جمعه ۲۸ تیر ۱۳۸۷ - ۱۹:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: اندازه‌گیری پروتئین‌هایی که کلسترول را در خون حمل می‌کنند ممکن است تخمین‌ بهتری از خطر حمله قلبی به دست ‌دهد تا اندازه‌گیری خود کلسترول.

به گزارش هلث‌دی‌ نیوز این بررسی بزرگ بر نسبت میان دو پروتئین، به نام‌های آپولیپوپروتئین بی 100  (ApoB)   و  آپولیپوپروتئین آ  (ApoA1)  تمرکز داشت. یک گروه بین‌المللی از پژوهشگران داده‌های مربوط به بیش از 27000 نفر را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که نسبت ApoB  به  ApoA1 می‌تواند 54 درصد از میزان خطر حمله قلبی را توضیح دهد.

در مقابل نسبت استاندار کلسترول بد یا LDL به کلسترول خوب یا HDL تنها 37  درصد از میزان خطر حمله قلبی را توضیح می‌دهد.[کلسترول بد در برابر کلسترول خوب]

نتایج این بررسی در شماره 19 جولای مجله لنست  منتشر شده است.

اما به گفته دکتر ماتیو مک‌کویین استاد آسیب‌شناسی و پزشکی مولکولی در دانشگاه مک‌مستر در همیلتون انتاریوی کانادا این دو روش به کاملا به هم ارتباط دارند.

او می‌گوید: "پروتئینی که کلسترول LDL را حمل می‌کند، ApoB است و پروتئینی که کلسترول HDL را حمل می‌کند ApoA1 است. واضح است که شما نمی‌توانید در یک بررسی تفاوتی میان این دو روش پیدا کنید، مگر اینکه شمار بزرگی از افراد را مورد آزمایش قرار دهید."

یافته‌های این بررسی، کاملا در تضاد با گزارش سال قبل یافته‌های بررسی مشهور قلب فرامینگهام است که نشان داد که اندازه‌گیری نسبت این دو لیپوپروتئین مزیتی بر ارزیابی استاندارد خطر بیماری قلبی با  آزمون‌های معمول کلسترول خون ندارد.

بررسی فرامینگهام – که 3300 مرد میانسال را در برمی‌گیرد که در طول 15 سال 291 نفر آنها به بیماری قلبی مبتلا شدند- از لحاظ شمار افراد مورد بررسی بسیار کم‌تعدادتر از بررسی اخیر است.

به گفته کارشناسان تعداد زیاد افراد مورد آزمایش در این بررسی که از 52 کشور و از گروه‌های قومی مختلف بوده‌اند، از نقاط قوت آن است.

اما همین تنوع افراد ممکن است نقطه ضعفی هم به حساب آید. به گفته کارشناسان تنوع در این بررسی مانند این نبوده است که اجتماعی واحدی متشکل از انواع مختلف افراد از سراسر دنیا را تشکیل دهد.

 یک نقطه ضعف دیگر این است که افراد تنها "پس" از بروز حمله قلبی وارد بررسی شده‌اند. در نتیجه میزان خطری که در آن محاسبه شده است مربوط  پس از ابتلا به یک حمله قلبی است.

بالاخره اینکه این بررسی بر روی نمونه‌های خون منجمد انجام شده بود، در حالیکه کلسترول در نمونه‌های تازه خون بهتر اندازه‌گیری می‌شود.

کارشناسان می‌گویند با وجوود این نقائص، این یافته‌ها موید این امر است که آزمایش آپولیپوپروتئین نقش بالینی عمده‌ای در آینده ایفا خواهد کرد. کالج متخصصان قلب امریکا نیز اخیرا این موضوع را مورد بحث قرار داده است که آزمایش آپولیپوپروتئین برای افراد مبتلا به دیابت انجام شود.

کد خبر 58319

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز