عضوی از یک خانواده نخبه در محله شهرک رسالت است و ضمن ادامه تحصیل در رشته‌های مهندسی عمران، کارشناسی ارشد حقوق و کسب مهارت در هنر موسیقی و نوشتن، از سال ۱۳۹۰ به‌عنوان مدیر مسئول در فصلنامه «آذری» فعالیت می‌کند.

فصلنامه آذري

همشهری آنلاین_زهرا بلندی: «حسین ریاضی» صاحب امتیاز نشریه فرهنگی، اجتماعی، ادبی و هنری است که به زبان‌های آذری و فارسی منتشر می‌شود، اما انگار ساکنان منطقه ۱۹ که بخش قابل توجهی از آنها آذری‌زبان هستند شناخت زیادی از او و نشریه‌اش ندارند. در روزهایی که این جوان ۳۷ ساله محله علاقه‌مند است فصلنامه آذری را به دست مخاطبان آذری‌زبان منطقه‌اش برساند و از نقطه نظرات آنها در انتشار این نشریه بهره‌مند شود، با او همراه شده‌ایم.  

همه اعضای خانواده‌اش تحصیلکرده هستند و از جایگاه علمی بالایی برخوردارند؛ از پدری که مترجم، نویسنده، شاعر، منتقد ادبی، پزشک عمومی و کارشناس ارشد رشته شیمی درمانی است، سابقه ۳۰ سال طبابت در بخش خون بیمارستان دکتر شریعتی را دارد و از نخستین روز انتشار نشریه آذری سردبیری آن را عهده‌دار شده تا خواهران و برادرانش که در رشته‌های مختلف پزشکی، دکترای فیزیک، شیمی، حقوق و گیاه‌پزشکی تحصیل کرده‌اند. متأسفانه به دلیل شرایط کرونا امکان تهیه گزارش خانوادگی از آنها فراهم نبود و این بار به ‌صحبت با حسین ریاضی اکتفا کرده‌ایم.  
ریاضی مهندسی عمران و لیسانس و فوق‌لیسانس رشته حقوق دارد. او کارآموز وکالت و نوازنده حرفه‌ای تار است و اصالتش به روستای جمال‌آباد شهر سراب برمی‌گردد و از بدو تولد در محله شهرک رسالت سکونت دارد. می‌گوید: «پدرم از دوران جوانی برای ادامه تحصیل به تهران آمد و بعد از ازدواج در اینجا ماندگار شد. بعد از شهادت عموحسین در دوران دفاع‌مقدس و آرام گرفتنش در آرامستان بهشت زهرا(س) از سال ۱۳۵۹ پدربزرگ و مادربزرگم برای نزدیکی به مزار برادر شهید خانواده در محله شهرک رسالت که نزدیک‌ترین نقطه مسکونی به بهشت زهرا(س) است، ساکن شدند و به تبع آن پدر و مادرم هم ساکن این محله شدند.» 
وقتی از او می‌خواهیم تا بیشتر درباره نشریه‌اش صحبت کند، می‌گوید: «فصلنامه آذری نشریه‌ای فرهنگی، اجتماعی، ادبی و هنری است که از سال ۱۳۸۲ توسط پژوهشگران زبان آذری «بهزاد بهزادی» و «حسن ریاضی» فعالیت خود را به زبان‌های آذری و فارسی شروع کرد. دفتر نشریه در میدان انقلاب است. ۱۲ نیروی کار در انجام امور مجله فعالیت دارند و نویسندگان مطرحی همچون «احمد پوری»، «اردشیر رستمی»، «یدالله مفتون امینی» و... برای این نشریه قلم می‌زنند.» ریاضی درباره آغاز فعالیتش در این مجله می‌گوید: «بعد از فوت استاد بهزادی مدتی همسرش مسئولیت نشریه را عهده‌دار شد، سپس از سال ۱۳۹۲ من به‌عنوان مدیر داخلی در نشریه مشغول به کار شدم و از سال ۱۳۹۵ تاکنون به‌عنوان مدیرمسئول فعالیت می‌کنم.» 

  •  شهرک رسالت روزنامه‌فروشی ندارد 

خانه مشق  را دوباره به اهالی بازگردانید!

سکونت تعداد زیادی آذری‌زبان در منطقه ۱۹ را بهانه می‌کنیم تا درباره استقبال اهالی محله از این نشریه بپرسیم که ریاضی می‌گوید: «این مجله ۲۴۸ صفحه‌ای در کتابفروشی‌های معتبر تهران، تبریز و کرج و توسط انتشارات نشر چشمه، ثالث و اختران عرضه می‌شود و تاکنون ۴۵ شماره از آن منتشر شده است.

بیش از ۳۰۰ نسخه از این نشریه به کشورهایی مثل آلمان، فرانسه و انگلستان ارسال می‌شود. من و پدرم خیلی دوست داریم این نشریه به دست افراد برجسته و کتابخوان محله به‌خصوص آذری‌زبانانی که تعدادشان در محله‌های منطقه ۱۹ از جمله شهرک رسالت کم نیست برسد، اما متأسفانه در محله شهرک رسالت نه باجه روزنامه‌فروشی وجود دارد و نه کتابفروشی و کتابخانه معتبری دیده می‌شود.

برای توزیع فصلنامه بین آذری‌زبانان علاقه‌مند نیازمند حمایت معنوی هستیم. ما انتظار مالی از کسی نداریم و تنها نیازمان حمایت‌های معنوی برای شناساندن این نشریه به ساکنان محله است که اغلب هیچ شناختی از ما ندارند و حتی اگر این نشریه را به باجه‌های دیگر محله‌ها تحویل بدهیم بعید می‌دانم کسی سراغ آنها برود. این درحالی است که منطقه ۱۹ آذری‌نشین است و می‌توان برای فعالیت هرچه بهتر نشریه حتی از نخبگان آذری‌زبان منطقه ۱۹ هم کمک گرفت.» 

  • تغییرات و مشکلات یک محله‌ بومی 

شهرک رسالت طی سال‌های اخیر متحمل تغییرات گسترده‌ای شده است. محله‌ای که بافت بومی داشت دیگر رنگ و بوی اصیل خود را از دست داده، اما همچنان محیط نسبتاً امنی است و آسیب‌های زیادی در آن دیده نمی‌شود. این بخشی از صحبت‌های مدیر مسئول نشریه آذری است که با بیان آن می‌گوید: «بیشتر اهالی محله خانواده ما را می‌شناسند. پدرم سال‌ها به دلیل مهارتش در علوم پزشکی در حد توان خود نیازهای پزشکی اهالی محله را پاسخ داده و اکنون که سنی از او گذشته خواهر پزشکم در صورت نیاز به همسایه‌ها خدمات پزشکی رایگان ارائه می‌کند.

تا چند سال پیش همه اهل محل یکدیگر را می‌شناختند و این محله جزء محله‌های خوب منطقه ۱۹ محسوب می‌شد، اما طی سال‌های اخیر با گسترش بازار در خیابان کلهر با مشکلاتی مثل رشد ساخت‌وسازهای غیرمجاز و تجاری، افزایش جمعیت، ترافیک سنگین و... روبه‌رو شده است. با تبدیل شدن محله به بازار بالطبع‌ تردد هم بیشتر شده و کمبود جای پارک و ترافیک معضل مهم این روزهای محله است. وضعیت ۲ خط اتوبوسرانی این محله اصلاً مناسب نیست و دانش‌آموزان و دانشجویان برای ورود و خروج به محله مشکلات زیادی را باید تحمل کنند.» ریاضی ضمن قدردانی از راه‌اندازی نخستین ایستگاه آتش‌نشانی در شهرک رسالت می‌گوید: «نبود درمانگاه شبانه‌روزی یکی از مشکلات مهم‌محله ماست. در چنین شرایطی اگر کسی وسیله نقلیه نداشته باشد برای رساندن خود به درمانگاه‌های دیگر باید سختی‌های زیادی را به جان بخرد.»

  • تعطیلی تنها مرکز فرهنگی محله

خانه مشق  را دوباره به اهالی بازگردانید!

ریاضی با اشاره به تعطیلی «خانه مشق» که تنها مرکز فرهنگی محله محسوب می‌شد و او و خواهرانش تجربه برگزاری کلاس‌های کمک آموزشی رایگان برای دانش‌آموزان محله را در آن داشته‌اند، می‌گوید: «مدتی است این خانه تعطیل شده است. با این حال خواهرانم دست از آموزش نکشیده و در فضای مجازی به آموزش داوطلبانه می‌پردازند. اهالی محله شهرک رسالت این روزها بین دهیاری و شهرداری‌گیر کرده‌اند و کسی پاسخگوی مسائل و دغدغه‌های آنها نیست.

من از شهردار تقاضا دارم با حداقل هزینه اجازه بازگشایی مجدد این خانه مشق را بدهد تا بچه‌های بی‌بضاعت از امکانات آن بهره‌مند شوند، این درحالی است که چهره‌های برجسته علمی، ورزشی و فرهنگی زیادی در شهرک رسالت سکونت دارند که می‌توانند با حضور در این محیط فرهنگی ظرفیت‌های خوبی برای ارتقای محله باشند.»  او در پایان از پارک جنگلی افرا که در محله قرار دارد یاد می‌کند و با درخواست ایجاد پیست و جایگاه‌های فرهنگی در این پارک، می‌گوید: «با وجود همه مشکلات من و خانواده‌ام این محله را خیلی دوست داریم و دل‌مان می‌خواهد هرچه زودتر اهالی خوب این محله شرایط بهتری را تجربه کنند.»

کد خبر 588175

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha