یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۷:۲۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: ونزوئلا اعلام کرد که قصد دارد یک مانور دریایی مشترک با روسیه در دریای کارائیب اجرا کند. این مانور مشترک، قرار است اواسط نوامبر(آبان ماه) برگزار شود.

در مانور ونزوئلا در دریای کارائیب 4ناو روس و بیش از هزارنفر از نظامیان این کشور شرکت خواهند داشت. در بحبوحه حمایت غرب و آمریکا از گرجستان در بحران قفقاز، این مانور می‌تواند به معنای اتحاد راهبردی روسیه و ونزوئلا در برابر آمریکا تعبیر شود.

به گزارش بی‌بی سی، سالبارور کاماراتا - مدیر اطلاعات دریایی ونزوئلا- هم اعلام کرد: 4ناو روسی در تاریخ 10 الی 14نوامبر وارد آب‌های ونزوئلا می‌شوند.

کاماراتا افزود: این اولین بار است که نیروی دریایی روسیه چنین مانوری را در آمریکای لاتین برگزار می‌کند. وی گفت که در این مانور، نیروی هوایی ونزوئلا نیز شرکت خواهد کرد.

طرح برگزاری مانور دریایی بزرگ روسیه و ونزوئلا در حالی اعلام شده است که در هفته‌های اخیر جنگ دیپلماتیک آمریکا و روسیه، که به باور بسیاری یادآور جنگ سرد است، بر سر بحران گرجستان و طرح‌های آمریکا برای استقرار سپر دفاع موشکی در جمهوری چک و لهستان افزایش یافته است.

به‌نظر می‌رسد روسیه که با دخالت آمریکا در منطقه تحت نفوذش یعنی قفقاز مواجه شده به اقدامی متقابل در آمریکای لاتین، جایی که آمریکا آنجا را حیاط خلوت خود می‌داند، دست زده است.

به این ترتیب این مانور مشترک، به‌زودی باعث افزایش نگرانی‌ها در ایالات متحده خواهد شد. سالباتوره کاماراتا باستیداس از مقامات ارشد نیروی دریایی ونزوئلا، در ارتباط با این مانور دریایی اعلام کرد: این مانور اهمیت زیادی دارد، زیرا برای اولین‌بار (در قاره آمریکا) است که چنین مانوری برگزار خواهد شد.

هوگو چاوز، رئیس‌جمهوری ونزوئلا  همچنین در سفر قبلی خود به مسکو، در ژوئیه (تیر ماه)، خواهان اتحاد راهبردی با روسیه، به‌منظور مقابله با تهدیدهای ایالات متحده شده بود. وی در هفته‌های اخیر هم گفته است که از استقرار ناوها و هواپیماهای روسیه در ونزوئلا استقبال می‌کند.

او گفت که در حال حاضر حاکمیت ونزوئلا از سوی آمریکا تهدید می‌شود و اگرچه کشور او خواستار صلح است، اما ناگزیر باید به تقویت بنیه دفاعی خود مبادرت ورزد.

هوگو چاوز در دیدار پیشین خود با دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری روسیه هم اعلام کرد که حامل پیام‌های فیدل کاسترو، رهبر سابق کوبا، و سایر دوستان خود در آمریکای لاتین برای رئیس‌جمهوری روسیه است.

به گفته چاوز، در این پیام‌ها بر نقش روسیه در جلوگیری از تشکیل جهان تک قطبی به رهبری ایالات متحده تاکید شده است

کد خبر 62748

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز