یک بررسی در انگلیس نشان می‌دهد یک دوز واحد واکسن کرونای فایزر/بیونتک شمار عفونت‌های بی‌علامت کروناویروس را کم می‌کند و می‌تواند به طور قابل‌توجهی سرایت ویروس به دیگران را کاهش دهد.

VACCINE

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز پژوهشگران در این بررسی نتایج هزاران آزمایش انجام‌شده غربالگری کارکنان مراقبت بهداشتی در کمبریج در شرق انگلستان را تجزیه و تحلیل کردند.

نیک جونز، متخصص بیماری‌های عفونی در بیمارستان دانشگاه کمبریج و یکی از سرپرستان این پژوهش گفت: «یافته‌های کاهش قابل‌توجه میزان مثبت شدن آزمایش‌های غربالگری را در میان کارکنان بهداشتی بدون علامت پس از یک دوز واکسن فایزر/بیونتک را نشان می‌دهند.»

این پژوهشگران پس از جدا کردن نتایج آزمایش‌های کارکنان بهداشتی واکسن‌زده و واکسن‌نزده دریافتند که در میزان مثبت شدن آزمایش در کارکنان واکسن نزده  ۸۰ صدم درصد  است.

در مقابل در کارکنانی که در کمتر از ۱۲ روز گذشته واکسن زده بودند- یعنی هنگامی که هنوز اثر محافظتی واکسن کاملا ایجاد نشده است این رقم ۳۷ صدم درصد و در کارکنانی که ۱۲ روز یا بیشتر از واکسیناسیونشان می‌گذشت، این رقم تا ۲۰ صدم درصد کاهش یافته بود.

البته این بررسی و نتایج ان هنوز به طور مستقل بوسیله دانشمندان بازبینی همتا نشده است، اما روز جمعه به صورت «پیش‌انتشار» در دسترس قرار گرفته است.

این یافته‌ها نشاندهنده چهار برابر کاهش در خطر عفونت بی‌علامت کووید- ۱۹ و حفاظت ۷۵ درصدی در میان کارکنان بهداشتی است که بیش از ۱۲ روز از واکسیناسیونشان می‌گذرد.

میزان عفونت بی‌علامت نیز در افرادی کمتر از ۱۲ روز از واکسیناسیونشان می‌گذشت، نصف شده بود.

انگلیس از اواخر سال میلادی گذشته (دسامبر ۲۰۲۰) واکسیناسیون با واکسن‌های کرونای فایزر و آسترازنکا را شروع کرده است.

به گفته این پژوهشگران خبر خوب این است که واکسن فایزر نه تنها باعث حفاظت در برابر بیماری علامت‌دار ناشی از کروناویروس می‌شود، بلکه به پیشگیری از عفونت هم کمک می‌کند و بالقوه احتمال انتقال ویروس به دیگران را هم کاهش می‌دهد.

البته این پژوهشگران می‌گویند باید به یاد داشت که واکسن باعث حفاظت کامل هیچکس نمی‌شود.

داده‌های مهم جهان واقعی که روز چهارشنبه  از نتیجه واکسیناسیون فایزر در اسرائیل منتشر شد، نشان داد که دو دوز واکسن فایزر باعث کاهش موارد علامت‌دار  کووید-۱۹ تا ۹۴ درصد  و بیماری شدید تا تقریبا همین مقدار در همه گروه‌های سنی شده است.

واکسیناسیون کرونا ممکن است سرایت ویروس را کاهش دهد

کد خبر 587356

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha