همشهری آنلاین: وزیران محیط زیست کشورهای در حال توسعه شنبه 28 ژوئن (8 تیر) در پایان اجلاسی در بالی اندونزی همکاری مسئولانه صنعتی جهان در مدیریت پسماند‌ها و مواد سمی خطرناک را خواستار شدند.

به گزارش واحد مرکزی خبر از کوالالامپور در بیانیه پایانی اجلاس جهانی درباره کنوانسیون متعهدان به مدیریت حمل و نقل مواد شیمیایی خطرناک در جهان موسوم به "کنوانسیون بازل" که با حضور وزیران محیط زیست، مقامات ارشد سازمان ملل متحد و کارشناسان صد و هفتاد کشور در بالی اندونزی برگزار شد با اشاره به خطرات و تاثیر پسماندهای شیمیایی و الودگی فلزات سنگین بر سلامت بشر، ضرورت همکاری بیشتر کشورهای متعهد به کنوانسیون بازل با سازمان بهداشت جهانی مورد تاکید قرار گرفته است.

در اجلاس بالی، متعهدان به کنوانسیون بازل اجرای تعهدات اعضا در چارچوب اهداف بیانیه سران در سال دو هزار میلادی و نیز ضرورت اقدام مقتدرانه در خصوص مدیریت پسماند‌های خطرناک و توجه به رفاه بشریت و محیط زیست در سطح جهانی و فعالیت در سازمان ملل متحد را خواستار شدند.

وزیران محیط زیست کشورهای عضو کنوانسیون بازل در نشست خود همچنین متن سند انسجام و ادغام سه کنوانسیون شیمیایی را که با اعتراض ایران مواجه شده بود بررسی کردند. به پیشنهاد هیئت جمهوری اسلامی ایران مقرر شد اصلاحات محتوایی در مدیریت ادغام سه کنوانسیون بازل صورت گیرد.

از مباحث دیگر نشست وزیران درباره کنوانسیون بازل بررسی مشکلات کشورهای در حال توسعه در زمینه مدیریت پسماند‌ها بخصوص از جنبه‌های فنی آن بود، چرا که این مسئله جان میلیونها نفر را به خطر می اندازد.

با وجود مخالفت کشورهای غربی، کشورهای در حال توسعه از کشورهای صنعتی به ویژه امریکا خواستند از مخالفت با تصویب الحاقیه کنوانسیون دست بردارند و  این موضوع مورد تایید همه وزیران محیط زیست حاضر در اجلاس بالی قرار گرفت.

خانم واعظ جوادی معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در صدر هیئتی از جمهوری اسلامی ایران در اجلاس بالی شرکت کرده بود.

کد خبر 56395

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز