بعد از ۲۰ سال شاهد تعیین تکلیف خانه‌ها و ساکنان محله نفرآباد هستیم که در محدوده طرح گسترش حرم عبدالعظیم حسنی(ع) قرار گرفته است.

محمد سالاري

محمد سالاری /  رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران : طرح گسترش حرم باعث عقب‌نشینی و کوچک شدن محله‌های اطراف شده و ایجاد محدودیت حریم ارتفاعی برای این محله‌ها موجب خالی از سکنه شدن آنها شده که متأسفانه در خصوص محله نفرآباد مشکلات دیگری نیز به وجود آمده است.  
 در دهه ۷۰ با پایه‌گذاری سنت جدید تولید فضا مبتنی بر فروش تراکم در محله کوچک نفرآباد که در شرایط تعلیق طرح توسعه حرم قرار داشت، وضعیت متفاوتی ایجاد شد. از آن زمان تاکنون این محله میان اینکه مورد بازآفرینی قرار گیرد یا خیر و حذف کامل خانه‌های محله و تبدیل آن به گورستان تا بازسازی یا تبدیل به اختلاطی از کاربری‌های تجاری و مسکونی و آپارتمانی در بلاتکلیفی به سر می‌برد.  

 این بلاتکلیفی در این دو دهه موجب شده که روند فرسودگی در این محله تشدید شود، به‌ویژه آنکه از یک سو اجازه بازسازی و نوسازی به ساکنان داده نشده بود و از سوی دیگر شهرداری املاک برخی ساکنان را خریداری و تخریب کرده بود که به فضاهای متروک و بی‌دفاع شهری تبدیل شدند. در چنین شرایطی ما با محله‌ای مواجه‌ایم که مردم یا از آن مهاجرت کرده‌اند یا آنانی که در محله مانده‌اند در خانه‌های فرسوده و با معضلات فراوان کالبدی و بهداشتی با آسیب‌های اجتماعی قابل توجه به زندگی خودشان ادامه داده‌اند. ساکنان حتی امکان فروش زمین و خریداری خانه یا زمین در یک منطقه دیگر را هم نداشتند و محله در یک بلاتکلیفی مانده بود.  
از آنجا که رویکرد کمیسیون ماده ۵ به سمت تعیین تکلیف طرح‌های موضعی و موضوعی به‌عنوان وظایف اصلی این کمیسیون تغییر کرد، و قرار بر این شد که با رویکرد برنامه‌ریزی و طراحی شهری و معماری محله نفرآباد اقدامات لازم انجام شود.  
سازمان نوسازی شهر تهران محور این مطالعات و راهبر طرح بود و خوشبختانه در جلسه هفته گذشته کمیسیون ماده ۵ شهر تهران، بالاخره این طرح به تصویب رسید و قرار شد ساکنان این محله بتوانند خانه‌هایی با معماری ایرانی‌ـ اسلامی به‌صورت ۳ طبقه روی زمین بسازند که زیرزمین هم داشته باشد. اقتصاد پروژه در دل این طرح دیده شده و عملاً در این محدوده شاهد شکل‌گیری یک محله با معماری ایرانی‌ـ اسلامی برای سکونت در مجاورت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) خواهیم بود.  
 یکی از شاخص‌های بسیار مهم طرح موضعی محله نفرآباد، الگوهایی است که مشاور پروژه برای تک تک بخش‌های موجود در محدوده طراحی و عملاً کار را برای ساکنان و مالکان این منطقه آسان کرده است تا تحقق‌پذیری طرح مبتنی بر معماری ایرانی‌ـ اسلامی تسهیل شود.  

کد خبر 578894

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha