بازدیدهای هفتگی شهردار تهران از مناطق پایتخت با بازدید از منطقه ۲۰ آغاز شد.

ايوان ري

همشهری آنلاین_حسن حسن‌زاده:  در نخستین بازدید هفتگی مدیریت شهری از مناطق تهران، «داود گودرزی»، رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران، هم همراه با جمعی از مدیران شهری شهرداری منطقه ۲۰ به ناحیه ۵ شهرداری این منطقه رفت و در گفت‌وگو با ساکنان محله نفرآباد شهرری، برای حل مهم‌ترین معضلات ساکنان این محله قول همکاری و مساعدت داد. در ادامه، گزارش این بازدید را می‌خوانید.  

گودرزی بازدید خود از ساختمان شهرداری ناحیه را با بررسی وضعیت سامانه ۱۳۷ این ناحیه شروع کرد. «مجتبی محمدی»، مسئول سامانه ۱۳۷ شهرداری ناحیه ۵، در پاسخ به سؤال گودرزی درباره تعداد پیام‌های دریافتی روزانه این واحد گفت: «روزانه بین ۲۶ تا ۲۸ پیام در حوزه‌های مختلف شهری دریافت می‌کنیم و همکاران ما تلاش می‌کنند در سریع‌ترین زمان ممکن به این پیام‌ها پاسخ دهند و مشکلات موجود در حوزه‌های مختلف را حل کنند.»

یکی از شاخص‌های اصلی عملکرد مثبت سامانه ۱۳۷ کاهش زمان رسیدگی به درخواست‌ها و پیام‌های دریافتی است. «سید پیام حسینی»، شهردار ناحیه ۵، هم در توضیح عملکرد این واحد گفت: «با تلاش همکاران توانستیم زمان پاسخگویی به پیام‌های حوزه خدمات شهری را از ۱۳ ساعت به ۹ ساعت و ۳۹ دقیقه و همین‌طور پیام‌های حوزه شهرسازی را از ۱۶ ساعت و ۵۰ دقیقه به ۱۸ ساعت و ۱۲ دقیقه کاهش دهیم.» 

  •  حمایت از خانوارهای کم‌برخوردار با همکاری سمن‌ها

برنامه بعدی رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران در بازدید از ساختمان شهرداری ناحیه ۵، بررسی وضعیت عملکرد اداره فرهنگی اجتماعی شهرداری این ناحیه بود. «رامین ناصری‌نسب»، رئیس اداره اجتماعی‌ـ فرهنگی ناحیه ۵، در پاسخ به سؤال گودرزی درباره وضعیت‌سراهای محله زیرمجموعه این ناحیه گفت: «۵ محله بهشتی، شهید آوینی، نفرآباد، هاشم‌آباد، استخر و سرتخت در ناحیه ۵ شهرداری منطقه قرار دارد. با توجه به قرار گرفتن حرم سیدالکریم(ع) در محدوده ناحیه، فعالیت‌های فرهنگی متنوعی در این محله‌ها برگزار می‌کنیم که‌سراهای محله نقش مهمی در اجرای این برنامه‌ها دارند. از طرفی، یکی از معضلات محله‌های این ناحیه، وجود آسیب‌های اجتماعی مختلف و پیامدهای آن برای ساکنان است. واحد فرهنگ اجتماعی ناحیه برای رسیدگی به این موضوع، با استقرار گشت‌های مستمر در محله‌های اطراف حرم سیدالکریم(ع)، حل این معضلات را در دستور کار دارد.» 

  •  نفرآباد در گرداب مشکلات

کلاف نوسازی نفرآباد گشوده می‌شود

رئیس سازمان بازرسی شهرداری و هیئت همراه، در ادامه بازدید از محدوده ناحیه ۵، راهی محله نفرآباد در همسایگی حرم عبدالعظیم حسنی(ع) شدند؛ حسینی در توضیح وضعیت نامناسب محله نفرآباد به رئیس سازمان بازرسی شهرداری گفت: «در محله نفرآباد ۵۰۸ پلاک مسکونی وجود دارد که از این تعداد ۱۹۵ پلاک در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ توسط شهرداری تملک و سپس تخریب شد. قرار بود شهرداری همه ۵۰۸ پلاک را برای ایجاد فضای سبز اطراف حرم و توسعه مجموعه گردشگری آن خریداری کند، اما در نهایت به دلیل بار مالی و راضی نشدن برخی از اهالی به فروش خانه‌هایشان، فقط موفق به تملک ۱۹۵ پلاک شد. البته شهرداری از روش تملک دندانه‌ای پلاک‌ها و تخریب آنها استفاده کرد که همین مسئله در درازمدت افزایش آسیب‌های اجتماعی را در این محله در پی داشت.» 

 گره نوسازی در نفرآباد باز می‌شود؟  

گودرزی در ادامه این بازدید میدانی، پای درددل ساکنان این محله نشست. یکی از اهالی قدیمی نفرآباد گفت: «بیش از ۳۰ سال است در نفرآباد زندگی می‌کنم. حدود یک دهه پیش، شهرداری بسیاری از پلاک‌های مسکونی را تملک و تخریب کرد و محله از همان روزها به حال خود رها شده. شب‌ها معابر و کوچه‌های محله در تصرف معتادان است. امنیت محله بسیار کم شده و از آنجا که پلاک‌های تجاری و مغازه‌ها زودتر از بقیه خریداری و تخریب شد، امکانات و خدماتی هم در محله وجود ندارد.» اگرچه، به گفته شهردار ناحیه ۵، با پیگیری شهرداری منطقه، وضعیت نفرآباد درکمیسیون ماده ۵ شهرداری مطرح و محله از فریز بودن خارج شده است، اما موانع بسیاری بر سر راه نوسازی و رفع آسیب‌ها و معضلات نفرآباد وجود دارد.  

گودرزی در دیدار چهره‌به‌چهره با اهالی نفرآباد، پیشنهاد آنها را برای برون‌رفت محله از این وضعیت نابسمانان جویا شد. یکی دیگر از اهالی نفرآباد با اشاره به اینکه قوانین موجود مالکان را به نوسازی پلاک‌های فرسوده ترغیب نمی‌کند، گفت: «از آنجا که محله در طرح گردشگری قرار دارد، جواز ساخت بنای ۳ طبقه با ۶۰ و ۸۰‌درصد سطح اشغال به مالکان داده می‌شود. مالکان این محله توان مالی نوسازی ندارند و از طرفی سازندگان هم با این شرایط راضی به مشارکت نمی‌شوند و شهرداری هم دیگر برای تملک پلاک‌های باقی‌مانده برنامه‌ای ندارد. اگر جواز ساخت طبقات بیشتر داده شود، گره نوسازی و ساخت‌وساز باز می‌شود.»

گـــودرزی در پاسخ به اهالی گفت: «با توجه به اینکه محله از فریز خارج شده، مالکان امکان نوسازی و فروش ملک خود را دارند. همچنین برای ترغیب مالکان به نوسازی پلاک‌های فرسوده باید رایزنی‌هایی با سازمان میراث فرهنگی انجام شود تا در صورت امکان شرایط ویژه‌ای برای ترغیب بیشتر مالکان به ساخت‌وساز در نظر بگیریم.» 

  •  زمین ورزش برای اهالی نفرآباد

مشکلات محله نفرآباد اما به موانع موجود بر سر راه نوسازی بافت فرسوده محدود نمی‌شود. وجود فضاهای بی‌دفاع شهری و زمین‌های به‌جامانده از تخریب‌های ۱۰ سال پیش، زمینه‌ساز انواع و اقسام آسیب‌ها در این محله شده است. گودرزی در ادامه بازدید از محله نفرآباد راهی بوستان کوچک «ستاره» در دل این محله شد.

یکی از ساکنان این بوستان محلی به گوشه‌ای از این مشکلات اشاره کرد: «اگر از تجمع شبانه کارتن‌خواب‌ها در این زمین‌های رهاشده و در یک قدمی منازل مسکونی بگذریم، جولان جانوران موذی در محله امان همسایه‌ها را بریده است. تعداد موش‌ها و سگ‌های ولگرد در زمین‌های رهاشده آنقدر زیاد است که با تاریکی هوا نگران رفت‌وآمد کودکان در کوچه هستیم. تا این معضلات برطرف نشود، کسی حاضر به خرید ملک در این محله نیست.»

گودرزی در پایان بازدید از محله نفرآباد در جمع اهالی این محله گفت: «تلاش می‌کنیم مشکلاتی را که امروز در دیدار با اهالی نفرآباد مطرح شد، هرچه زودتر رفع کنیم. در چند روز آینده، جلسه‌ای با حضور مسئولان اداره برق و فرماندهی انتظامی ناحیه برای حل معضلات و آسیب‌های اجتماعی و تأمین روشنایی معابر این محله در نفرآباد برگزار می‌کنیم تا هرچه زودتر مشکلات محله رفع شود.»

  • دبیر شورایاری محله نفرآباد خطاب به شهردار تهران /نفرآبادی‌ها ۳۰ سال با فلاکت زندگی کردند

«علی علیمحمد»، دبیر شورایاری محله نفرآباد، درباره مشکلی حرف می‌زند که مردمان خونگرم و قانع محله نفرآباد ۳۰ سال است با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و با وجود طرح مسئله، هنوز به نتیجه‌ دلخواهشان نرسیده‌اند.

 دبیر باسابقه شورایاری محله نفرآباد در ادامه، پیگیری‌ها و اقدامات انجام‌شده برای احیا و نجات این محله را بیان می‌کند و می‌گوید: «در این سال‌ها جلسات متعددی با شهرداری و تولیت حرم عبدالعظیم(ع) برگزار شد، اما نتیجه‌ای به دست نیامد. حوالی سال‌های ۸۵ و ۸۶ خرابی‌های زیادی در نفرآباد به وجود آمد و کسی زیر بار نمی‌رفت که در این مسئله مقصر است. وضعیت بسیار اسف‌بار بود. حتی در جاهایی که خانه‌ها تخریب شده بود، تراشه آسفالت نریخته بودند. از آن زمان به بعد، انواع و اقسام آسیب‌های اجتماعی، از جمله دزدی، نزاع و قمه‌کشی و باندهای فساد، در این نقطه ریشه دواند و بخش جنوبی حرم به یکی از فضاهای بی‌دفاع شهری بدل شد.»

  • جواد صفی‌نژاد پدر قنات ایران، اهل شهرری /برای روزهای رونق و عزت محله نفرآباد دلتنگم

کلاف نوسازی نفرآباد گشوده می‌شود


استاد «جواد صفی‌نژاد» پدر قنات ایران دوران کودکی و نوجوانی خود را در محله نفرآباد شهرری گذرانده است. او تعریف می‌کند: «نیاکانم از لرهای بختیاری بودند، ولی جدم در سال ۱۲۹۰ به شهرری آمد و پدر و پدربزرگم در ری متولد و بزرگ شدند. پدرم کربلایی محمداسماعیل در باغی اجاره‌ای به سبزی‌کاری مشغول بود. لیسانس خود در رشته تاریخ و جغرافیا را سال ۱۳۳۶ از دانشگاه تهران و مدرک فوق‌لیسانس خود را با پایان‌نامه‌ای درباره اماکن مقدس شهر ری، از مؤسسه تحقیقات اجتماعی دریافت کردم.» استاد دلتنگ روزهای رونق و عزت محله نفرآباد است و آرزو دارد دوباره شور زندگی به محله زمان کودکی او بازگردد.

کد خبر 635747

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha