پنجشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۷
۰ نفر

پوپک قاسمی-  اردبیل - خبرنگار: نام‌گذاری معابر در شهرها بر اساس بند ۲۷ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها انجام می‌شود و بر اساس این ماده قانونی هیچ کوچه و خیابانی نباید بدون اسم و مشخصات باشد.

عطر شهدا در کوچه‌های اردبیل می‌پیچد

استان اردبیل ۲۲۰ هزار شهید در ۸ سال دفاع مقدس برای حفظ میهن اسلامی تقدیم کرده است که اکنون نام‌هایشان زینت کوی و برزن شده است. حالا مسئولان فرهنگی استان از اجرای طرح مرمت و نوسازی تمثال شهدا در شهر اردبیل خبر می‌دهند و تاکید می‌کنند این برنامه‌ها در تمام مناطق شهر اجرا خواهد شد.  

  • نام‌های همیشه‌ماندگار

«حسین پارسا»، از شهروندان اردبیل، عنوان می‌کند: بسنده کردن محض به حفظ نام‌ها کافی نیست و باید فلسفه و تفکر شهادت را در زندگی روزمره نشان دهیم. زنده نگه داشتن یاد و نام شهدا هیچ منافاتی با زنده نگه داشتن تفکرات آنها ندارد و هر دو هم‌زمان با هم باید مورد توجه قرار گیرد.  وی می‌افزاید: اعتقاد بر این است که یکی از راه‌های آغاز فرهنگ‌سازی برای زندگی شهدایی، زنده نگه داشتن یاد شهیدان است و چه راهی بهتر از حک شدن نام این حماسه‌سازان بر کوچه و خیابان‌های شهر.  مادر شهید «عباس ستاره‌لر» که نام فرزندش در محله قدیمی آنها بر سر کوچه نصب شده است، می‌گوید: گاهی به هوای فرزندم به محل قدیمی و کوچه‌ای که نامش به نام پسرم است سر می‌زنم. پسر من در همان کوچه بزرگ شد و اکنون برخی دوستان او در همان محل ساکن هستند. از این‌که نام پسرم هنوز از یادها نرفته و بر روی زبان است احساس خوبی دارم.  

  • پیشنهاد نام شهدا از سوی شهروندان

عضو شورای اسلامی و کمیسیون نام‌گذاری معابر اردبیل در این باره اظهار می‌کند: شهدای انقلاب و دفاع مقدس به مانند ریشه‌هایی هستند که درخت ایران اسلامی اکنون هرچه دارد از این ریشه‌های در خاک نهفته است.   «رؤیا کنعانی» با بیان این‌که در نام‌گذاری‌ کوچه‌ها و معابر نام شهدا اولویت دارد، می‌افزاید: شهروندان نیز در نام‌های پیشنهادی خود برای کوچه‌های خود اغلب اگر خانواده شهیدی ساکن کوچه باشد، نام شهید آن خانواده را روی کوچه پیشنهاد می‌کنند و این نشان می‌دهد مردم ما قدردان خون شهدا هستند و خواهند ماند.

  • اضافه شدن عکس و مشخصات به تابلوها

مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اردبیل با اشاره به درخشش نام شهدا در معابر شهر اردبیل می‌گوید: در تابلوهای کوچه‌ها علاوه بر نام و عکس شهید، به مشخصاتی مانند سال تولد و محل شهادت نیز اشاره شده است تا شهروندان و رهگذران بیشتر با شهدا آشنا شوند.   «مجتبی لاله» به طرح مرمت و نوسازی تمثال مبارک شهدا در شهر اردبیل اشاره می‌کند و می‌گوید: در تمام مناطق شهر این طرح اجرا می‌شود.

وی تاکید می‌کند: ترویج فرهنگ شهادت و نشان دادن ارادت و حرمت به خانواده معظم شهدا، عاملی است که باعث تغییر اسامی بسیاری از کوچه و خیابان‌های شهر شده است؛ کوچه‌هایی که بدون اسم هستند یا اسم تکراری داشته‌اند به استقبال شهروندان با نام شهدا نام‌گذاری می‌شوند.  لاله با اشاره به ضرورت بزرگداشت یاد شهدا اظهار می‌کند: یکی از مصادیق بزرگداشت مقام شهدا، نصب اسامی آنها به صورت چشم‌نواز در کوچه‌ها و معابر و میادین شهر است؛ چون شهری که به یاد شهدا باشد، مردمش دچار غلفت از داشته‌ها و سرمایه‌هایشان نمی‌شوند.  

این مسئول با اشاره به این‌که ایران امروز وامدار شهداست و نام و یاد این ایثارگران و جان برکفان باید تا همیشه تاریخ بر تارک این کشور بدرخشد، اظهار می‌کند: ما همواره در برنامه‌های فرهنگی شهرداری اردبیل بر حفظ نام و یاد شهدا تاکید کرده‌ایم و با اهتمام بر تداوم راه شهدا فعالیت‌های فرهنگی و هنری را در شهرداری ادامه می‌دهیم.  وی با بیان این‌که هیچ نهاد و ارگانی برای حذف نام شهدا از کوی و برزن و خیابان‌ها نباید اقدامی انجام دهد، می‌افزاید: هر قدر از سال‌های دوران دفاع مقدس دروتر می‌شویم باید بیشتر بر ترویج و گسترش آموزه‌های ۸ سال جنگ نابرابر ایران و عراق تاکید کنیم؛ چراکه معتقدیم هر شهید سند زنده بر حقانیت نظام جمهوری اسلامی ایران است.

  • دین مسئولان به شهدا

فرمانده سپاه حضرت عباس استان اردبیل عنوان می‌کند: اگر در شهری تابلویی با نام شهید حذف شده باشد نشان از غفلت مسئولان آن شهر دارد. سردار «جلیل بابازاده» می‌افزاید: مسئولان اگر اکنون پشت میز نشسته‌اند آن را مدیون خون شهدا هستند و اگر به آرمان‌های شهدا پایبند نباشند و بخواهند اهداف آنها را همراه با یادهایشان به فراموشی بسپارند در اشتباه بزرگی هستند و باید پاسخ‌گوی همگان باشند.  

وی به تداوم فتنه‌های دشمنان از بدو دفاع مقدس تاکنون اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: پیروی از تفکر شهدا چراغ راه ما برای مقابله با فتنه‌های امروز است و ما باید مانند زمان دفاع مقدس در یک سنگر یک‌صدا در مقابل دشمنان بایستیم.  بابازاده عنوان می‌کند: حضور مردم در مراسم‌های تشییع شهدای گمنام، پیکر شهدای تازه‌تفحص‌شده و شهدای مدافع حرم نشان می‌دهد مردم همواره قدردان ایثارگری و خون شهدا هستند و مسئولان نیز باید بیش از پیش برای زنده نگه داشتن یاد این شهیدان بکوشند.

کد خبر 457131

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha