هدف از تشکیل جمع چند نفره خود را احیای سنتی می‌دانند که شاید کمتر در ذهن سایران توجیه داشته باشد؛ سنتی که همه با کمبود آن مواجهیم

مادران ایران زمین

همشهری آنلاین _ مریم قاسمی:   اگرچه این شهر نیازمند باغبان‌هایی است که احیاگر فرهنگ و ارزش‌های ناب قدیم باشند و به بهانه‌های مختلف دور هم جمع و درباره همه مسائل محلی و روز با یکدیگر هم‌صحبت شوند. بهانه راه‌اندازی محفل محلی این هفته ما با تعدادی از بانوان نمونه محله نازی‌آباد شرقی ساکن ناحیه ۳ شهرداری منطقه ۱۶، فرا رسیدن دهه مبارک فجر و جشن تولد ۴۲ سالگی پیروزی انقلاب اسلامی است که با سالروز ولادت حضرت زهرا(س) و روز مادر پرحلاوت‌تر و شیرین‌تر شد. از قدیم تا اکنون هر مناسبت و اعیادی را بهانه کرده‌اند تا دور هم جمع شوند، بانوان فعالی که دل‌شان شور محله و اهالی‌ را می‌زند. مثل حالا که حتی سوز و سرمای زمستان مانع برگزاری دورهمی‌شان نشده است. این بار مادران محله ما دست به کار شدند و با هماهنگی چند نفر دیگر از اهالی جشنی برای روز مادر و دهه‌فجر تدارک دیدند و فضای محله را حسابی صفا بخشیدند.

دلارام غفاری/ مادر هم‌محله‌ای

 مادر آموزگار و نیکوکار

  • تربیت حافظ قرآن و خدمت به سالمندان

«دلارام غفاری» بانوی هم‌محله‌ای ۶۰ بهار از عمرش را گذرانده و همچنان مثل دوران نوجوانی مشتاق انجام فعالیت‌های قرآنی و مذهبی در محله‌اش است. بتول کوثری بانوی نیکوکار هم‌محله‌ای عنوان می‌کند که دلارام خانم حق مادری بر گردن اهالی، به‌ویژه نوجوانان و جوانان دارد. او از ۲۰ سال قبل کلاس رایگان آموزش قرائت و حفظ قرآن را در خانه‌اش راه‌اندازی کرده و تاکنون موفق شده چند قاری و حافظ کل قرآن تربیت کند. در خانه این بانوی فعال همیشه به روی اهالی باز است و جز اینها در برنامه‌های خیریه نیز همکاری می‌کند. مثلاً گاهی وقت‌ها با بانوان محله تصمیم می‌گیرند به خانه سالمندان کهریزک بروند و برای یک روز به‌طور افتخاری به سالمندان خدمت کنند. بانو غفاری عقیده دارد که پدران و مادرانی که در خانه سالمندان به سر می‌برند مظلوم‌ترین انسان‌ها هستند و بیش از دیگران به محبت و توجه مردم نیاز دارند.

حمیده اسماعیلی/ حافظ قرآن کریم


حمیده اسماعیلی، از حافظان قرآن کریم و شاگرد خانم غفاری درباره شکل‌گیری پاتوق‌های محلی و رونق این جمع‌ها می‌گوید: «بهانه اصلی ما برای حضور در پاتوق محله احیای سنت همسایه‌داری و فعالیت‌های خیرخواهانه است. در اینجا از مسائل روز اجتماعی و فرهنگی نیز صحبت می‌کنیم. معمولاً در این دورهمی‌ها میانسالان برای انتقال تجربه و نوجوانان و جوانان برای اجتماعی شدن و یادگرفتن احترام به سالمندان و افزودن تجربه‌شان حضور دارند.»

مهین اشرافی/ مادر نمونه ناحیه۳

 مادر صبر و مقاومت

  • ۴۰ سال پرستاری از فرزند بیمار به خدا نزدیک‌تر شده‌ام

«مهین اشرافی» مادر نمونه ساکن ناحیه ۳ به نمایندگی از دیگر بانوان محله، شمع تولد چهل و دومین سال پیروزی انقلاب را روی کیک می‌گذارد و آن را روشن می‌کند و بعد همه بانوان صلوات می‌فرستند و الله‌اکبرگویان خاطره روزهای انقلاب را گرامی می‌دارند. اشرافی، شهروند ۵۷ ساله ساکن محله نازی‌آباد شرقی بین اهالی به مادر صبر و مقاومت معروف است و این شهرت بی‌دلیل نیست. او ۴۰ سال است که از دختر معلولش که از ابتدای تولد فلج مغزی است مراقبت می‌کند و هیچ‌وقت وظیفه مادری‌اش را به دلیل مشکلات زندگی فراموش نکرده است. او در خانه ۳۵ متری با همسر و فرزندانش زندگی می‌کند و همچنان به لطف پروردگار امید دارد. «مرضیه میاندارلو» مادر شهید که این بانوی هم‌محله‌ای را می‌شناسد عنوان می‌کند که اشرافی جزو بانوانی است که همه اهالی به وجودش افتخار می‌کنند.

خیلی از خانواده‌هایی که درخانه فرزند بیمار داشتند و می‌خواستند آنها را به مراکز نگهداری بهزیستی بسپارند با دیدن این مادر مهربان از تصمیم‌شان منصرف شدند و فرزندان معلول‌شان را پیش خودشان نگهداری کردند. از اشرافی سؤال می‌کنیم که آیا از تیمارداری ۴۰ ساله فرزندش خسته نشده است، می‌گوید: «تا وقتی نفس می‌کشم و زنده‌ام از فرزندم که امانت الهی است نگهداری می‌کنم و اصلاً از این کارخسته نمی‌شوم. هر بار که غذا در دهان دخترم می‌گذارم یا موهایش را شانه می‌زنم احساس می‌کنم که به خدا نزدیک‌تر می‌شوم. من و خانواده‌ام درخانه کوچکی زندگی می‌کنیم که در گوشه و کنار آن خدا را با همه وجودمان احساس می‌کنیم و چه نعمتی از این بالاتر.»

مریم معماریان/ مادر هم‌محله‌ای

 مادر انقلابی محله

  • سال‌ها کار خیر برای امروز و فردای اهالی

با اینکه هوا سرد است با وجودشان فضای پاتوق محله را گرم و دلنشین کرده‌اند، با صبر و حوصله درباره همه چیز صحبت می‌کنند؛ از مشکلات کوچه و محل تا آموزش‌ بافتنی، گلدوزی، گل‌آرایی، آشپزی و نکات خانه‌داری.
وقتی شمع روی کیک تولد روشن می‌شود «مریم معماریان» مادر ۶۷ ساله هم‌محله‌ای که می‌توان از پشت ماسک سفیدش شادی و نشاطش را حس کرد، سرود ملی کشورمان را می‌خواند و بانوان دیگر نیز با او همنوا می‌شوند. حس عجیبی دارد دیدن این صحنه که بانوان محله در روزی که به نام خودشان است و در سالروز پیروزی بزرگ یک ملت دور هم جمع شده‌اند و شادی خود را با دیگران تقسیم می‌کنند. معماریان از بانوان خیری است که در فعالیت‌های عام‌المنفعه بسیاری شرکت داشته است.

او قبل از پیروزی انقلاب اعلامیه و پوستر حضرت امام(ره) را تهیه و در محافل قرآنی محلی بین شهروندان پخش می‌کرد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی و دوران دفاع‌مقدس به‌عنوان نیروی داوطلب در تدارکات و ارسال وسایل و ارزاق به رزمنده‌ها در پشت جبهه تلاش کرده است. یکی از کارهایی که این بانوی هم‌محله‌ای در آن مهارت داشته، درست کردن مربای گل محمدی بوده که بین رزمنده‌ها شهرت پیدا کرده بود. او اکنون نیز در محله کار درست کردن مربا و سایر امور زندگی را به نوعروسان آموزش می‌دهد، چراکه عقیده دارد آموزش هنر و رموز خانه‌داری به افرادی که تازه به خانه بخت رفته‌اند، باعث استحکام زندگی‌شان می‌شود.

مرضیه میاندارلو/ مادر شهیده حاجیه ساعد

 مادر شهیده «حاجیه ساعد»

  • دخترم زنده است

«مرضیه میاندارلو» مادر شهیده «حاجیه ساعد» است که ۲ سال پس از پیروزی انقلاب به درجه رفیع شهادت رسیده است. حاجیه هنوز دیپلم نگرفته بودکه با فعالیت‌های جهاد سازندگی آشنا شد. روحیه مردمی و دل مهربانش باعث شد تا درکمک‌رسانی به مردمان نقاط دورافتاده کشور با دیگرجهادگران همراه شود. یکی از اموری که بانوی شهیده به آن علاقه‌مند بود برگزاری کلاس درس برای بچه‌های مناطق محروم بود. او در یکی از مأموریت‌هایی که در سال ۵۹ به کردستان داشت در یکی از روزها که به همراه شاگردانش مشغول درس و تمرین بود مورد حمله ضد انقلاب قرار گرفت و خودش و چند تن از شاگردانش به ضرب گلوله به درجه رفیع شهادت رسیدند.
 میاندارلو، مادرشهیده، ساکن خیابان شهید رجایی اکنون ۷۸ ساله است و با اینکه سن و سالی از او گذشته هنوز در حد توانش در امورخیرخواهانه مشارکت می‌کند. او عقیده دارد که حاجیه هنوز زنده است و حضور دخترش را همیشه و همه جا احساس می‌کند؛ به‌ویژه این روزها که در مساجد و محافل محلی با دانشجویانی برخورد می‌کند که در شرایط کرونا داوطلبانه به محله‌های محروم می‌روند و برای دانش‌آموزان و بچه‌ها کلاس رفع اشکال درسی برگزار می‌کنند تا از درس و مدرسه عقب نمانند.

بتول کوثری/ مادر هم‌محله‌ای

  «مامان بتول» مهربان محله ما

  • شاد کردن دل کودکان به یاد پدر

در میان مادران فعال محله نازی‌آباد شرقی که در پاتوق محله گرد هم آمده و در جشن پیروزی انقلاب اسلامی و روز مادر شرکت کرده‌اند، «بتول کوثری» ویژگی متفاوتی دارد. این بانوی ۵۰ ساله هم‌محله‌ای سال‌هاست که حقوق ماهانه پدر مرحومش را صرف امور خیریه می‌کند و حتی یک ریال آن را برای زندگی خودش خرج نکرده است. از او درباره هدفش می‌پرسم. می‌گوید: «تا زمانی که پدرم زنده بود، خودش هوای نیازمندان محله را داشت و با رضایت مادرم و فرزندانش بخشی از حقوقش را صرف خرید ارزاق و کالا برای این خانواده‌ها می‌کرد و همیشه از لذت این کار برای ما تعریف می‌کرد. پدرم به هر بهانه‌ای به بچه‌های نیازمند هدیه می‌داد تا خوشحال‌شان کند. عقیده داشت که دل بچه‌ها پاک است و دعای‌شان برآورده می‌شود. حالا که دستش از دنیا کوتاه شده حقوق ماهانه‌اش را به چندین کارت هدیه تبدیل می‌کنم و به نیابت از پدر مرحومم به آنهایی که احتیاج بیشتری دارند هدیه می‌دهم.»
کوثری عقیده دارد که این‌گونه می‌توان شادی را بین دیگران تقسیم کرد. گاهی با یک هدیه ساده می‌توان دلی را به دست آورد یا چراغ خانه‌ای را روشن کرد. اکنون مامان بتول به چهره سرشناس محلی تبدیل شده که همیشه دست به خیر است.

  • ایستگاه‌های فرهنگی «آینده روشن»

به مناسبت دهه‌فجر و روز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) برنامه‌های متعددی فرهنگی و اجتماعی با مشارکت معاونت اجتماعی منطقه ۱۹ برگزار می‌شود. معاون اجتماعی و فرهنگی منطقه ۱۹ با اعلام این خبر گفت: «برنامه‌های مربوط به دهه‌فجر شامل برپایی ایستگاه‌های فرهنگی با نام «آینده روشن» در نقاط پر تردد منطقه با توزیع پرچم ایران بین شهروندان، اکران تصاویر انقلابی، برگزاری مسابقات فرهنگی و شعارنویسی انقلابی بر روی خودرو در این ایستگاه‌ها، تکریم فرهیختگان و تأثیرگذاران انقلاب، تکریم و تقدیر از خانواده محترم شهدا و ایثارگران به‌ویژه شهدای انقلاب اسلامی، برپایی کمپین نصب پرچم و تشویق شهروندان به نصب پرچم جمهوری اسلامی ایران در سر در خانه‌ها و مغازه‌ها، اجرای سرودهای خیابانی در گذرگاه‌های پر تردد منطقه، برگزاری مسابقه نقاشی و دلنوشته ویژه کودکان و نوجوانان با موضوع پیروزی انقلاب اسلامی، تولید کلیپ، پوستر و کپشن در فضای مجازی با موضوع یوم‌الله‌دهه مبارک فجر و... می‌شود.»

«مهدی بصیری» در ادامه درباره برنامه‌های مربوط به ولادت حضرت فاطمه(س)، گفت: «برگزاری مسابقه مقاله‌نویسی با عنوان نقش زن در خانواده الگوهای همسرداری و فرزندپروری و دلنوشته‌های مادرانه، تهیه و بارگذاری کلیپ‌های ورزشی شاد و قابل اجرا ویژه بانوان در کانال محلات، برگزاری کارگاه‌های آموزشی مجازی با محوریت روان‌شناسی تحکیم بنیان خانواده، نقش و رسالت زن در خانه و خانواده سیرت و زندگانی حضرت زهرا(س) و کلیدهای تربیتی فرزندان، به مناسبت روز مادر اجرا خواهند شد.»

کد خبر 582689

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha