همکار قدیمی معمر قزافی در میان فشارهای جدید برای پایان دادن درگیری‌های ده ساله، به طور غافل‌گیرکننده‌ای زمام دولت لیبی را در دست گرفت.

عبدالحميد دبيبه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فرنس۲۴ عربی، عبدالحمید دبیبه، مهندس و تاجر ثروتمند لیبیایی که به نزدیکی با ترکیه و اخوان المسلمین شهرت دارد به عنوان نخست وزیر دوره انتقالی، زمام حکومت در این کشور را به دست گرفت.

عبدالحمید متولد ۱۹۵۹ در شهر مصراته در سواحل شرقی طرابلس است. او که فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد در زمینه برنامه‌ریزی و فنون ساخت و ساز از دانشگاه تورنتو کانادا است، شش فرزند دارد.

دبیبه در زمان قذافی عهده‌دار مسئولیت‌های مهمی بود و در حلقه نزدیکان وی قرار داشت زیرا به عنوان مسبب رونق اقتصادی در سومین شهر بزرگ لیبی شناخته می‌شد.

او ثروت خود را از حوزه ساخت و ساز به دست آورد و به همراه پسر عمویش، علی دبیبه، به یکی از موفق‌ترین تاجران در مصراته تبدیل شد اما همین موفقیت چشم‌گیر مالی آغاز تحقیقات در مورد او و پسر عمویش را به اتهام اختلاس در پی داشت.

وی شرکت توسعه و سرمایه‌گذاری لیبی، یک شرکت بزرگ دولتی، را در زمان قذافی مدیریت کرد و مجمتع‌های مسکونی و اداری متعددی ساخت. همچنین ریاست شرکت توسعه مراکز اداری، یک آژانس عظیم سرمایه‌گذاری عمومی، که متعهد مدرن‌سازی زیرساخت‌های لیبی است را در فاصله سال‌های ۱۹۸۹ تا ۲۰۱۱ عهده دار بود.

نزدیکی وی به اخوان و آنکارا به دلیل منافع اقتصادی مشترک آنها در سواحل مصراته قلمداد می‌شود. عبدالحمید از سال ۲۰۱۱، بعد از برکناری قذافی توسط ناتو، حضوری کمرنگ در سیاست لیبی دارد و حرکت «لیبیا المستقبل»، آینده لیبی، را پایه گذاری کرده است.

روز جمعه، ۷۵ نماینده لیبیایی منتخب سازمان ملل، از چهره‌های منطقه‌ای و قبیله‌ای گرفته تا نمایندگان جناح‌های سیاسی، در ژنو برای انتخاب نخست وزیر موقت و سه عضو شورای ریاست جمهوری رأی دادند. علی پسر عموی عبدالحمید نیز عضو این شوراست.

به گزارش الجزیره، عبدالحمید وظیفه اساسی و دشوار آماده سازی زمینه برای انتخاباتی ملی، منصفانه و شفاف در ماه دسامبر و همچنین اطمینان از مشارکت ایمن ملت لیبی در روند انتخابات را بر عهده خواهد داشت.

برنامه‌ای که وی قبل از انتخاب پیشنهاد داده بود برای یک دوره انتقالی ده ماهه بلندپروازانه به نظر می‌رسد زیرا کشور نفت خیز لیبی لیبی بعد از قذافی در هرج و مرج قرار گرفته و با ظهور دو دولت رقیب، دولت توافق ملی به رسمیت شناخته شده توسط سازمان ملل (GNA) در غرب و یک دولت شرقی که با فرمانده نظامی خلیفه هفتر متحد است، از درگیری‌های مسلحانه آسیب فراوانی دیده است.

وی طی یک کنفرانس ویدئویی در جلسه ژنو  حاضر شد و  بر لزوم آموزش به عنوان راهی برای ایجاد ثبات تأکید کرد و افزود: «ما تلاش خواهیم کرد تا ارگان‌های امنیتی حرفه‌ای عمل کنند و اسلحه در انحصار دولت قرار گیرد.»

دبیبه همچنین قول داده است تا وزارت «آشتی ملی» را برای جلب سرمایه گذاران خارجی و ایجاد شغل برای جوانان ایجاد کند. وی هدف خود را برای پایان دادن به قطعی برق روزانه ظرف «حداکثر ظرف شش ماه» تعیین کرده است.

ایالات متحده و روسیه از رای‌گیری در ژنو استقبال کردند اما برخی تحلیلگران و لیبیایی‌ها  همچنان در این مورد تردید دارند. یکی از فعالین مدنی در توییتر با لحنی کنایه آمیز نوشت: «اگر او بتواند همه این کارها را در مدت ده ماه انجام دهد من شرط می بندم که مدت بیشتری بماند.»

کد خبر 583547
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha