شواهد فزاینده‌ای دارد به دست می‌آید که دچار شدن به کووید-۱۹ ممکن است باعث حفاظت افراد در برابر برخی واریانت‌ها یا گونه‌های جهش‌یافته جدید ویروس کرونا نشود.

COVID

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس یک پژوهش جدید نشان می‌دهد ممکن است افراد مبتلاشده به گونه‌های اولیه ویروس کرونا دوباره مبتلا شوند، حتی اگر در بار اول عفونت پاسخ دفاعی ضعیفی نسبت به آن‌ها ایجاد کرده باشند.

اینکه مصونیت و محافظت ناشی از عفونت طبیعی با ویروس کرونا چه مدت به طول می‌انجامد، یکی از پرسش‌های بزرگ در این پاندمی است.

دانشمندان هنوز معتقدند موارد عفونت‌های دوباره نسبتا نادر هستند و معمولا شدت کمتری نسبت به عفونت‌های اولیه دارند، اما تحولات اخیر در سراسر جهان نگرانی‌ها در این زمینه را افزایش داده است.

یک بررسی واکسن در آفریقای جنوبی نشان داد عفونت‌های جدید با یک واریانت ویروس کرونا در ۲ درصد افرادی که قبلا به یک گونه ابتدایی‌تر ویروس دچار شده بودند، رخ داده است.

در برزیل، چندین مورد مشابه عفونت دوباره با یک واریانت جدید ویروس کرونا ثبت شده است. پژوهشگران برزیلی در حال بررسی این موضوع هستند که آیا عفونت‌های دوباره افراد با ویروس کرونا توضیح‌دهنده اوج‌گیری دوباره موارد بیماری در شهر مانائوس در این کشور که قبلا سه‌چهارم ساکنانش کرونا گرفته‌اند، است یا نه.

یک بررسی در آمریکا نشان داد ۱۰ درصد از افراد جذب‌شده برای سپاه تکاوران دریایی این کشور که شواهدی از عفونت پیشین با کروناویروس داشتند و پیش از وارد شدن به دوره آموزش راهبردی پایه آزمایش‌شان منفی شده بود، دوباره دچار عفونت شده‌اند. این بررسی پیش از انتشار واریانت‌های جدید یا گونه‌های جهش‌یافته ویروس که واگیرتر هستند، انجام شده است.

پژوهشگران می‌گویند عفونت قبلی کرونا به معنای دچار نشدن قطعی شما به کرونا نیست  و خطر عفونت‌ دوباره به میزان جالب توجهی وجود دارد.

عفونت‌ دوباره با کرونا نه‌فقط از دیدگاه بهداشت شخصی بلکه از دیدگاه بهداشت عمومی هم نگران‌کننده است. حتی در مواردی از عفونت دوباره که علامتی وجود ندارد یا علائم خفیف است، هنوز این افراد ممکن است باعث انتشار ویروس در جامعه شوند. به همین علت است که مقامات بهداشتی کشورها واکسیناسیون همگانی را به عنوان راه‌حلی درازمدت برای بحران کرونا مطرح می‌کنند و از مردم می‌خواهند ماسک بزنند، فاصله جسمی با دیگران را رعایت کنند و دست‌هایشان را به طور مرتب بشویند.

نگرانی پزشکان در آفریقای جنوبی هنگامی آغاز شد که با افزایش موارد بیماری در اواخر سال میلادی گذشته در مناطقی مواجه شدند که آزمایش‌های خون نشان‌دهنده عفونت قبلی شمار بسیاری از مردم با ویروس کرونا بود.

دکتر شبیر مهدی از دانشگاه ویتواتراستند در ژوهانسبورگ می‌گوید تا همین اواخر، همه شواهد نشان می‌داد که «عفونت‌های قبلی برای دست‌کم ۹ ماه حفاظت ایجاد می‌کند، بنابراین به نظر می‌رسید موج دوم شیوع «نسبتا قابل‌کنترل» باشد.

اما دانشمندان گونه جدیدی از ویروس را در آفریقای جنوبی کشف کردند که  از ویروس اصلی واگیرتر است و مقاومت بیشتری نسبت به برخی درمان‌ها نشان می‌دهد. این گون ویروس اکنون عامل بیش از ۹۰ درصد موارد جدید کرونا در آفریقای جنوبی است و به ۴۰ کشور دیگر از جمله آمریکا نیز سراست کرده است.

بررسی دکتر مهدی و همکارانش نشان داد واکسن شرکت نوواواکسن بر این واریانت جدید ویروس اثربخشی کمتری دارد. این بررسی همچنین نشان داد عفونت‌ها با این واریانت جدید ویروس به همان اندازه افراد بدون سابقه کرونا در میان افراد دارای یک بار  قبلی عفونت کرونا شایع است.

دکتر مهدی در این باره گفت: «آنچه متاسفانه این یافته‌ها اساسا به ما می‌گویند این است که عفونت‌های گذشته با گونه‌های اولیه ویروس در آفریقای جنوبی باعث حفاظت در برابر گونه جدید ویروس نمی‌شود.»

در برزیل، افزایش ناگهانی موارد بستری شدن به علت کرونا در شهر مانائوس در ماه ژانویه (دی) باعث نگرانی مشابهی شد و معلوم شد یک واریانت جدید ویروس که واگیرتر و مقاوم‌تر نسبت به برخی درمان‌ها است، شیوع یافته است.

دانشمندان در کالیفرنیای آمریکا نیز در حال بررسی این موضوع هستند که آیا یک واریانت اخیرا شناسایی شده ویروس عامل افزایش موارد عفونت دوباره در این ایالت است یا نه.

کد خبر 583989

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha