فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران ویروس کووید-۱۹ را جزو ویروس‌هایی ذکر کرد که خطاپذیر هستند و به شدت و سرعت دچار جهش می‌شوند.

علیرضا زالی

 به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا زالی با بیان این که واریانت یا گونه جدید ویروس کووید ۱۹ موسوم به ویروس انگلیسی بروز یک جهش در گونه D614G این ویروس است گفت: در واقع این جهش روی پروتئین ویروس وجود دارد و شباهت زیادی با جهشی دارد که قبل از این گونه در آفریقای جنوبی شاهد بودیم.

وی افزود: متاسفانه در بیماری های نوپدید ویروسی، مرزهای جغرافیایی توان جلوگیری از انتشار بیماری را ندارند و با توجه به حجم بالای تردد بین کشورها طبیعتا نشت پذیری مرزهای جغرافیایی از نظر انتشار بیماری اجتناب ناپذیراست.

به گفته دکتر زالی، تاکنون موارد مستند و اثبات شده‌ای از وجود این واریانت جدید در ایران گزارش نشده است، اما تضمینی وجود ندارد که در روزها یا هفته‌های آتی شاهد این واریانت جدید در کشور نباشیم.

وی با اشاره به گزارش مشاهده این گونه در کشور ترکیه گفت: با توجه به سرعت انتشار و قدرت سرایت پذیری گونه انگلیسی که چندین برابر فرم متعارف کووید ۱۹ است؛  دور از انتظار نیست که همه کشورها در معرض خطر آن باشند و ممکن است همین حالا که نگران سرایت پذیری این واریانت هستیم جهش جدیدی در یک سوش و سویه جدیدی اتفاق بیفتد.

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در پایتخت؛  ویروس کووید ۱۹ را جزو ویروس‌های RNA ذکر کرد که ویروس هایی خطا پذیر هستند و به شدت و سرعت دچار جهش می شوند. برخی از این جهش‌ها مشخصا اثربخشی ندارد و برخی دیگر نیز  ممکن است منجر به افزایش بار بیماری، سرایت پذیری و یا قدرت کشندگی شود.

به گفته دکتر زالی تاکنون شواهد قطعی مبنی بر این که گونه ویروس انگلیسی مرگ و میر بالاتری داشته باشد یا شواهد قطعی متقن مبنی بر اینکه این واریانت نوع شدیدتری از تظاهرات بالینی را ایجاد می‌کند، موجود نیست.

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران گفت: رفتار ویروس انگلیسی با واریانت های دیگر خیلی متفاوت نیست ولی قدرت انتقال و سرایت پذیری بیشتر و بالاتری دارد. روش‌های متعارف پیشگیری نظیر شستن دستها، استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی روی این واریانت و بسیاری از واریانت‌های جهش یافته احتمالی بعدی حتما تاثیرگذار است.

کد خبر 577737

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha