نمازجماعت تمام شده بود و شهید «مجید نورتقی» و حاج «اکبر مقدم» در مسجد امام زمان(عج) مشغول گفت‌وگو بودند که بانویی وارد شده و با باز کردن سفره دلش، آنها را برای انجام یک کار خیر مصمم کرد.

خيريه محله جليلي

همشهری آنلاین_ابوذر چهل امیرانی:  زن برایشان تعریف کرد که برای خرید شیر خشک نوزادش در تنگنا است و برای همین راه مسجد را پیش گرفته است. شهید نورتقی و حاج اکبر دست در جیب برده و او را برای خرید شیرخشک و مایحتاج زندگی‌اش راهی کردند. آنها آن روز به جای رفتن به خانه، سراغ ریش‌سفیدها، معتمدها و خیّران محله جلیلی رفتند تا از آن پس، مبلغی برای کمک به خانواده‌های کم‌بضاعت کنار بگذارند.

حالا ۲۷ سال از آن روز گذشته است. آقامجید سال ۱۳۹۱ بر اثر عوارض شیمیایی جنگ به دیدار حق رفته، اما حاج اکبر همچنان مؤسسه خیریه دارالرحمن را با کمک بچه‌های محله اداره می‌کند و کمک‌های‌شان مقطعی و به مناسبت‌های سال محدود نیست و همیشگی است.  

سال ۱۳۷۲ که جرقه راه‌اندازی مؤسسه خیریه دارالرحمن زیر نظر پایگاه بسیج شهید عبدالهادی به ذهن شهید مجید نورتقی و حاج اکبر مقدم رسید فکرش را هم نمی‌کردند که روزگاری بتوانند ۱۳۵ خانواده بی‌سرپرست یا کم‌برخوردار منطقه ۱۷ را تحت پوشش قرار دهند، اما خدا خواست و در این مدت هیچ‌وقت برای تأمین مایحتاج ضروری این خانواده‌ها به مشکل برنخورده‌اند. مقدم، همه اینها را عنایت حضرت زهرا(س) می‌داند و امیدوار است روزی در محل زندگی‌اش خانواده محرومی باقی نماند. او برای‌مان تعریف می‌کند که کمک به ۱۵ خانواده محروم از این مسجد شروع شد و کم‌کم با شناسایی خانواده‌های بی‌بضاعت، تعداد آنها در حال حاضر به ۱۳۵ خانوار رسیده است. این خانواده‌ها هر ماه بسته‌های کمک‌معیشتی از مؤسسه خیریه دارالرحمن می‌گیرند و در طول سال و در مناسبت‌های مختلف هم، بسته‌هایی مثل پوشاک، نوشت‌افزار و... به آنها اهدا می‌شود.  
 

  • هیچ نهادی کمک حال ما نیست

روزی که شهید نورنقی و مقدم به فکر راه‌اندازی مؤسسه خیریه افتادند، سراغ بچه‌محل‌های خود و آنهایی رفتند که دست‌شان به دهان‌شان می‌رسید. از آنها خواستند به میل خود و هرچه در توان دارند برای کمک به خانواده‌های کم‌بضاعت کنار بگذارند. حالا هم وضع همین است و همه بسته‌های غذایی و کمک‌های مالی و کالاهایی که از طرف این مؤسسه به خانواده‌های محروم ارائه می‌شود، با کمک‌های مردمی خریداری می‌شود و سازمانی کمک‌حال بانیان مؤسسه نیست.

جالب اینجاست که برخی از نهادها نیز، خانواده‌های کم‌بضاعت را به این مؤسسه معرفی می‌کنند تاکاری برایشان انجام دهند. مقدم می‌گوید: «تعداد زیادی از خیّران که در تهیه بسته‌های کمک‌معیشتی با ما همکاری می‌کنند، ساکن همین منطقه‌اند. تعداد کمی هم در خارج از منطقه زندگی می‌کنند، اما هر ماه و در مناسبت‌های ملی و مذهبی، اعیاد، زمان بازگشایی مدارس و... کمک‌های مالی و غیرمالی خود را به اینجا تحویل می‌دهند.

هیچ‌یک از این افراد مایل نیستند اسمی از آنها برده شود و سال‌هاست که گمنام فعالیت‌های خیرخواهانه دارند.» مقدم نیز مایل نیست اسم و عکسی از او در این گزارش منتشر شود و خود را فقط واسطه بین خیّران و خانواده‌های کم‌بضاعت معرفی می‌کند، در حالی که اهالی از او به‌عنوان ریش‌سفیدی یاد می‌کنند که حل مشکل نیازمندان نخستین و مهم‌ترین دغدغه اوست.  

  • وقتی اهالی پای‌کارند

از ۸ سال پیش تاکنون، هر ماه بسته‌ای شامل برنج، روغن، گوشت، مرغ، ماکارونی، رب، چای، قند و شکر به ۱۳۵ خانواده تحت پوشش مؤسسه خیریه دارالرحمن اهدا می‌شود، اما فعالیت‌های آن به همین‌جا ختم نمی‌شود.  
در این مؤسسه لباس عید، اجاره خانه، نوشت‌افزار، هزینه دارو و درمان، فراهم کردن جهیزیه و هر چیزی که نیاز یک خانواده باشد برای نیازمندان تأمین می‌شود. این مؤسسه به‌صورت رسمی فعالیت می‌کند و بارگذاشتن ۷۲ دیگ حلیم در شب هفت شهادت امام حسین(ع) که بسیاری از اوقات به بیش از صد دیگ می‌رسد، از کارهای ویژه آن است. داستان برپا کردن دیگ‌های حلیم هم به زمانی برمی‌گردد که شهید نورتقی و حاج‌ اکبر به فکر افتادند نذر بی‌بی‌رقیه(س) ۳ دیگ حلیم بپزند و توزیع کنند.

خبر این کار به سرعت در محله پیچید و در شب هفتم شهادت‌سالار شهیدان کربلا، ۲۳ دیگ حلیم بار گذاشته شد. محور همه این فعالیت‌ها پایگاه بسیج شهید عبدالهادی در مسجد امام زمان(عج) است؛ همان مکانی که در دوره‌های مختلف از جمله دوران انقلاب و جنگ، مرکز تجمع و ساماندهی حرکت‌های مردمی محله جلیلی بوده است.  

  • یاددادن ماهیگیری فراموش نمی‌شود

اعضای مؤسسه خیریه دارالرحمن درخصوص اشتغالزایی سرپرستان خانوار هم گام‌های بلندی برداشته‌اند. آنها با تهیه و اهدای چند دستگاه موتورسیکلت، چرخ خیاطی و دستگاه سبزی‌خردکن به سرپرستان خانوار جویای کار، شرایط اشتغال آنها را فراهم کرده‌اند که برخی از آنها زندانیان آزاد شده، بانوان بدسرپرست و بی‌سرپرست یا بهبودیافتگان موادمخدرند.

امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا بسیاری از خیّران و ساکنان محله جلیلی هم، هزینه نذورات سفره‌های احسان خود را که در سال‌های گذشته برپا می‌کردند، دراختیار این خیریه قرار دادند تا برای گره‌گشایی از مشکلات نیازمندان مورد استفاده قرار گیرد. اعضای این مؤسسه خیریه برای رهایی معتادان از چنگال اعتیاد هم قدم برمی‌دارند و تاکنون چند نفر از اهالی و اعضای خانواده‌های تحت پوشش را که در دام اعتیاد افتاده بودند، در کمپ‌های ترک اعتیاد بستری کرده‌اند.  

  • گرانی اجناس و مشکلاتی که پیش روست

چند ماهی است قیمت اجناس به‌خصوص مواد غذایی افزایش چشمگیری پیدا کرده و حتی برخی اقلام کمیاب شده است. همین موضوع مشکلاتی پیش روی اعضای خیریه دارالرحمن گذاشته است و برای تهیه مایحتاج ۱۳۵ خانواده تحت پوشش مؤسسه به دردسر افتاده‌اند. اگر تا چند ماه پیش تهیه بسته‌های غذایی به راحتی با روی هم گذاشتن کمک‌های مردمی فراهم می‌شد، اینک خرید اجناس نیازمند پول هنگفتی است.

از طرف دیگر، خرید برخی اجناس به سختی انجام می‌شود که نمونه‌اش تهیه روغن برای خانواده‌هاست. اعضای مؤسسه در این مدت برای تهیه روغن تلاش‌های زیادی کرده‌اند،  اما به هر حال از آنجا که نیت آنها خیر بوده، تاکنون اقدام به حذف اقلامی از بسته خانواده‌ها نکرده‌اند. یکی از اقدام‌های ماهانه این مؤسسه، خرید ۳ رأس گوسفند و توزیع گوشت قربانی بین خانواده‌هاست. قیمت گوسفند زنده هم در این مدت افزایش زیادی داشته، ولی باعث نشده این رسم به فراموشی سپرده شود. اعضای این مؤسسه دل بزرگی دارند و با اینکه در حال حاضر بدهی زیادی به دلیل خرید اجناس به کاسبان محل دارند از ادامه کار خود منصرف نشده و به هر نحو شده خانواده‌های کم‌بضاعت را با دست پر از پایگاه بسیج راهی می‌کنند.  

  • یادگاری های ارزشمند آقا مجید

شهید مجید نورتقی از کودکی به مسجد امام زمان(عج) رفت‌وآمد داشت و از همین مکان مقدس به جبهه اعزام شد. او درس‌های زیادی از شهید «حسن قلیزاده» فرمانده پایگاه بسیج شهید عبدالهادی گرفت و پا جای پای او گذاشت و بعد از شهادت قلیزاده، فرماندهی پایگاه بسیج را برعهده گرفت. رفتار ومنش او به گونه‌ای بود که مسجد و پایگاه پاتوق جوان‌های زیادی شد و در برنامه‌ها شرکت می‌کردند.

آنها پای ثابت دعای عرفه ماه ذی‌الحجه و دعای جوشن کبیر صبح روزهای جمعه مسجد امام زمان(عج) شدند و عزاداری‌ـ‌های محرم را با شور خاصی برگزار کردند. برنامه‌های تربیتی، اردویی، قرآنی و اعتقادی پایگاه شهید عبدالهادی هم بی‌شمار است و نوجوان‌های بسیجی زیادی به واسطه آن جذب حوزه‌های علمیه شده و ورزشکاران زیادی در مسابقات مقام آورده‌اند. به گونه‌ای که پایگاه بسیج عبدالهادی ۵ سال متوالی عنوان پایگاه اسوه شهر تهران را به خود اختصاص داده است. افرادی هم که با تلاش این شهید و حمایت خیریه دارالرحمن از چنگال اعتیاد رهایی یافته‌اند، در سالروز شروع پاکی و ترک اعتیاد خود که در میان آنها به روز تولد دوباره بهبودیافتگان شهرت دارد به مسجد می‌آیند تا برای شهید نورتقی که‌بانی این حرکت بزرگ شد، فاتحه و صلواتی هدیه کنند.  

پنجشنبه‌ها شور و حال خاصی در مسجد امام زمان(عج) و پایگاه بسیج شهید عبدالهادی به چشم می‌خورد. چند سالی است رسم جالبی بین ساکنان و خیّران محله جلیلی رایج شده که بانیان مؤسسه خیریه دارالرحمن پایه‌گذار آن بودند. در این روز هر کسی چند پرس غذا در خانه پخته و به مسجد می‌آورد. سپس غذاها بسته‌بندی و بین خانواده‌های کم‌بضاعت توزیع می‌شود. نوع غذا در انجام این کار شرط نیست و هر کسی غذایی که دلخواه اوست یا در توان دارد، پخته و به مسجد می‌آورد. ممکن است خیّران با یک تا ۳ پرس غذا در این کار خیر مشارکت کنند. به‌طور معمول هر هفته بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ پرس غذا توزیع می‌شود.  

  • تلاش در روزهای شیوع کرونا

با شیوع ویروس کرونا اعضای مؤسسه خیریه دارالرحمن به یاری هم‌محله‌ای‌ها و خانواده‌های کم‌بضاعت هم رفتند. در این ایام مواد ضد عفونی‌کننده و ماسک توسط مؤسسه توزیع شد و تاکنون ۷۰ هزار ماسک و بسته‌های ضد عفونی‌کننده بین شهروندان و مستمندان توزیع شده است. تانکری هم مقابل مسجد قرار دادند و هر شب از مواد ضد عفونی‌کننده سطوح پر کردند تا همه بتوانند به آسانی از آن استفاده کنند.

اعضای این مؤسسه از دانش‌آموزان خانواده‌های محروم هم غافل نشده و به دلیل تشکیل مجازی کلاس‌های درس، اقدام به تهیه تلفن همراه برای این قشر از افراد کرده‌اند. پس از شناسایی خانواده‌های محرومی که دانش‌آموز داشتند، تاکنون ۲ دستگاه لپ‌تاپ و نزدیک به ۲۰ دستگاه تلفن همراه هوشمند تهیه و بین آنها توزیع شده است.  

کد خبر 588162

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha