سامانه «۱۳۷» در سال ۱۳۷۹ به‌صورت یک «صندوق صوتی پیام گیر» فعالیت‌اش را آغاز کرد و از سال ۱۳۸۴ با توجه به گسترش درخواست‌های مردمی به‌تدریج از مرکز «ارتباط مردمی» به مرکز «هدایت و کنترل و ساماندهی نیازها و معضلات شهری» تبدیل شد.

اشتغال

همشهری آنلاین_مهدی اسماعیل پور: مرکز سامانه مدیریت شهری ۱۳۷ امروز نقش مهم و پررنگی در مدیریت شهری دارد و به پل ارتباطی سریع و مستقیم و بدون واسطه شهرداری و شهروندان تبدیل شده است و مردم می‌توانند درخواست‌ها، شکایت‌ها و گزارش‌های خود را درباره حوزه‌های مختلف شهری از حمل‌ونقل گرفته تا میادین میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های «شهروند»، به گوش مسئولان مربوطه برسانند و در سریع‌ترین زمان ممکن هم پاسخ خود را دریافت کنند. مدیریت سامانه ۱۳۷ شهرداری منطقه ۲۱ به تازگی تغییر کرده است و به همین بهانه، ضمن بررسی عملکرد این سامانه، درباره سیاست‌ها و رویکردهای جدید آن در منطقه ۲۱، با «خسرو بهزادی» گفت‌وگویی انجام داده‌ایم.  

بررسی‌ها نشان می‌دهد در ۱۰ ماهه سال جاری ۲۱هزار و ۲۳۹ پیام به حوزه‌های اجرایی منطقه ۲۱ ارجاع شده و این تعداد در مدت مشابه سال گذشته، تعداد ۲۴هزار و ۳۴۹ پیام بوده است. با مقایسه تعداد پیام‌ها مشخص می‌شود که حدود ۳ هزار مورد پیام ۱۳۷ نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۸ کاهش داشته است. در این میان، ناحیه یک با ۱۰ هزار و ۶۳۰ مورد، بیشترین پیام و معاونت خدمات شهری و محیط‌زیست با ۲ مورد، کمترین پیام را به خود اختصاص داده‌اند.  

  • پل ارتباطی شهروندان با مدیران شهری

مسئول سامانه ۱۳۷ منطقه ۲۱ درباره عملکرد این سامانه به همشهری محله می‌گوید: «ماموریت و رویکرد سامانه ۱۳۷، دریافت دیدگاه‌ها و نقطه نظرات شهروندان درباره مدیریت شهری و مراکز حراست، کنترل، ساماندهی و رسیدگی به معضلات شهری و شناخت مشکلات و هم‌چنین پل ارتباطی میان شهروندان و مدیران ارشد شهرداری تهران است. به‌ گونه‌ای که شهروندان از طریق تماس با این سامانه، مشکلات موجود در حوزه‌های مختلف را گزارش و ثبت و تا رفع شدن آن پیگیری می‌کنند. شهروندان می‌توانند بدون وقفه در طول شبانه‌روز با سامانه مدیریت ۱۳۷ از طریق شماره تلفن ۱۳۷ یا شماره پیام کوتاه ۳۰۰۰۱۳۷ و یا سایت اینترنتی www.۱۳۷. Tehran.ir تماس و ارتباط بگیرند.»

خسرو بهزادی از شهروندان می‌خواهد پیش از تماس با سامانه ۱۳۷ به چند نکته توجه داشته باشند: «در هنگام تماس با سامانه ۱۳۷ لازم است به این نکات توجه شود؛ تعیین نشانی دقیق موضوع مورد درخواست پیش از تماس، به خاطر سپردن کد کارشناس ثبت پیام، برخورد شایسته و برازنده یک شهروند فهیم و مسئول در هنگام مکالمه، توجه کامل به سؤالات کارشناس ثبت پیام و ارائه پاسخ کوتاه و لازم و کافی به سؤالات و یادداشت کردن کد پیگیری پیام برای اطلاع از نتیجه درخواست ثبت شده. این نکته را باید متذکر شوم که برخی از شهروندان با مزاحمت‌های تلفنی، اسباب سلب آرامش و اخلال در کار سامانه ۱۳۷ می‌شوند که با توجه به اهمیت کار و مأموریت سامانه و جلوگیری از ضایع شدن حقوق دیگر شهروندان، از انجام چنین کارهایی باید خودداری شود.» 

  • هدف، افزایش رضایت شهروندان

مسئول جدید سامانه ۱۳۷ منطقه ۲۱، مهم‌ترین اهداف و برنامه‌هایش را این‌گونه بیان می‌کند: «تحول اساسی در جهت ارتقای رتبه‌بندی در بین مناطق ۲۲ گانه با آسیب‌شناسی دقیق و کارشناسی نقاط فراوانی پیام، اجرای طرح‌های جهادی ۱۳۷ با همکاری شهرداران نواحی ۳ گانه و ستاد مدیریت بحران منطقه، تجهیز امکانات و ادوات مورد نیاز سامانه، تعامل با معاونت‌ها و تهیه و تنطیم گزارش مقایسه‌ای به سوی بهبود کیفیت کارها، آموزش همکاران ۱۳۷، آسیب‌شناسی نقطه‌یابی در حوزه‌های مختلف اجرایی و افزایش کمی و کیفی رضایت‌مندی شهروندان از بازخورد پیام‌ها و پاسخگویی در کمترین زمان ممکن به شهروندان، اهداف کلی ما را تشکیل می‌دهد.» 

  • بیشترین درخواست‌ها در حوزه خدمات شهری سامانه ۱۳۷ 

شیوه خدمات فروشگاه‌های شهروند و میادین میوه و تره‌بار، «بهشت زهرا» (س) و آتش‌نشانی، جمع‌آوری سگ‌های ولگرد و طعمه‌گذاری محل زندگی موش‌ها، زیباسازی مناظر شهری، پاکسازی برچسب و تابلوهای تبلیغاتی غیرمجاز، کارهای مربوط به وسایل بازی و تجهیزات ورزشی داخل بوستان‌ها، رفع آلایندگی‌های صوتی و زیست‌محیطی، رفع سدمعبر اصناف و دستفروشان و مصالح ساختمانی، نظافت و جمع‌آوری زباله و نخاله‌های ساختمانی، بازیافت و آب‌گرفتگی و برف‌روبی معابر.  

  • بیشترین درخواست‌ها در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک سامانه ۱۳۷ 

مشکلات وسایل حمل‌ونقل عمومی، نصب علائم ترافیکی و ایمنی و خط‌کشی معابر، اصلاح هندسی معابر، نصب سرعتگیر و پل مکانیزه.  
بیشترین درخواست‌ها در حوزه فرهنگی و اجتماعی سامانه ۱۳۷ 
جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان و کارتن‌خواب‌ها و معتادان، نظارت بر خدمات‌سراهای محله، تجهیز مجموعه‌های ورزشی.  
بیشترین درخواست‌ها در حوزه فنی و عمرانی سامانه ۱۳۷ 
مرمت و لکه‌گیری و روکش آسفالت معابر، مرمت و جدول‌بندی جوی‌ها و قنوات، طرح ایجاد پل‌های زیرگذر و روگذر و دوربرگردان، ترمیم جدول‌ها و هدایت آب‌های سطحی.  
بیشترین درخواست‌ها در حوزه شهرسازی و معماری سامانه ۱۳۷ 
ساخت‌وساز غیرمجاز، تغییر کاربری و توسعه تجاری غیرمجاز، میزان و شیوه پرداخت کردن عوارض شهری.  
 

کد خبر 586210

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha