مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۹
۰ نفر

گروه شهری: جذب سرمایه‌گذاری 74 میلیارد تومانی بخش خصوصی در حوزه خدمات شهری چرخه نظافت شهر، به‌طور کامل مکانیزه شد.

در حالی که کمتر تمایلی به سرمایه‌گذاری در بخش خدماتی وجود دارد، سازمان خدمات موتوری شهرداری تهران، موفق شد با جذب 74 میلیارد تومان سرمایه از بخش خصوصی، روزانه 7هزار تن زباله تولیدی شهر تهران را به‌صورت کاملا مکانیزه جمع‌آوری کند. اکنون پسماندهای شهر تهران، با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، به وسیله بیش از 170 هزار مخزن مخصوص طرح مکانیزه، جمع‌آوری می‌شود و ورود ماشین‌های مخصوص شستشوی مخازن به این روند، جمع‌آوری زباله‌های پایتخت را به‌طور کامل مکانیزه کرده است.

ورود 200 دستگاه مختلف ماشین آلات تخصصی خدمات شهری، شامل جاروهای مکانیزه، دستگاه‌های پیشرفته شن پاش و نمک پاش و تریلرهای مسقف حمل زباله در چند ماه اخیر و بکارگیری ۲۵۰ خودرو برای شستشوی گاردریل‌ها و المان‌های شهری علاوه بر ارتقای سطح ایمنی کارگران و کیفیت و بهداشت بیشتر محیط، نظافت شهر را هم تقریبا به‌طور کامل مکانیزه کرده است.

مدیر عامل سازمان خدمات موتوری شهرداری تهران با بی‌نظیر خواندن جلب مشارکت بخش خصوصی رضایت کامل این سازمان را از بخش خصوصی و مدیریت این بخش در انجام کارهای محوله توسط سازمان خدمات موتوری تهران اعلام کرده و با تاکید به اینکه شهرداری به سمت واگذاری کارها به بخش خصوصی حرکت می‌کند، می‌گوید: هرجا بخش خصوصی حاضر شده و مدیریت کارها را به‌عهده گرفته بسیار موفق عمل کرده است و بازده کار بسیار بالا رفته است چون در بخش خصوصی با حداقل نیرو، حداکثر کار انجام می‌شود لذا در سازمانی اگر دیدید که کارها را خود آن سازمان تقبل کرده مطمئن باشید آن سیستم ناموفق عمل کرده است.

در طرح مکانیزاسیون خدمات شهری، با استفاده از آخرین فناوری‌ها و ماشین آلات پیشرفته و مکانیزه، امور مختلف خدمات شهری از جمله جمع‌آوری و حمل زباله، رفت‌و‌روب معابر، جداول و انهار، عملیات برف روبی و غیره به نحو احسن انجام می‌پذیرد.جاروهای مکانیزه‌ای که در انواع و اندازه‌های مختلف و بسته به شاخص‌های فنی معابر، در انواع گوناگون بکار می‌روند قادر هستند روزانه چند ده کیلومتر مربع را رفت و روب کنند.

در بخش جمع‌آوری زباله نیز ماشین‌های مخصوص بدون نیاز به قدرت دست، مخازن را داخل محفظه خود تخلیه و پرس می‌کنند. فشرده‌سازی‌ و پائین آوردن حجم زباله بارگیری شده، قادر به حمل تناژ بالایی از زباله خواهند بود. تعبیه مخزن‌های مخصوص جذب شیرابه در این ماشین‌ها، عملاً ریزش شیرابه را نیز منتفی می‌سازد که در مقایسه با وضعیت پیشین و از لحاظ بهداشتی از اهمیت بالایی برخوردار است.

کاهش قابل توجه هزینه‌ها، کاهش چشمگیر و محسوس آلودگی‌ها، کاهش تردد ماشین‌آلات، سهولت عملیات و افزایش ایمنی، افزایش بهداشت عمومی، ارتقاء فرهنگ شهرنشینی و جلب مشارکت و رضایت عمومی شهروندان از نتایج بهره‌وری طرح مکانیزه در عملیات خدمات شهری است که به گفته مدیر‌عامل سازمان خدمات موتوری شهرداری، مجموعا با هدف احقاق حقوق شهروندان به بهترین نحو، اجرا می‌شود.

 البته مشکلاتی در راه این طرح و پیشبرد آن وجود دارد. چندی پیش تامین بنزین این ماشین‌ها با مشکل مواجه شد که بعد از مدتی این مسئله حل شد. اکنون هم مدیر عامل سازمان خدمات موتوری شهرداری، قطعی برق را یکی از مشکلات بر سر راه سازمان خدمات موتوری می‌داند« درصورت قطع برق سیستم GPS و سیستم‌های باسکول و تناژ ما مختل می‌شود و کارها با وقفه مواجه می‌شود.»

کد خبر 58595

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز