سال‌های زیادی است که دست به قلم هستند و شعر می‌سرایند. خود را عاشق اهل‌بیت(ع) می‌دانند و بیشتر اشعارشان آیینی و به زبان آذری سروده شده است.

شاعر

همشهری آنلاین _ زهرا بلندی:   صحبت از اعضای انجمن شعرای مهر است که پس از سال‌ها شعرخوانی در انجمن‌های شعر و هیئت‌های مختلف شهر، از ۲ سال پیش با مشارکت یکدیگر این انجمن را در منطقه ۱۹ راه‌اندازی کرده‌اند. چنین انجمنی نه تنها برای ساکنان علاقه‌مند به اشعار آیینی و عاشورایی منطقه ۱۹، بلکه برای علاقه‌مندان دیگر مناطق شهر هم فضایی صمیمانه ایجاد کرده است. برای آشنایی بیشتر با این گروه در یکی از جلسات شعرخوانی همراه‌شان شدیم.

فعالیت انجمن شعرای مهر برای نخستین بار سال ۱۳۹۷ در فرهنگسرای مهر آغاز شد و از یک سال قبل به سرای محله خانی‌آباد نو انتقال پیدا کرده است. شاعران منطقه ۱۹ و برخی مناطق دیگر هفته‌ای یکبار در یکی از کلاس‌های سرای محله خانی‌آباد نو دور هم جمع می‌شوند تا ضمن خواندن شعر، برای رفع ایرادها به یکدیگر کمک کنند. ساعت از ۶ عصر گذشته. با حسابی سرانگشتی حدود ۲۰ نفر در شب شعر حضور یافته‌اند. پیشکسوتان در بالای کلاس و شاعران جوان‌تر نزدیک در ورودی نشسته‌اند.

عزت‌الله شریفی/ دبیر انجمن شعرای مهر

«عزت‌الله شریفی» دبیر انجمن شعرای مهر که در جریان جزئیات شکل‌گیری انجمن است، با اشاره به اینکه تشکیل این انجمن حاصل زحمات همه اعضای حاضر است، می‌گوید: «منطقه ۱۹ انجمن شعری نداشت و ما مجبور بودیم برای خواندن شعر و رفع ایرادهای آن در انجمن‌های دیگر مناطق شهر شرکت کنیم. به همین دلیل با همراهی برخی از دوستان برای راه‌اندازی این انجمن شعر در منطقه ۱۹ اقدام کردیم.» این شاعر آیینی آذری‌زبان و مداح ۶۶ ساله ساکن محله خانی‌آبادنو که سال ۱۳۹۱ و ۱۳۹۶ در اردبیل و کردستان به‌عنوان شاعر برتر انتخاب شده و به مدت ۴ سال در کنگره بین‌المللی ارومیه حضور داشته است، می‌گوید: «سال‌هاست در این جمع حضور دارم و اعضای این انجمن به بهترین رفقایم تبدیل شده‌اند. با کمک‌های آنها از شعرهایم در ۴ کتاب استفاده شده و تاکنون بیشتر از ۲۵۰ شعر بلند سروده‌ام و در تلاشم آنها را به‌زودی به چاپ برسانم.»

حسن آخوندی/ شاعر


«حسن آخوندی» یکی دیگر از شاعران آیینی پیشکسوت این انجمن است که با تأیید صحبت‌های شریفی می‌گوید: «مهم‌ترین مزیت شکل‌گیری چنین انجمنی در منطقه این است که می‌توانیم در اینجا شاعران خوب منطقه را ملاقات کنیم و از سوی دیگر با دعوت از چهره‌های برجسته دانش خود و دیگر شاعران منطقه را ارتقا دهیم.» شاعر ۶۴ ساله ساکن محله خانی‌آباد نو که در سال‌های ۱۳۹۰، ۱۳۹۱ و ۱۳۹۶ به‌عنوان برگزیده ادبی انتخاب شده است، با اشاره به اینکه در روزهای همه‌گیری کرونا هم با رعایت نکات بهداشتی هفته‌ای یکبار دور هم جمع می‌شوند، می‌گوید: «سال ۱۳۹۲ کتاب شعرم با نام دلباختگان منتشر شد و همه موفقیت‌هایم را مدیون این جمع هستم.»

عزیز صبوری/ عضو قدیمی


«عزیز صبوری» یکی دیگر از اعضای قدیمی این گروه و ساکن محله عبدل‌آباد است که وقتی از او می‌خواهیم تا درباره حضورش در این گروه صحبت کند، می‌گوید: «اصالتاً اردبیلی هستم و از سال ۱۳۶۰ با شاعران آیینی همچون حاج آقا جاهد آشنا شدم و از آن پس همراه او در انجمن‌های مختلف شعر شرکت می‌کنم.» شاعر آیینی ساکن محله شریعتی شمالی که تاکنون ۸ جلد کتاب مستقل شعر آیینی به زبان آذری به چاپ رسانده، ۱۰ بار در کنگره شعر عاشورایی مقام برتر کسب کرده و ۴ سال پیش به‌عنوان پیرغلام برتر کشور از او تقدیر شده است. می‌گوید: «علاوه بر حضور هفتگی در این انجمن با اعضای گروه ارتباط صمیمانه‌ای دارم و پیش از کرونا در هیئت‌های مناطق مختلف شهر مدام آنها را ملاقات می‌کردم.»

محمد پیری/ ساکن ۶۳ساله محله نعمت‌آباد
  • رشد ادبی در انجمن شعر محلی

اشعارشان را نوبتی دکلمه می‌کنند و بعد از پایان، شعرهای‌شان مورد نقد قرار می‌گیرد. بیشتر شرکت‌کنندگان هم شاعرند و هم نوحه‌سرا. صدای‌شان رسا و تأثیرگذار است و لهجه آذری در آوای‌شان وجود دارد. «محمد پیری» ساکن ۶۳ ساله محله نعمت‌آباد جزو مداحان پیشکسوت این جمع است. این نظامی و جانباز ۴۵ درصد دفاع‌مقدس با اشاره به اینکه پدرش هیئت‌دار بود و او هم با همین پیش‌زمینه از کودکی عاشق اهل‌بیت(ع) شده است، می‌گوید: «از کودکی مداحی می‌کردم و شعرهایی را که از دل بر می‌آمد روی کاغذ می‌نوشتم. این روزها ضمن سرودن شعر آنها را به شکل نوحه در بسیاری از هیئت‌های مذهبی می‌خوانم و برای نقد شعرهایم در این انجمن حضور پیدا می‌کنم.»

غفار علیزاده/ ساکن 62ساله محله عبدل‌آباد


  «غفار علیزاده» متخلص به «غریب» ساکن ۶۲ ساله محله عبدل‌آباد است. او با اشاره به اینکه حدود ۵۰ سال در هیئت‌های مذهبی مداحی کرده است، می‌گوید: «اصالتم به یکی از روستاهای استان اردبیل برمی‌گردد. از کودکی عاشق شعر و مداحی بودم و به‌صورت مستمر در مساجد حضور پیدا می‌کردم. دوره‌ای در این زمینه ندیده‌ام و استادی نداشتم و در هیئت‌های متعدد مذهبی و انجمن‌های شعر رشد کردم.»

عباس محمدی/ ساکن 66ساله محله عبدل‌آباد


  «عباس محمدی» ساکن ۶۶ ساله محله عبدل‌آباد با اشاره به اینکه از کودکی به مطالعه کتاب‌های شعر علاقه داشته، می‌گوید: «از ۲۰ سال پیش به‌صورت جدی سرودن شعر را شروع کردم. آن روزها شعرم ایرادهای زیادی داشت، اما به لطف یکی از استادان در انجمن‌های ادبی شرکت کردم و با رفع ایرادها به زبان فارسی و آذری تاکنون ۷۰‌ـ ۸۰ بیت شعر سروده‌ام.»

مهدی فضلی/ شاعر 39ساله ساکن محله شریعتی جنوبی
  • حضور در انجمن‌ها، چاپ کتاب شعر

ارتباط صمیمانه‌ همه اعضای انجمن با پیشکسوتان شعر و ادب رنگ و بوی خاصی به مجلس بخشیده است. «مهدی فضلی» شاعر ۳۹ ساله ساکن محله شریعتی جنوبی یکی از این افراد است که از کودکی به سرودن اشعار آیینی علاقه داشته و از سال ۱۳۹۱ بعد از آشنایی با آخوندی، در محافل ادبی و انجمن‌های شعر شرکت می‌کند. او با اشاره با اینکه تاکنون بیش از هزار بیت شعر عاشورایی به زبان آذری و فارسی سروده است، می‌گوید: «ضمن خواندن اشعار در هیئت‌های مذهبی برای ارتقای سواد ادبی خودم در این انجمن و انجمن‌های ادبی مناطق دیگر شرکت می‌کنم.»

جبرئیل جعفرپور/ شاعر غزلسرا


  «جبرئیل جعفرپور» متخلص به «صبا» شاعر غزلسرای ۵۱ ساله‌ای است که با یک جعبه شیرینی وارد کلاس شده و از چاپ کتابش که ۱۰ روز پیش منتشر شده خبر می‌دهد. شاعر اردبیلی ساکن محله عبدل‌آباد با اشاره به اینکه از سال ۱۳۸۶ فعالیت ادبی‌اش را در انجمن‌های مختلف شروع کرده است، می‌گوید: «در هیئت‌ها و انجمن‌های ادبی مناطق مختلف شهر حضور پیدا می‌کنم و شعرهایی را که به زبان آذری سروده‌ام، می‌خوانم و با استفاده از راهنمایی‌های این دوستان برای ارتقای کیفیت شعرهایم تلاش می‌کنم.»

فرهاد حیدری/ ساکن محله جوادیه


«فرهاد حیدری» جوانی که اصالتش به شهر زنجان برمی‌گردد و ساکن محله جوادیه است در ادامه صحبت‌های دوستانش می‌گوید: «بیش از ۳۰ سال است که استاد آخوندی را می‌شناسم و حضور در انجمنی که او و دیگر بزرگان شعر آیینی و عاشورایی راه‌اندازی کرده‌اند برای من افتخار بزرگی است.» این مداح و شاعر آیینی و غزلسرا می‌گوید: «کتاب شعر مستقل ندارم، اما تاکنون در مجموعه‌های مختلف شعرهایم چاپ شده و در کنگره شعرهای عاشورایی در سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ مقام برتر را کسب کرده‌ام.»

  • مهمانان صاحب نام

برخی از پیشکسوتان حاضر ساکن منطقه ۱۹ نیستند، اما هر هفته برای شرکت در این انجمن به سرای محله خانی‌آباد نو می‌آیند. «علی پورعلی» متخلص به «جاهد» یکی از همین افراد است که در رشد ادبی بسیاری از اعضای این انجمن نقش داشته است. این شاعر ۷۵ ساله صاحب رتبه‌های مختلف، تاکنون ۷ جلد کتاب از شعرهای مستقل خود را به چاپ رسانده، در چاپ یک کتاب گلچین مشارکت داشته و ۲ جلد کتاب آماده چاپ دارد. این ساکن منطقه ۱۶ درباره حضورش در انجمن می‌گوید: «من در انجمن‌های مختلف حضور دارم و به دلیل لطف بی‌نهایت دوستان منطقه ۱۹ هفته‌ای یکبار با این گروه همراه می‌شوم.» «جابر ولدپور» متخلص به مژده اردبیلی شاعر ۶۹ ساله ساکن محله افسریه است که صاحب ۲ جلد کتاب شعر مستقل است، ۸ جلد کتاب آماده چاپ دارد. او درباره شعر آیینی و عاشورایی می‌گوید: «اردبیل جایگاه خاصی در شعر عاشورایی دارد و با توجه به سکونت غالب افراد آذری‌زبان در محله‌های جنوبی شهر این نوع شعر در بین مردمان این دیار هم بیشتر طرفدار دارد که شکل‌گیری چنین انجمن‌هایی در مناطق جنوبی را ضروری می‌کند.»

کد خبر 581340

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha