دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۸۷ - ۱۸:۰۸
۰ نفر

تخمه آفتابگردان از جمله مغزهای چربی است که نه‌تنها به عنوان آجیل و تنقلات، بلکه در غذاها و به‌خصوص سالادهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد

تخمه‌ را به صورت تازه، خشک و بوداده مصرف می‌کنند که البته نوع بوداده آن با نمک و کمی آبلیمو بسیار خوشمزه است. علاوه بر مصرف مغز تخمه‌ آفتابگردان، از روغن آن به صورت مایع برای پخت و پز نیز استفاده می‌کنند. در ضمن کره آن هم به 2 صورت مارگارین و کره تخمه آفتابگردان (مانند کره بادام‌زمینی) یافت می‌شود. جالب‌تر اینکه پرندگان هم مانند ما انسان‌ها به این مغز خوشمزه علاقه‌مندند و به عنوان غذا از آن استفاده‌می‌کنند.

  خواص غذایی

روغن آفتابگردان، 66 درصد چربی غیراشباع اسیدلینولئیک دارد. علاوه بر آن، این تخم منبعی غنی از فیبر، پروتیین، ویتامین E، ویتامین B، ویتامین A و مواد معدنی مختلف مانند پتاسیم، منیزیم، ‌آهن، فسفر، سلنیوم، کلسیم و روی است.
در ضمن تخمه آفتابگردان کم‌کالری بوده و کلسترول خون را پایین می‌آورد.

  خواص درمانی

مصرف تخمه آفتابگردان برای رفع ناراحتی‌های برونش، حنجره، مشکلات ریوی و همچنین صاف شدن صدا مؤثر است. علاوه بر این، خوردن آن را برای تسکین سرفه هنگام ابتلا به سرماخوردگی و به اصطلاح نرم شدن سینه هم توصیه می‌کنند.
- مهم‌ترین خاصیت درمانی تخمه آفتابگردان که از قدیم‌الایام نیز به آن معروف بوده، تقویت‌کنندگی چشم و دید انسان است؛ البته نباید در خوردن آن افراط کنید.
- اگر از التهاب مفاصل (آرتریت) در رنج هستید، تخمه آفتابگردان بخورید.

100 گرم مغز تخمه آفتابگردان چه دارد؟
انرژی کربوهیدرات چربی اشباع‌شده چربی اشباع‌‌نشده پروتیین ویتامین E  منیزیم پتاسیم
570 کیلوکالری 76/18 گرم 20/5 گرم 20/42 گرم 78/22 گرم 50/34 میلی‌گرم 354 میلی‌گرم 689 میلی‌گرم

انرژی

کربوهیدرات

چربی اشباع شده

چربی اشباع نشده

پروتیین

ویتامینE

منیزیم

پتاسیم

570کیلوکالری 18/76گرم 5/20گرم 42/20گرم 22/78گرم 34/50میلی گرم 354میلی گرم 689میلی گرم

کد خبر 58029

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز