بیش از ۴ دهه از شروع جنگ تحمیلی می‌گذرد.حالا وقتی در کوچه و خیابان‌های شهر قدم می‌زنیم با دیدن نام شهدا، که بر سر در کوچه‌ها وخیابان‌ها مزین شده، ناخودآگاه یاد کسانی می‌افتیم که روزگاری نه چندان دور اهل همین محله‌ها بودند.

هویت بخش محله ها

همشهری آنلاین _ رابعه تیموری: جوانان و نوجوانانی که با شروع جنگ تحمیلی برای دفاع از کشور، شهر و محله‌شان به جبهه‌ها رفتند تا ما امروز آرامش‌مان را مدیون‌شان باشیم. از اهمیت زنده نگه داشتن یاد و نام شهدا همین بس که مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «امروزه فضیلت زنده نگه داشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست.» چندی پیش یکی از معبرهای شهرری با تصمیم شورای اسلامی شهر و بنیاد شهید به نام شهید «سبزعلی رستمی» از شهدای دفاع‌مقدس مزین شد. سراغ برادرزاده این شهید رفتیم تا به نمایندگی از خانواده شهید، حرف‌ها و خاطراتش را از او بشنویم.

  • این خانه بوی مهر می‌دهد

وارد محله جوانمرد قصاب که بشوی سراغ خیابان شهید سبزعلی رستمی را از هر که بگیری آن را نشانت می‌دهند. قدیمی‌ترهای محله این خیابان را خوب می‌شناسند، چراکه خانه پدری شهید هنوز هم آنجا قرار دارد. فقط ۳‌ـ ۴ نفری که به تازگی به این محله آمده‌اند در حالی که نگاه‌شان را به اطراف می‌چرخانند اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند. تابلو آبی رنگی که همان ابتدای ورود به خیابان نصب شده توجه ما را جلب می‌کند، نوشته روی تابلو را می‌خوانم: «خیابان شهید سبز علی رستمی، منطقه ۲۰ ناحیه ۲». خانه پدری شهید اواسط خیابان هشت متری صاحب‌الزمان(عج) روبه‌روی پارک قرار دارد، خانه‌ای قدیمی با دری طوسی رنگ. لیلا رستمی برادرزاده شهید می‌گوید: «آن طور که از مادرم شنیده‌ام پدر بزرگم بعد از شهادت عمو هیچ‌وقت راضی نشد خانه را بکوبد و از نو بسازد.

اگرچه بنیاد شهید سعی داشت در نوسازی خانه کمک کند، اما پدربزرگ می‌گفت: «سبزعلی برای کشور و وطنش به جنگ تحمیلی رفت. نمی‌خواهم تصور کنند از شهادتش برای به دست آوردن چیزی استفاده می‌کنم.» خانواده شهید بیش از ۳۵ سال است که در این محله زندگی می‌کنند. زینب خانم مادر شهید سال ۱۳۵۰ وقتی سبزعلی ۳ سال داشت به رحمت خدا رفت. قربانعلی کارگر بود و بعد از فوت همسرش مسئولیت نگهداری از بچه‌ها به دوشش افتاد. پدر شهید رستمی اسفند سال ۱۳۸۱ به دیار باقی شتافت.  

نام شهدا، هویت‌بخش محله‌ها

  • بسیجی تک‌تیرانداز، قهرمان محله

بیشتر اوقاتش را در مسجد محله سپری می‌کرد. برادرزاده شهید می‌گوید: «عمو سبزعلی حافظ و مربی قرآن وعضو بسیج مسجد هم بود. بیشتر اوقاتش را در مسجد محله می‌گذراند و قرآن را به بچه‌ها یاد می‌داد. با چند تن از دوستانش مانند بیژن ملکی، عیدی و توانا که هر سه شهید شدند عضو پایگاه شهید مبارکی مسجد بودند. آن‌طور که شنیده‌ام عموسبزعلی خیلی صبور بود. همیشه مراقب بود صدایش را بلند نکند. مادرم می‌گوید: «عمو همیشه وقتی جایی مهمانی می‌رفت اگر چند نوع میوه جلویش می‌گذاشتند بیشتر از یک نوع نمی‌خورد. از اسراف خوشش نمی‌آمد.» شهید رستمی بعد از دیپلم سراغ شغل آزاد رفت. دوست داشت هرچه زودتر کمک خرج خانواده شود.

۱۹ ساله بود که به‌عنوان بسیجی به جبهه اعزام شد. تک‌تیرانداز بود و سرانجام هنگام درگیری با گروهک ضدانقلاب در سردشت بر اثر اصابت ترکش خمپاره به شکمش شهید شد. شهید رستمی علاقه بسیاری به سخنرانی حجت‌الاسلام قرائتی داشت و هر زمان برنامه‌اش پخش می‌شد پای تلویزیون می‌نشست تا سخنانش را بشنود. برادرزاده شهید در ادامه از خصوصیات اخلاقی شهید رستمی برای‌مان تعریف می‌کند: «همه خاطراتم از عمو به حرف‌هایی برمی‌گردد که از مادرم شنیدم. مادرم می‌گوید: «عموسبزعلی مهربان و صبور بود، اگرچه شیطنت‌های خودش را داشت و گاهی اوقات با شوخی‌هایش سعی می‌کرد ما را بخنداند. همه حواسش به هم‌محله‌ای‌هایش بود در پایگاه بسیج مسجد با دوستانش کارهای فرهنگی انجام می‌داد و گاهی اوقات برای جمع‌آوری کمک به جبهه تا صبح مسجد می‌ماند.  

  • خوشحالی اهالی از زنده نگهداشتن نام بچه‌محل‌شان

 بیشتر اهالی محله شهید جوانمرد قصاب و کوچه هشت متری صاحب‌الزمان(عج) از اینکه نام بچه‌محله‌شان به این صورت زنده شده، خوشحال هستند. علی آقا از قدیمی‌های محله می‌گوید: «حاج آقا رستمی مرد مهربان و زحمتکشی بود و ارتباط خوبی با اهالی داشت. سبزعلی پسر سر به زیر و مهربانی بود. بیشتر اوقاتش را در مسجد می‌گذراند. خوشحالم که خیابانی به نام هم‌محله‌ای شهیدم نامگذاری شده است. معتقدم آرامشی را که امروز داریم مدیون شهدا هستیم و نباید بگذاریم خونشان پایمال شود. با نامگذاری خیابان و کوچه به نام این عزیزان فرزندان‌مان هم این دلیرمردان را از یاد نمی‌برند.» 
لیلا رستمی برادرزاده شهید معتقد است مادرش ارادت بسیاری به شهدا به‌خصوص عموی شهیدش دارد. او می‌گوید: «مادرم هر زمان مشکلی برایش پیش می‌آید سر مزار عمو می‌رود و از او کمک می‌خواهد. برایم جالب است که مشکلش حل می‌شود. به این باور رسیده‌ام که شهدا زنده‌اند.» رستمی ادامه می‌دهد: «رضا، برادرم تعریف می‌کند یک روز که بر سر مزار عمو رفته بود خانواده‌ای را می‌بیند که کنار قبر عمو نشسته و سنگ مزارش را با گلاب می‌شویند. آنها وقتی رضا را می‌شناسند تعریف می‌کنند که همیشه برای رفع مشکلات‌شان و درددل کردن سر مزار شهدا و عمو می‌آیند.»

نام شهدا، هویت‌بخش محله‌ها

  • درباره شهید 

شهید سبزعلی رستمی یکم مرداد سال ۱۳۴۷ در شهرستان کنگاور به دنیا آمد و ۲۶ فروردین در درگیری با عوامل ضد انقلاب در سردشت به شهادت رسید. مزار این شهید در قطعه ۴۰ شهدای بهشت زهرا(س) قرار دارد.  

  • شهردار منطقه ۲۰: حفظ ارزش‌ها  دغدغه ‌ماست

 دکتر «فرهاد افشاری» شهردار منطقه ۲۰ ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا می‌گوید: «حفظ ارزش‌ها یکی از دغدغه‌های مدیران امروز است.» وی در ادامه می‌افزاید: «پیامبر اکرم(ص) در واپسین روزهای عمر خود گفت: هر جامعه‌ای به ریسمان الهی و کتاب خدا و سنت اهل‌بیت(ع) چنگ بزند رستگار خواهد شد. احیای ارزش‌های اسلامی جزء وظایف مدیران و مسئولان است. شهدای انقلاب با تمسک جستن به فرهنگ عاشورا در صحنه دفاع‌مقدس حضور پیدا کردند و مرگ با عزت و شهادت را برگزیدند و شهید رستمی یکی از عزیزانی است که در این راه قدم گذاشت. وظیفه ماست نام و یاد این شهید بزرگوار را زنده نگه داریم.»

  •  رئیس بنیاد شهید شهرستان‌های تهران:  اولویت، نامگذاری معابر  به نام شهداست

«حسین نصراله» رئیس بنیاد شهید شهرستان‌های تهران، نامگذاری معابر به نام شهدا را اقدامی همسو باحفظ نام و یاد شهدا دانست و گفت: «اولویت، نامگذاری معابر به نام شهداست. همه ما باید تلاش کنیم تا صدمه‌ای به ارزش‌های فرهنگی کشور وارد نشود. کلمه مقدس شهید وقتی در کنار اسمی قرار می‌گیرد به آن معنا می‌دهد. مسئولان و مردم مدیون خون پاک شهدای عزیز هستند. نامگذاری اماکن و معابر به نام شهیدان همیشه جاوید نه صرف معرفی مکان و جغرافیای شهری، بلکه بیانگر عمق تاریخ و تداعی‌کننده سوابق درخشان مردم غیور در ایثارگری و پاسداشت ارزش‌های والای انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع‌مقدس همچنین ارج نهادن به مقام بلند شهداست.»
 

کد خبر 628106

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha