پنجشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۵:۱۳

همشهری آنلاین: دانشمندان دو آغازگر ژنتیکی را یافته‌اند که باعث ایجاد چربی "خوب" در موش‌ها می‌شود، و ممکن است این یافته به ایجاد شیوه ای برای درمان چاقی منجر شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه پژوهشگران دانشگاه هاروارد همچنین دریافته‌اند که این چربی "خوب" یا سلول‌های چربی قهوه‌ای - که کالری‌‌ها را به جای ذخیره‌کردن می‌سوزانند - از همان سلول‌های بنیادی نابالغی منشا می‌گیرند که عضله را تولید می‌کنند.

با اینکه اغلب افراد ترجیح می‌دهند، چربی کمتری در بدن‌شان وجود داشته باشد، چربی برای سلامتی ضروری است. چربی به تنظیم سوخت و ساز بدن کمک می‌کند و بدن را گرم نگه می‌دارد. [معیار چاقی چیست؟]

اما دو نوع چربی در بدن وجود دارد:

چربی سفید که از مولکول‌هایی تشکیل شده است، که کالری‌ها را ذخیره می‌کنند و موج فزاینده چاقی که به پیامدهایی از دیابت تا بیماری قلبی انجامیده است، ناشی از آن است.

و چربی قهوه‌ای که در کودکان بیشتر از بزرگسالان وجود دارد، بسیار متفاوت‌تر از آن چیزی است که دانشمندان تصور می‌کردند.

گروهی از پژوهشگران به سرپرستی یو - هوآ تسنگ از مرکر دیابت جاسلین در دانشکده پزشکی هاروارد برای اینکه دریابند که چه مواد شیمیایی در بدن تولید چربی قهوه‌ای را تحریک می‌کنند، بر روی موش‌های تغییر ژنتیکی‌یافته آزمایش‌هایی را انجام دادند.

آنها کشف کردند که پروتئینی به نام BMP7 برای این فرآیند ضروری است: بدون این پروتئین، چربی قهوه‌ای نمی‌تواند ایجاد شود، و موش می‌میرد. اضافه‌ کردن دوزهای بالای BMP7 به طور مصنوعی اثر معکوسی به جای می‌گذارد.

اما تسنگ و همکارانش دریافتند که ایجاد چربی سفید به ماده‌ شیمیایی مربوط اما متفاوتی وابسته است.

مهمتر این که این پژوهشگران ثابت کردند که چربی سفید و قهوه‌ای از سلول‌ پیش‌ساز مشابهی منشا نمی‌گیرند.

در محله اولیه نمو، این دو نوع سلول چربی مشابه به نظر می‌رسند، و برای همین اغلب دانشمندان گمان کرده بودند که آنها منشاء یکسانی دارند.

در بررسی دوم بروس اسپیگلمن از مرکز سرطان دانا فاربر در دانشگاه هاروارد - با کمال تعجب - دریافت که چربی قهوه‌ای از همان سلول‌های بنیادی منشاء می‌گیرد که بافت عضلانی را تولید می‌کنند.

کلید اصلی در این مسیر نمویی یک پروتئین "تنظیم‌کننده اصلی" به نام PRDM16 است که تعیین می‌کند سلول‌های بنیادی در کدام مسیر تکامل پیدا می‌کنند.

گرچه انسان‌های بالغ مقدار نسبتا کمی چربی قهوه‌ای دارند، تصور می‌رود که نقش مهمی در سوخت و ساز بدن داشته باشند.

اسپیگلمن می‌گوید یافتن منبع بالقوه جدید برای چربی "خوب"- سلول‌های بنیادی بالغ یا میوبلاستها که برای جایگزین‌شدن با سلول‌های بالغ عضلانی  به وجود آمده‌‌اند- راهی جدید برای تشدید کردن این کارکرد سوزاندن کالری و مقابله با چاقی می‌گشاید.

نتایج هر دوی این بررسی‌ها در نشریه علمی و پزشکی Nature منتشر شده‌اند.