خبر موفقیت آزمایش‌های واکسن روسی، اسپوتنیک، دستگیری و زندان رهبر مخالفان را به حاشیه برد، ناوالنی در دادگاه وقتی حکم حبس خود را دریافت کرد با انگشتانش شکلی از قلب را به همسرش نشان داد.

ناوالنی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، الکسی ناوالنی در حالی حکم حبس خود را دریافت کرد که با انگشتانش شکلی از قلب را به همسرش یولیا نشان داد. رأی دادگاه مسکو، ناوالنی را به برجسته‌ترین زندانی سیاسی در روسیه تبدیل کرده و ممکن است مهم‌ترین حکم صادره علیه مخالفان پوتین از زمان حبس میخائیل خودورکوفسکی، اولیگارش اقتصادی، در سال ۲۰۰۵ باشد.

اصل این حکم سه سال و نیم حبس در منطقه‌ای دور افتاده است که با احتساب ۱۰ ماه حبس خانگی سپری‌شده ناوالنی، به دو سال و هشت ماه کاهش می‌یابد. همسر ناوالنی نیز که پیش از این در جریان اعتراضات خیابانی دستگیر شده بود، بعد از شنیدن حکم، ماسک خود را برداشت، لبخند زد، دست تکان داد و سپس شانه بالا انداخت.

به گزارش نیویورک تایمز، ناوالنی، یکی از اصلی‌ترین مخالفان کرملین است که  بزرگ‌ترین اعتراضات خیابانی دوران پوتین به رهبری او انجام شد. با این حکم جدید، شاید صدای وی از فضای سیاسی روسیه خارج شود.

از دیگر سو چندین تن از هواداران برجسته ناوالنی نیز تحت بازداشت خانگی قرار گرفتند. مقامات روسی اعلام کرده‌اند تحت تاثیر فشارهای عمومی برای آزادی ناوالنی قرار نخواهند گرفت.

سه‌شنبه‌شب و برای مقابله با اعتراضات خشمگینانه در مورد صدور حکم زندان ناوالنی، پلیس ضد شورش در خیابان‌های مسکو مستقر شد. مخالف ۴۴ ساله پوتین در جلسه دادرسی و قبل از صدور حکم گفت: «صدها هزار نفر را نمی‌توان حبس کرد. مردم این مسائل را بیشتر و بیشتر تشخیص خواهند داد.»

بر اساس گزارش گاردین، گفته می‌شود در ماه اوت، مرداد، ناوالنی با سم نوویچوک، نوعی ماده عامل نظامی اعصاب، مورد سوء قصد قرار گرفت و برای درمان و بهبود به آلمان رفت. 

کد خبر 582830

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha