ساخت پاتوق «سرای عموعباس» گام ارزشمندی است که مدیریت شهری برای آغاز طرح بازآفرینی محله نفرآباد برداشته، اما بدون‌ تردید همکاری و همراهی اهالی نفرآباد مهم‌ترین شرط به ثمر نشستن این طرح به شمار می‌آید.

سراي عمو عباس

اهالی محله هزینه بالای ساخت‌وساز و به‌صرفه نبودن میزان تراکم مجاز را به‌عنوان معایب طرح عنوان می‌کنند. در حاشیه مراسم کلنگ‌زنی پاتوق محله نفرآباد که با حضور جمعی از اعضای شورای شهر، مدیریت شهری منطقه، فرماندار شهرستان ری و تعدادی از مسئولان و اهالی برگزار شد، با «محمد سالاری» رئیس کمیسیون شهرسازی ومعماری شورای اسلامی شهر تهران گفت‌وگویی داشتیم و نظر اهالی را با او در میان گذاشتیم. سالاری به آینده طرح خوشبین است و اجرای آن را باعث ارزش افزوده املاک محله نفرآباد می‌داند.  
 

 در طول سه دهه گذشته طرح‌های مختلف و حتی متناقضی در محله نفرآباد اجرا شده که دلسردی و سردرگمی اهالی را به دنبال داشته است. طرح بازآفرینی نفرآباد به چه اندازه ظرفیت احیای اعتماد و مشارکت شهروندان محله را دارد؟  
محله نفرآباد با رویکرد تملک برای ایجاد گورستان، بیش از دو دهه راکد مانده یا به اصطلاح فریز شده و بر اساس این رویکرد تعداد قابل توجهی از پلاک‌ها و املاک محله تملک شدند. یکی از اولویت‌های مدیریت شهری دوره پنجم تعیین تکلیف طرح‌هایی است که فریز شده و مردم را بلاتکلیف کرده است.

در گذشته کمیسیون ماده ۵ شهر تهران بر بارگذاری‌های انبوه روی قطعات شهری مناطق برخوردار تمرکز داشته است. این رویکرد باید تغییر کند و به سمت طرح‌های محلی پیش برود. پرداختن به طرح‌های محلی که در کیفیت زندگی شهروندان بسیار تأثیرگذارند، رسالت واقعی کمیسیون ماده ۵ است. طرح بازآفرینی محله نفرآباد هم در راستای همین اهداف در اولویت اقدامات مدیریت شهر تهران قرار گرفته است.

مشاوران پروژه مدت‌ها به مطالعه و بازدید میدانی پرداخته و در تبادل نظر با ساکنان محله تمام ظرفیت‌ها، نقاط ضعف، قوت، فرصت‌ها و تهدیدها را شناسایی کرده‌اند و طرح بر پایه این تحقیقات تدوین شده است. بر اساس این طرح، نفرآباد به گورستان تبدیل نمی‌شود و پس از اجرای طرح محله‌ای با هویت و معماری اسلامی ایرانی و مبتنی بر هویت و تاریخ چند هزار ساله شهرستان ری ایجاد می‌شود.  
 

هزینه بالای ساخت‌وساز از مشکلات اهالی این محله است. مدیریت شهری برای افزایش توان اقتصادی اهالی چه تسهیلاتی پیش‌بینی کرده است؟  

عضو شورای اسلامی شهر تهران | معماری اصیل اسلامی به‌صرفه و اقتصادی است

 قرار است در محله نفرآباد خانه‌هایی ساده و کم هزینه با مصالح سنتی بومی ساخته شود که با سبک زندگی ایرانی اسلامی مطابقت دارد. مدیریت شهری برای مشارکت در فرایند سرمایه‌گذاری برای نخستین بار الزام به تأمین پارکینگ را از دوش مردم برداشته و پارکینگ واحدها در فضاهای زیرساختی که قبلاً شهرداری تملک کرده تأمین می‌شود. این امر باعث می‌شود شهروندان هزینه کسر پارکینگ را نپردازند و زیرزمین‌ها هم برای نیازهای مجتمع مسکونی قابل استفاده شوند. مدیریت شهری برای افزایش ظرفیت جذب سرمایه‌گذار همه پلاک‌هایی را که قبلاً تملک کرده به تأمین سرانه‌های خدماتی اختصاص می‌دهد و از محل درآمدهای خود، مجموعه‌ای از پروژه‌های توسعه محله‌ای را اجرا می‌کند.  
 

محدودیت تراکم ساختمانی و طبقات مجاز املاک مسکونی محله نفرآباد سبب نارضایتی اهالی شده است. برای این دسته از شهروندان چه پاسخی دارید؟  

عضو شورای اسلامی شهر تهران | معماری اصیل اسلامی به‌صرفه و اقتصادی است

متأسفانه در عموم شهروندان و حتی در مدیریت شهری این تصور وجود دارد که دادن مجوز طبقات بیشتر خدمت شهرداری به مردم است، در حالی که افزایش طبقات ساختمان‌ها کاهش کیفیت محیطی، کاهش سرانه‌ها و افزایش خودرو و بالارفتن آمار آسیب‌های اجتماعی را به دنبال دارد. در مقابل طراحی محله‌ای فاخر با معماری ایرانی اسلامی با سرانه‌های خدماتی مناسب ارزش افزوده‌ای بیشتر از ساخت خانه‌های ۵ طبقه به ارمغان می‌آورد. در تهران محله‌هایی وجود دارد که طبقات خانه‌های مسکونی آن از ۲ و ۳ طبقه تجاوز نمی‌کند، اما ارزش افزوده املاک آن بیشتر از ارزش افزوده مجتمع‌های بلند است.  

کد خبر 588190

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha