همشهری آنلاین: دولت‌های بولیوی و برزیل بر سر ساخت جاده موسوم به کریدور آمازون توافق کردند.

به نوشته ال پاییس،کریدور آمازون به طول 580 کیلومتر اقیانوس اطلس و آرام در دوسوی قاره آمریکای جنوبی را به یک دیگر مرتبط خواهد کرد.

توافقنامه ساخت کریدور آمازون تحت عنوان اعلامیه "ریبرالتا" میان ایناسیو لولا دا سیلوا رئیس جمهور برزیل و اوو مورالس همتای بولیویایی‌اش در حضور هوگو چاوز رییس جمهوری ونزوئلا در استادیوم ریبرالتا واقع در ایالت بنی کشور بولیوی به امضا رسید.

با ساخت این جاده که از بولیوی و برزیل گذر می‌کند، فرایند همگرایی میان جمعیت ساکن در مناطق مرزی میان سه کشور بولیوی، برزیل و پرو تسریع خواهد شد.

ایناسیو لولا دا سیلوا رئیس جمهور برزیل پس از امضای این قرار داد در سخنانی گفت: برای اولین بار در آمریکای جنوبی، دولت‌هایی که از حمایت اکثریت اجتماع برخوردارند در حال انجام تلاش‌های بزرگ برای ترسیم مجدد نقشه همگرایی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در منطقه هستند.

این جاده که از 39 بخش از دو ایالت پاندو و بنی در بولیوی  گذر خواهد کرد، با سرمایه گذاری برزیل و با اختصاص مبلغی معادل 230 میلیون دلار ساخته خواهد شد. این جاده در واقع جاده‌های قدیمی را که از این مسیر گذر می‌کنند کامل خواهد کرد، بخش‌های دیگری از کریدور آمازون در برزیل و پرو ساخته خواهند شد. این جاده در دوسوی قاره آمریکای جنوبی اقیانوس آرام را به اقیانوس اطلس مرتبط خواهد کرد.

هوگو چاوز که در ساعات پایانی دیدار مورالس ولولا دا سیلوا به آن‌ها ملحق شده بود نیز در جهت فرایند همگرایی در آمریکای جنوبی قرارداد‌هایی را به منظور ساخت خطوط راه‌آهن و سه کارخانه تولید شیر و تعدادی کارخانه دیگر به امضا رسانید. این طرح‌های اقتصادی تحت نظارت یک کنسرسیوم بولیویایی – ونزوئلایی در قالب آلبا(جایگزین بولیواری برای آمریکای لاتین و کارائیب) به اجرا درخواهند آمد.

کد خبر 58348

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز