جوانان غیور محله‌های منطقه ۱۳ بودند که روزگاری از دل کوچه‌پسکوچه‌های این گوشه از شهر راهی جبهه‌های جنگ شدند و برای بچه‌محل‌هایشان افتخار آفریدند و حالا نامشان بر تارک خیابان‌های سیزدهمین تکه پایتخت نقش بسته‌است.

پلاسكو

همشهری آنلاین_پروانه بهرام نژاد:  شهیدان «ابراهیم خلیلی»، «شهرام مساوات»، «مهدی و محمدتقی سعادت‌آبادی»، «مصطفی و مجتبی کاشفی»، «سعید صادق‌منش»، «داود غیاث‌آبادی»، «عباس عمادی»، «نصرالله رحمان‌زاده» و «سیامک گل‌مریمی» جوانان غیور محله‌های منطقه ۱۳ بودند که روزگاری از دل کوچه‌پسکوچه‌های این گوشه از شهر راهی جبهه‌های جنگ شدند و برای بچه‌محل‌هایشان افتخار آفریدند و حالا نامشان بر تارک خیابان‌های سیزدهمین تکه پایتخت نقش بسته‌است.

شیرمردانی که در دوران دفاع‌مقدس حماسه‌ها آفریدند و در راه آرمان خود به شهادت رسیدند و حالا مدیریت شهری منطقه ۱۳به رسم وظیفه و ادای احترام به آنها، تعدادی از معابر این محدوده را به نام این شهدا مزین کرده‌است. ویژه‌برنامه تغییر نام این معابر به شیوه متفاوت و با حضور خانواده این شهیدان برگزار شد.  

  • گذر از خیابان شاهد

سربندهای سبز، سفید، قرمز و زردرنگ آویزان از سقف و در میانه گونی و انواع چفیه، تداعی‌گر سنگرهای جبهه در دوران دفاع‌مقدس است و شرکت‌کنندگان در مراسم «خیابان شاهد» باید از این مسیر بگذرند و خود را به سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی کوثر برسانند. جایی که در نخستین روزهای بهمن‌ماه حال و هوای متفاوتی پیدا کرد و میزبان مادران، پدران، همسران و فرزندان شهیدانی بود که کوچه‌هایی از محله‌شان به یاد رشادت‌های آنها و به نامشان نامگذاری شده است.

این برنامه ابتکاری شهرداری منطقه ۱۳ در نامگذاری و تغییر نام ۱۱ معبر، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی و تب‌سنجی مهمانان در ابتدای ورود به سالن برگزار شد و «مجتبی شکری» شهردار منطقه ۱۳ به‌عنوان میزبان برنامه پذیرای خانواده‌ معظم شهدا، دکتر «محمدجواد حق‌شناس» رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران و جمعی از مسئولان بنیاد شهید و مدیران شهری بود. شهردار منطقه۱۳ ضمن خیرمقدم به حاضران در این برنامه گفت: «بار دیگر فرصتی فراهم شده است تا کوچه‌های منطقه به نام مبارک۱۰شهید دفاع‌مقدس و یک شهید مدافع حرم زینت یابد.»

شکری افزود: «تکریم شهیدان و تعظیم در برابر خانواده‌های صبور آنها موجب‌ ترویج و گسترش فرهنگ ایثار وشهادت در جامعه است و خانواده شهدا الگوهای ایثارگری هستند. من دست پدران شهدا و چادر مادران شهدا را می‌بوسم و از شما می‌خواهم برای ما در خدمت‌رسانی بهتر به شما شهروندان دعا کنید.»

  • قاب‌عکس‌هایی که سخن می‌گویند

هر خانواده‌ یک قاب عکس از شهید عزیزش به همراه دارد و آن را روی صندلی کنار دستی‌اش قرار می‌دهد. یکی از مادرها با احتیاط عکس پسرانش را روی دسته صندلی می‌گذارد و گوشه چادرش را روی قاب می‌کشد وگویی در چشمان و نگاهش هزاران حرف نگفته پنهان با آنها دارد. مراسم با ذکر صلوات، عطرآگین می‌شود و رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در جایگاه سخنرانی قرار می‌گیرد.

دکتر حق‌شناس ضمن ابراز رضایت از فضای معنوی که با برگزاری مراسم نامگذاری معابر ایجاد شده است، می‌گوید: «در۳سال و نیم گذشته، کمیسیون نامگذاری معابر شهر تهران، ۵۰۰ نام بر معابر شهر تهران گذاشته است که حدود ۴۰درصد این نام‌ها به شهیدان تعلق دارد. متأسفانه تاکنون این خدمات به شهروندان معرفی نشده بود، ولی امروز خوشبختانه با ابتکار شهرداری منطقه ۱۳، بخشی از صدها وظیفه مغفول‌مانده مدیریت شهری، زیبا و بی‌به‌دلیل به نمایش گذاشته شده‌است.»

او می‌افزاید: «آیین نامگذاری معابر منطقه۱۳نشان داد که می‌توان با نگاهی نو به ظرفیت‌ها، موقعیت‌های جدید ایجاد کرد. مزین شدن معابر شهر به نام شهدا در واقع یکی از نیازهای شهر است تا به محله‌ها هویت ببخشد. چراکه شهدا برای استقلال، آزادی و اقتدار جمهوری اسلامی ایران از جان خود گذشتند و اکنون وظیفه ماست که تا جان داریم در این مسیر گام برداریم و وظایف خود را برای‌ ترویج فرهنگ ایثار و شهادت انجام دهیم.»

  • نام کدام ‌معابر تغییر کرد؟
محمد جواد حق‌شناس/عضو شورای شهر

با تصویب کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، ۱۱ معبر منطقه ۱۳به نام شهدا، نامگذاری شده و به شرح زیر تغییر یافته است: 

‌ـ کوچه ۲/۳۲ در خیابان سوم نیروی هوایی با حفظ شماره به نام شهیدان کاشفی تغییر نام یافته است.  
‌ـ کوچه سروش در خیابان محوی به نام شهید سعید صادق‌منش تغییر نام یافته است.  
‌ـ کوچه امیدی در خیابان شهید منتظری به نام شهید داود غیاث‌آبادی تغییر نام یافته است.  
‌ـ خیابان ۱/۳۶ در خیابان نیروی هوایی به نام شهید عباس عمادی تغییر نام یافته است.  
‌ـ خیابان ۵/۳۵ در محدوده حدفاصل خیابان پنجم وششم نیروی هوایی به نام شهید رحمان‌زاده تغییر نام یافته است.  
‌ـ کوچه ۶/۳۵ به نام شهید ابراهیم خلیلی تغییر نام یافته است.  
‌ـ کوچه غزالی در میدان اطلاعات به نام شهید شهرام مساوات تغییر نام یافته است.  
‌ـ کوچه ۵/۳۷ به نام شهیدان سعادت‌آبادی تغییر نام یافته است.  
‌ـ خیابان ۳۰/۱ به نام شهید سیامک گل‌مریمی

  • غبارروبی مزار شهدا و پلاک‌کوبی معابر
کیانوش جعفری/مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۳

یکی از قسمت‌های این مراسم، نمایش ویدئو غبارروبی مزار این ۱۱شهید پیش از پلاک‌کوبی و تغییر نام معابر بود که از سوی اداره روابط‌عمومی شهرداری منطقه ۱۳چند روز پیش از برگزاری مراسم انجام شد. براین اساس جمعی از نمایندگان مدیریت شهری منطقه با حضور بر مزار شهدا و اهدای گل و غبارروبی و گلاب‌افشانی، ارادت خود را به شهدا ابراز کردند. یکی از وظایف‌ اداره روابط‌عمومی شهرداری منطقه، هماهنگی، برنامه‌ریزی و پیگیری نامگذاری معابر، کوچه‌ها و خیابان‌ها است.

«کیانوش جعفری» مدیر روابط‌عمومی شهرداری منطقه۱۳و دبیر کمیته کارشناسی و نامگذاری و تغییر نام معابر و اماکن عمومی منطقه۱۳ دراین‌باره می‌گوید: «پس از تصویب تغییر نام، پلاک کوچه و معابری که به یاد دلاورمردی‌های این شهدا تغییر یافته است، نصب شد. او می‌افزاید: «نامگذاری معابر و اماکن به نام شهدا، یادآوری عمل مخلصانه آنهاست تا ما مدیون خون شهدا نباشیم.» شعرخوانی شاعر آیینی، روایتگری راویان دوران دفاع‌مقدس و تجلیل از خانواده شهدا با اهدای کتابی به قلم مقام معظم رهبری درباره مقام و منزلت حضرت فاطمه زهرا(س) از بخش‌های دیگر این مراسم بود که با مشارکت اداره روابط‌عمومی و معاونت امور اجتماعی و فرهنگی برگزار شد.  

  • رشادت آتش‌نشانان پلاسکو 
مجتبی شکری/شهردار منطقه۱۳

چهارمین سالگرد شهدای حادثه ساختمان پلاسکو در مجتمع فرهنگی کوثر منطقه۱۳ برگزار شد. در این مراسم شهردار منطقه ضمن تأکید بر اشاعه تفکر و اندیشه شهدای آتش‌نشان، خواستار مطالبه‌گری مردم از مسئولان در ایمن‌سازی اماکن و پیشگیری از این حوادث شد.» «مجتبی شکری» شهرداری منطقه ۳۱ افزود: «۴ سال از آن حادثه تلخ می‌گذرد؛ شهادت و رشادت آتش‌نشانان را در آن لحظه‌های حساس عملیات کمتر کسی درک کرده است و شهدای آتش‌نشان پلاسکو با جان فشانی لحظه انسانیت را برایمان ترجمه کردند. همیشه در قلبمان به یاد این شهیدان عزیز هستیم و این غرور برای همیشه بر سینه‌مان خواهد درخشید.»

او با بیان اینکه بزرگداشت حماسه پلاسکو از سه منظر قابل درک و توجه است، ادامه داد: «بخش اول بزرگداشت شهدای پلاسکو و ۱۶ آتش‌نشان شهید این حادثه که عملی پسندیده است؛ ولیکن مهم‌تر از بزرگداشت اشخاص، گرامیداشت اندیشه و تفکر شهداست که باعث رشد جامعه می‌شود. اشاعه این تفکر و اندیشه که افرادی حاضرند جان خود را برای سلامت دیگران در راه خدا نثار کنند، اهمیتی به مراتب بالاتر دارد؛ چراکه این تفکر و اندیشه بالاترین سطح انسانیت است.»

شکری پیشگیری از وقوع این حوادث و مطالبه‌گری مردم از مسئولان در ایمن‌سازی اماکن شهری را به‌عنوان بخش مهم و حائز اهمیت گرامیداشت حادثه شهدای پلاسکو دانست و گفت: «امروز حدود هزار ساختمان وجود دارد که ممکن است هر لحظه حادثه‌ای را در حد پلاسکو و یا بدتر از آن‌ رقم بزنند و این وظیفه رسانه و شهروندان است که با مطالبه‌گری از مسئولان بخش‌های مختلف نگذارند این حوادث تکرار شود. موضوع ساختمان پلاسکو یک هشدار است که همه ما شاهد ایمنی بیشتر در ساختمان‌ها، بوستان‌ها، معابر و بخش‌های عمومی شهر باشیم و به این موضوع توجه کنیم.» اجرای نمایش، اجرای سرود و همخوانی و تجلیل از خانواده‌های شهدای آتش‌نشان حادثه پلاسکو از دیگر بخش‌های این مراسم بود.  

کد خبر 581059

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha