سالمندان از گروه‌هایی هستند که بیشترین آسیب روانی را از شیوع بیماری کرونا دیده‌اند.

مريم باقرنژاد

دوری اعضای خانواده از یکدیگر به دلیل حفظ فاصله اجتماعی و افزایش احتمال ابتلای سالمندان به این بیماری، مهم‌ترین دلیل این آسیب‌ها است که شاید آثار آن تا پایان عمر با سالمندان همراه باشد. در ماه‌های گذشته شاهد افزایش مراجعه سالمندان به مراکز مشاوره و روان‌شناسی به دلیل افسردگی و اضطراب هستیم. سالمندان حتی در صورت رعایت کامل مسائل بهداشتی و مصونیت کامل از ابتلا به بیماری کرونا می‌توانند در مقابل تبعات روانی ناشی از شرایط پیش آمده آسیب‌پذیر باشند.

متأسفانه بسیاری از این افراد در معرض مشکلات روحی و روانی قرار گرفته‌اند. اخبار مربوط به کرونا و مرگ و میر ناشی از این بیماری تا حدود زیادی این اضطراب را در سالمندان افزایش داده است. گرچه اضطراب کم تا حدی کارکرد مثبت دارد و باعث حل منطقی مشکلات می‌شود و منجر به خودمراقبتی، اما فشارهای روحی بیش از حد باعث ترشح هورمون کورتیزول (هورمون استرس) شده و سطح ایمنی بدن را کاهش می‌دهد. همچنین در شرایط پر اضطراب، مغز دچار خطا می‌شود و ذهن انسان کوچک‌ترین نشانه‌های بیماری و ضعف جسمانی را فاجعه‌سازی کرده و به‌صورت اغراق شده نشان می‌دهد. همین موضوع باعث افزایش اختلالات ناشی از اضطراب و وسواس فکری و افسردگی در سالمندان می‌شود. یکی دیگر از چالش‌ها، نیاز سالمندان به مراقبت و کمک در کارهای روزمره است. ترس از برقراری ارتباط با دیگران و عدم دسترسی آنها به کمک از سوی جوانان باعث ایجاد احساس عجز و ناتوانی در آنها می‌شود. این امر زمینه‌ساز بروز مشکلات روحی در آنها است.  
برقراری ارتباط مجازی و یا ارتباط حضوری توسط افرادی که کمتر در محل‌های شلوغ‌ تردد دارند و همچنین سپردن سالمندان به مراکز نگهداری از سالمندان برای مدت کوتاه و با هدف داشتن هم‌صحبت و ارتباط با سایر سالخوردگان که گروه‌های همدردی نامیده می‌شوند به حفظ روحیه آنها کمک می‌کند. فراهم کردن امکان فعالیت‌های مفرح برای آنها مثل پرورش گل‌وگیاه و تماشای فیلم‌های سرگرم‌کننده و ایجاد دلمشغولی‌های متنوع به افزایش امیدواری در سالمندان کمک می‌کند.  
فراموش نکنیم آنها نیز مانند کودکان نیاز به توجه و محبت بیشتر دارند. بهداشت فردی از مهم‌ترین عوامل کمک‌کننده برای سلامت روان سالمندان است. مشاوره، روان‌شناسی و همدردی از راه‌هایی است که این روزها می‌توانید با کمک آن افسردگی و اضطراب ناشی از شیوع کرونا را از سالمندان دور کنید. سالمندان را باید از اخبار بد به‌خصوص در رابطه با کرونا دور نگه داشت. شنیدن این مطلب که ویروس کرونا برای سالمندان خطرناک‌تر است و این قشر آسیب‌پذیرترند باعث شده ناخودآگاه سالمندان با استرس و اضطراب ناشی از کرونا زندگی کنند و گاهی با اضطراب شدید و بالا رفتن ضربان و به هم ریختن ریتم قلب مواجه شوند. همه اینها می‌تواند منجر به مرگ ناشی از اضطراب شدید شوند.  

کد خبر 584002

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha