دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: محققان در دانشکده بهداشت عمومی و پزشکی حاره‌ای در دانشگاه تولین پیش‌بینی می‌کنند تا سال 2030 تقریبا 58 درصد جمعیت جهان دچار اضافه وزن یا چاقی خواهند بود.

به گزارش ایرنا به نقل از فیزورگ، تانیکا‌کلی دانشجوی دکترا در دانشکده بهداشت عمومی و پزشکی حاره‌ای دانشگاه تولین آمریکا، این داده را در مقاله‌ای با عنوان ظرفیت جهانی چاقی در سال 2005 و پیش بینی آن تا 2030 مورد بررسی قرار داد.

وی ادعا می‌کند که تقریبا یک سوم جمعیت جهان در حال حاضر چاق و یا دارای اضافه وزن هستند. [معیار چاقی چیست؟]

این تحقیق از این جهت اهمیت بسزایی دارد که برای نخستین بار بصورت نظام مند، با استفاده از داده‌های به دست آمده توسط محققان بیش از 100 کشور‌، یک برآورد جهانی منسجم در مورد چاقی ارایه کرده است.

این محققان نتایج به دست از تحقیقات جمعیتی که در همکارانشان از ژانویه 1990 تا اوت 2007 در مجلات منتشر کرده بودند جمع آوری کردند.

در کل، محققان 72 تحقیق ملی، 22 مطالعه چند مکانی و 14 بررسی منطقه‌ای را از 106 کشور که 88 درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند، تجزیه و تحلیل کردند.

این تحقیق نشان می‌دهد که تا سال 2005 تقریبا 2/23 درصد (937 میلیون) جمعیت بزرگسال جهان دچار اضاف وزن و 8/9 درصد ( 396 میلیون )نیز چاق بودند.

در صورتی که این روند ادامه یابد، تعداد افراد دارای اضافه وزن تا سال 2030 با افزایش 2 برابری به 16/2 میلیارد و افراد چاق به 12/1 میلیارد می‌رسد. [آشنایی با داروهای ضدچاقی]

محققان می‌گویند رواج چاقی و اضافه وزن به دلیل تهدید سلامت مردم‌، به چالشی برای بهداشت عمومی جهانی تبدیل می‌شود.

اقدامات ابتکاری در زمینه بهداشت عمومی هم اکنون در بسیاری از کشورهای توسعه یافته آغاز شده اما جای چنین برنامه‌هایی در کشورهای در حال توسعه خالی است.

نتایج این تحقیقات در نشریه بین‌المللی چاقی منتشر شده است.

کد خبر 58040

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز