استوری وزیر ارتباطات و توئیت معاون وی در مورد افزایش هزینه بسته های اینترنت در سال ۱۴۰۰ برای تامین هزینه‌های صداوسیما، جنجال برانگیز شد.

اینترنت گوشی

 به گزارش همشهری‌آنلاین، در حالیکه محمدجواد آذری جهرمی در اینستاگرام خود تاکید کرد که مجلس برای تامین هزینه‌های صداوسیما، اینترنت را سال آینده گران می‌کند برخی نمایندگان مجلس این ادعا را تکذیب کردند.

آذری جهرمی متن مصوبه امروز مجلس برای اینترنت سال آینده را در اینستاگرام‌اش، استوری کرد و نوشت: اگر مصوبه مجلس همین است که حتما برای تامین هزینه‌های صداوسیما، قیمت اینترنت در سال آینده بسیار گران و نیز توسعه اینترنت روستایی ناممکن می‌شود.

مجلس تصویب کرده که حق سهم دولت از اپراتورها ۱۰درصد بیش‌تر شود و ۳۰هزارمیلیاردتومان آن برای کارهای فرهنگی و نظارت بر فضای مجازی به صداوسیما داده شود. 

وی همچنین در توئیتی نوشت:

«امیدوارم امروز نمایندگان محترم مجلس با مصوبه کمیسیون تلفیق، مبنی بر افزایش سه هزار میلیارد تومانی مالیات اپراتورها و اختصاص آن به برخی دستگاهها از جمله صداوسیما برای امورات نظارتی، مخالفت کنند. تصویب این بند در تبصره ۶ بودجه باعث افزایش چشمگیر قیمت بسته‌های اپراتورها خواهد شد.»

از سوی دیگر حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات هم در توئیتی نوشت:

با مصوبه امروز مجلس، قیمت اینترنت گران خواهد شد و توسعه اینترنت در مناطق محروم نیز متوقف خواهد شد. درآمد اپراتورها مستقیما به تعرفه وابسته است و افزایش درآمد خزانه و پرداخت به صداوسیما حتما با رشد قیمت اینترنت مواجه خواهد شد.

این توئیت واکنش مجتبی رضا خواه نماینده مجلس را در پی داشت. وی در توئیتی نوشت:

«فریاد مخالفان شفافیت!

مجلس ۳۰۰۰ میلیارد تومان از درآمد دولت از اپراتورها را شفاف کرده، اما تهدید می‌کنند که اینترنت گران می‌شود! بر اساس مصوبه مجلس هر نوع افزایش تعرفه اینترنت غیرقانونی است! پ.ن:درآمد حاصله صرف توسعه اینترنت در مناطق محروم خواهد شد و به صداوسیما ارتباطی ندارد.»

که این توئیت واکنش دوباره فلاح جوشقانی را در پی داشت. معاون وزیر ارتباطات در توئیتی پاسخ این نماینده را داد و نوشت:

«برای پذیرش فرمایش فرمایش جنابعالی؛ لطفا سه سند را منتشر کنید. ۱. سه هزار میلیارد تومان ادعایی جنابعالی، چگونه پنهان بوده است؟ چگونه شفاف شده است؟ ۲. کجای مصوبه آمده که افزایش تعرفه اینترنت، غیرقانونی است؟ ۳. کجای مصوبه آمده است که این ۳هزارمیلیارد صرف توسعه مناطق محروم خواهد شد.»

مجتبی رضا خواه، عضو کمیسیون تلفیق مجلس همچنین در پاسخ به خبرنگار صدا وسیما هم گفت که  قیمت اینترنت در سال ۱۴۰۰ افزایش پیدا نخواهد کرد. مصوب کردیم که درآمد دولت از اپراتورها ۱۰% افزایش پیدا کند.
این افزایش درآمد صرف ایجاد زیرساخت و توسعه شبکه‌های مرتبط با تلفن همراه خواهد شد.


در این میان سید محسن دهنوی نماینده تهران درمجلس هم در توئیتی نوشت:
«سال‌هاست که دست اپراتورهای همراه در جیب مردم است؛ درآمدهای‌شان در تاریک‌خانه‌ها انبار می‌شود و نهایتا به دولت می‌رسد.
امروز مقرر کردیم این مبالغ به خود مردم بازگردد تا #حق_الناس رعایت شود.
نه‌تنها اینترنت گران نشده بلکه مصوب کردیم دولت در سال جدید حق گران‌کردن اینترنت را ندارد.»

 که سیده عفت حیاتی، دستیار وزیر ارتباطات در واکنش به این توئیت نوشت:

«#شفافیت بی‌هزینه است!

لطفا متن مصوبه را منتشر کنید. منتظریم ...»

جنجال ها در مورد گران شدن اینترنت به توئیتر و فضای مجازی ختم نشد.

تکذیب گران کردن تعرفه اینترنت

سید احسان قاضی‌زاده هاشمی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران  درباره تصویب گران کردن تعرفه اینترنت از سوی مجلس و بهره برداری آن در سازمان صداوسیما گفت: این خبر کذب است و مجلس حتی به افزایش تعرفه پیامک به یک تومان هم رأی نداد.

وی افزود: امروز در صحن علنی پارلمان تصمیم گیری شد حق‌السهم دولت و عدد درآمدی‌اش را که وزارت ارتباطات دریافت می‌کند، به نفع تولید محتوای فرهنگی افزایش داده شود.

قاضی‌زاده هاشمی، ادامه داد: حکم دیگر نمایندگان این بود که تعرفه اینترنت در سال ۱۴۰۰ نباید از سوی دولت گران شود، در واقع از حاشیه سود خالص اپراتورها که سالانه بسیار بالاست و بعضاً شاهدیم محتوای بومی را به جای نیم‌بها، تمام بها می‌کنند، این حق‌السهم در نظر گرفته شده است و به معنای افزایش تعرفه اینترنت نیست.

این عدد حق‌السهم لزوماً برای صداوسیما نیست و دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی که در عرصه فضای مجازی فعالیت می‌کنند، همچنین فعالان و گروه‌های مردمی این عرصه مد نظر هستند و ویژه یک دستگاه خاص نیست. در کشور ۲۶ مجموعه فرهنگی و اجتماعی در عرصه فضای مجازی داریم.

ادعای نیکزاد درباره افزایش ۱۰ درصدی حق السهم دولت از اپراتورها

علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس هم در این باره گفت: افزایش ۱۰ درصدی حق السهم دولت از اپراتورها در قراردادهایی که در سال ۱۴۰۰ به پایان می رسد، اعمال خواهد شد. به گزارش خانه ملت، در نشست علنی نوبت عصر امروز (سه شنبه ۵ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی، در ادامه بررسی بند (ی) تبصره ۶ لایحه بودجه ۱۴۰۰ ، مجتبی توانگر نماینده مردم تهران در مجلس در پیشنهاد رفع ابهام، با بیان اینکه بند (ی) این تبصره دارای ابهام بوده، چرا که قرارداد اپراتورها با دولت، مناقصه ای بوده و سال به سال با دولت قرار نمی بندند، گفت: حتی یکی از این اپراتورها سرمایه گذار خارجی دارد و زمان آن پایان نیافته که مجلس بخواهد سهم دولت از سود اپراتورها را تغییر دهد، لذا این پیشنهاد باید به کمیسیون تلفیق بازگردد.

 نیکزاد  که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، در پاسخ به اظهارات توانگر با تاکید بر اینکه مجلس قراردادهای بخش خصوصی را محترم می شمارد، عنوان کرد: این مصوبه در قراردادهایی اعمال خواهد شد که در سال ۱۴۰۰ به پایان برسند، بنابراین نگرانی شما قابل رفع است.

مصوبه مجلس برای جلوگیری از افزایش قیمت اینترنت در ۱۴۰۰
عضو هیئت رئیسه مجلس با رد شایعه مصوبه بهارستان برای افزایش قیمت اینترنت در سال آینده از مصوبه مجلس برای جلوگیری از هرگونه افزایش قیمت اینترنت توسط وزارت ارتباطات در سال ۱۴۰۰ و آشکار شدن درامدهای چندهزار میلیاردتومانی دولت از اپراتورها خبرداد.

به گزارش خانه ملت، سید محسن دهنوی با اشاره به بخشی از مصوبات امروز صبح مجلس گفت: دولت در لایحه بودجه پیش بینی کرده بود که  ۷ هزار میلیارد تومان بابت ۲۸ درصد حق شبکه خود از اپراتورها دریافت کند اما بررسی اولیه مجلس نشان می داد که این درامد ۱۰ هزار میلیارد تومان است نه ۷ هزار میلیارد تومان بود و به نظر می رسد دولت ۳ هزار میلیارد تومان کم اظهاری کرده بود تا این رقم را درجای دیگر هزینه کند که البته مجلس این را اصلاح و برای آن محل هزینه، تعیین کرد. 

دهنوی افزود: از طرفی مجلس مصوب کرد که حق امتیاز دولت از ۲۸ به  ۳۸ درصد افزایش یابد. به دلیل این افزایش ۱۰ درصدی، درامد دولت افزایش پیدا می کند که با مصوبه مجلس این درامد مازاد صرف توسعه اینترنت در مناطق محروم و روستاها و مناطقی که پوشش اینترنت ضعیف است بشود.

عضو هیئت رئیسه مجلس تاکید کرد: مجلس همچنین مصوب کرد که قیمت اینترنت در سال ۱۴۰۰ به هیچ وجه افزایش نیابد و این اجازه را به وزارت ارتباطات نداد و در حقیقت مجلس از افزایش قیمت اینترنت جلوگیری کرد. 

رئیس فراکسیون اقتصاد دانش بنیان افزود: اما برای ۳ هزار میلیارد تومانی که دولت کم اظهاری کرد بود و معلوم نبود کجا می رود، مجلس محل هزینه کرد تعیین کرد تا این رقم صرف حمایت از تولید محتوا در فضای مجازی  توسط دستگاه ها و شرکت های خصوصی یعنی  استارتاپ ها شود. 

وی افزود: برخی جریان ها تلاش کرده که با وارونه نمایی بگویند مجلس هزینه اینترنت را افزایش داده اما این کذب است و ماجرا کاملا برعکس است چرا که مصوبه مجلس اجازه هیچگونه افزایش قیمتی را به اپراتورها ندا

به هر روی باید منتظر باشیم که مجلس در راستای شفاف شدن ماجرا اصل مصوبه را منتشر کند. چرا که ساده ترین راه برای مشخص شدن حقیقت و البته تکذیب ادعای وزیر ارتباطات همین است.

کد خبر 586912

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha