دومین نمایشگاه توانمندی بانوان بخش لواسانات با حضور بانوان در حالی برگزار شد که بسیاری از کسب و کارهای خانگی در سایه کرونا کم رونق شده است.

كسب و كار خانگي

همشهری آنلاین_شهره کیانوش راد: «سحر سیروس کبیری» مدیر اجرایی این نمایشگاه، ‌ ترویج مصرف تولیدات داخلی و حمایت از کسب و کارهای کوچک خانگی در لواسانات را از اهداف برگزاری این نمایشگاه می‌داند و می‌گوید: «در این نمایشگاه که به مناسبت دهه‌فجر و با عنوان تولیدکنندگان ایرانی، حامیان انقلاب برگزار شده است ۲۵ تن از بانوان محصولات و دست سازه‌های خود را در معرض نمایش و فروش گذاشتند.

سری به این نمایشگاه زدیم و با چند تن از از بانوان فعال گفت‌وگو کردیم.  فضای مدرسه شهید غفاری رسولی در لواسان با میزهایی از کارهای دستی و محصولات خانگی چیده شده است. در بخشی از این نمایشگاه می‌توان محصولاتی از سوسیس و کالباس خانگی تا ترشی و فرآورده‌های باغی را دید.توتک، عسل، گردو، مواد غذایی سلامت و ارگانیک از محصولات پرطرفداری‌اند که در لواسان تولید شده است.

بخش دیگری از این نمایشگاه به دست‌ساخته‌های بانوان هنرمند اختصاص دارد. زیورآلات، پتینه، شال و کلاه بافتنی، مکرومه و کارهای قلاب‌بافی، لباس زنانه، روسری، چادرهای نماز و مشکی در بخش دیگری از نمایشگاه خودنمایی می‌کنند. سیروس کبیری می‌گوید: «در این نمایشگاه که با همکاری شهرداری، بخشداری، آموزش و پرورش لواسان و مریم خلیلی برگزار شده است ۲۵ نفر از بانوان حضور دارند. در این دوره نخستین بار یک گروه از بانوان کارآفرین از مناطق دیگر تهران مهمان ما هستند که در زمینه تولید کیسه‌های پارچه‌ای مخصوص نان و خرید فعالیت می‌کنند. هدفمان از برگزاری این نمایشگاه ارتباط دوسویه میان بانوان هنرمند و بازدیدکنندگان برای معرفی، فروش و آموزش هنرهایی است که به وسیله آن درآمدزایی می‌کنند.» 

  • کمبود فضای نمایشگاهی در لواسان

کبیری کمبود فضای مناسب برای برپایی نمایشگاه را یکی از مشکلات لواسان می‌داند و می‌گوید: «متأسفانه لواسان هیچ‌گونه شهرک صنعتی و امکان فعالیت اقتصادی بزرگ ندارد. در لواسان و روستاهای این محدوده، بانوان توانمندی هستند که در خانه محصولاتی را تولید می‌کنند اما متأسفانه بازار ثابتی برای فروش محصولات خود ندارند.

البته شهرداری به تازگی قول‌هایی داده که غرفه‌های ثابتی را در اختیار بانوان قرار دهد تا بتوانند به‌صورت دائمی و دوره‌ای محصولاتشان را بفروشند ولی اکنون چنین امکانی وجود ندارد. در بخش لواسانات به دلیل نوع نگاه شهر و روستا، نه فضای نمایشگاهی شهری داریم و نه بازارهای محلی روستایی. در این دوره با حمایت آموزش و پرورش در سالن اجتماعات دبستان شهید غفاری نمایشگاه برپا شده است و امیدواریم که در دوره‌های بعد بتوانیم نمایشگاه را با حضور شمار بیشتری از بانوان توانمند برگزار کنیم.»

  • جان بخشی به شهر با هنر

«هانیه خدایی» از بانوان هنرمند و جوانی است که در این نمایشگاه با محصولاتی ساخته شده از چوب حضور دارد. او در رشته هنرهای تجسمی با گرایش نقاشی تحصیل کرده است و ۱۰ سالی می‌شود که منبت‌کاری و پیکرتراشی می‌کند. خدایی این هنر را تجربی آموخته و به واسطه حکاکی روی تنه خشکیده درختان میان اهالی لواسان شناخته شده است.

او درباره محصولاتی که در این نمایشگاه ارائه داده است می‌گوید: «سعی کردم کارهایی را به نمایش بگذارم که بیشتر جنبه کاربردی و تزیینی دارد؛ گردنبند، بشقاب، تابلوهای تزیینی و یکسری مجسمه در ابعاد کوچک که همه از چوب ساخته شده‌اند.»پیرمرد حکاکی شده روی چوب یکی از کارهای خدایی در افجه بود که اکنون فقط جای خالی آن باقی مانده است. او با افسوس از این تنه درخت حکاکی شده یاد می‌کند و می‌گوید: «در خیابان بنه رود افجه روی تنه خشک شده درخت گردو پیرمردی را حکاکی کرده بودم که متأسفانه قبل از تکمیل در مراحل آخر به سرقت رفت. طول این کار ۲‌متر و قطر آن ۴۰ سانتیمتر بود که با سفارش مهندس صفا دهیار افجه ساخته بودم. زمانی که در حال اجرای این کار بودم، مردم افجه به‌ویژه بانوان استقبال خوبی کردند و می‌گفتند این پیرمرد در کنار گندم‌هایی که حکاکی شده به نمادی برای روستای ما تبدیل می‌شود. اما متأسفانه به سرقت رفت.»
 خدایی درباره آموزش و اجرای طرح روی تنه درختان خشک شده می‌گوید: «لواسان درختان بسیاری دارد. ازچوب درخت‌های خشک شده می‌توان برای زیباسازی شهر بهره‌برد. بهترین درخت تنه گردو است. روی تنه درختان گیلاس هم می‌توان آثار ارزشمندی تولید کرد. لواسان با ویلاسازی و راه‌اندازی پاساژهای لوکس به منطقه‌ای لاکچری تبدیل شده است.

اما اهالی و ساکنان این منطقه از امکانات فرهنگی محروم هستند. درآمدزایی و حمایت از زنان روستایی می‌تواند به جذب گردشگر کمک کند. البته به شرط اینکه گردشگران به طبیعت آسیب نرسانند. برگزاری نمایشگاه‌های کسب و کارهای خانگی می‌تواند راه‌های کسب درآمد را به سایر بانوان معرفی می‌کند. اما نکته مهمی که وجود دارد به تبلیغات مربوط است. در معرض دید نبودن و تبلیغات ناکافی می‌تواند به تلاش دست اندکاران برپایی چنین نمایشگاه‌هایی لطمه بزند. اگر تبلیغات بیشتر شود حتی محصولات خانگی هم مشتری پیدا می‌کند.»

  • حفظ محیط‌زیست با کیسه‌های پارچه ای

«فاطمه همتی راد» یکی از بانوان هنرمندی است که در این نمایشگاه با فروش کیسه‌های پارچه‌ای حضور دارد. او که دبیر بازنشسته آموزش و پرورش است چند سال پیش با عمه‌اش که او هم بازنشسته شد به فکر دوختن کیسه‌های پارچه‌ای افتاد. این موضوع را با گروهی از دختران جوان فامیل و دوستان مطرح می‌کنند و این شروع‌کاری می‌شود که هم درآمدزایی دارد و هم با حذف کیسه‌های نایلونی به محیط‌زیست کمک می‌کند.

این بانوی هنرمند می‌گوید: «مهم‌ترین دغدغه ما برای شروع این کار دغدغه اجتماعی بود. وقتی در میان دختران فامیل که به محیط‌زیست علاقه‌مند بودند موضوع را مطرح کردیم، آنها استقبال کردند و ایده‌های خوبی ارائه دادند. هرکدام گوشه‌ای از کار را برعهده گرفتند. شهریور و مهر سال گذشته با سرمایه‌های اندکی که داشتیم کار را شروع کردیم.

دختران طرح ارائه می‌دادند و ما که با خیاطی آشنا بودیم کارها را برش می‌زدیم و دوخت آنها را به بانوانی که در کارگاه خیاطی بهزیستی فشم بودند می‌سپردیم. گروه ما احساس خوبی داشت که علاوه بر کار اجتماعی و زیست‌محیطی توانسته بودیم از زنان سرپرست خانوار هم حمایت کنیم. متأسفانه کرونا که شروع شد کارگاه خیاطی بهزیستی فشم تعطیل شد. تیر ماه امسال دوباره کار را شروع کردیم و این بار از بانوان خیریه زینب(س) کمک گرفتیم.» 
همتی راد درآمدزایی را هدف اصلی این کار نمی‌داند اما معتقد است کسب درآمد می‌تواند انگیزه‌ای برای ادامه کار باشد: «هدفمان صرفاً مسئله مادی نیست. چون در این اوضاع گرانی، اجناس را با قیمت بالا، تهیه و سعی می‌کنیم با حداقل قیمت ارائه دهیم. تلاش می‌کنیم تا تولید را بالا ببریم. تولید هرچه بالاتر باشد سوددهی ما هم بیشتر می‌شود که انگیزه‌ای می‌شود برای گروه دانشجویی ما که این کار را انجام می‌دهند.»

کد خبر 582910

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha