روستاهای غرب تهران به سبب شرایط اقلیمی و داشتن کودکان و نوجوانان با استعداد و ساکنان تحصیلکرده، به دلیل دسترسی مناسب به امکانات آموزشی مرکز شهر و البته وجود فراغت فراوان، ظرفیت بالقوه‌ای برای انجام فعالیت‌های فرهنگی به‌ویژه فعالیت‌های کتاب‌محور هستند.

كتابخانه

 غیر از مسجد و امامزاده، تقریباً هیچ مکان عمومی فرهنگی در این روستاها فعال نیست و همین جای بسی تعجب است. وجود کتابخانه عمومی روستای کیگا که آن هم در سال ۱۳۸۸ از سوی سازمان «مسکن و شهرسازی» و با کمک مالی خیّران ساخته شده است، یک ظرفیت بالقوه برای ارائه خدمات به جامعه روستایی غرب تهران با حدود ۱۴ هزار نفر جمعیت است.

 با این سؤال که چرا در روستاهای دیگر غرب تهران کتابخانه عمومی ساخته نمی‌شود، به سراغ «هادی ناصری»، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران؛ می‌رویم. او می‌گوید: «نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور براساس سیاست‌های مصوب خود در روستاهایی که دارای جمعیت بالای ۲هزار و ۵۰۰ نفر هستند، می‌تواند کتابخانه ایجاد کند. علاوه بر این نهاد، کتابخانه‌های عمومی کشور بر اساس قانون، بودجه‌ای برای ساخت کتابخانه ندارد و در قانون تنها به‌عنوان یک بهره‌بردار مورد توجه قرار گرفته است. بر این اساس، تعداد قابل توجهی از روستاها از داشتن کتابخانه محروم شدند و هیچ‌گاه صاحب کتابخانه نمی‌شوند. برای حل این مشکل، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، ۲ راهکار ارائه کرده است.

نخست «ایجاد پیشخوان کتاب» و دوم «راه‌اندازی کتابخانه سیار».»  او در ادامه می‌افزاید: «کتابخانه کیگا که با همت خیّران و البته سازمان مسکن و شهرسازی ساخته شده است، می‌تواند مرکز ارائه خدمات به روستاهای اطراف نیز باشد. امروز کتابخانه‌های عمومی خدمات خود را گسترده‌تر کرده‌اند و به‌عنوان مراکز فرهنگی چند منظوره مورد توجه قرار گرفته‌اند. برگزاری کلاس‌های آموزشی، دوره‌های مشاوره، برگزاری جلسات نقد، بررسی و رونمایی کتاب از جمله خدمات مهمی هستند که در کتابخانه‌های عمومی ارائه می‌شوند.» ناصری تأکید می‌کند: «اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران به‌عنوان یک دستگاه بهره‌بردار آماده است در صورت فراهم آمدن زیرساخت‌ها نسبت به تجهیز و بهره‌برداری حداکثری از امکانات اقدام کند.» 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران در ادامه با بیان اینکه کتابخانه عمومی در روستای کیگا فرصت خوبی برای توسعه فعالیت‌های کتابخانه‌ای است، می‌گوید: «در صورتی که دستگاه‌های مربوط به تعهدات خود عمل کنند و یا خیّران نسبت به اهدای اتوبوس برای کتابخانه سیار اقدام کنند، ما آماده‌ایم ضمن تجهیز آن و با مرکزیت کتابخانه عمومی شهدای کیگا، کتابخانه سیار نیز در این منطقه راه‌اندازی کنیم که به واقع اقدام مبارکی خواهد بود. همان‌گونه که به تازگی در ایام دهه‌فجر در بهمن ماه، کتابخانه سیار «یار مهربان ۱۰» را در منطقه شمیرانات و با هدف ارائه خدمات به روستاهای شمال تهران راه‌اندازی کردیم و مورد استقبال نیز قرار گرفت.»

کد خبر 587655

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha