کارآزمایی بالینی ترکیب واکسن کرونای اسپوتنیک ٰV ساخت روسیه و واکسن کرونای دانشگاه آکسفورد/ شرکت انگلیسی آسترازنکا اواسط بهمن آغاز می‌شود.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز شرکت آسترازنکا برای نخستین بار در آذر ماه اعلام کرد در حال بررسی امکان کار کردن با دانشمندان روسی بر روی یک واکسن ترکیبی برای پیشگیری از کرونا است و مسکو این اعلام را به عنوان رای اعتمادی به واکسن روسی تلقی کرد.

هنوز جزئیات چندانی درباره چگونگی انجام این کارآزمایی بالینی منتشر نشده است، اما آلکسیب رپیک، رئیس آر-فارم که شرکتش هر دو واکسن اسپوتینک V و آسترازنکا را در روسیه تولید خواهد کرد، گفت انتظار می‌رود کارآزمایی بالینی واکسن ترکیبی در اوائل ماه آینده آغاز شود.

او گفت کارآزمایی‌های این واکسن ترکیبی در آذربایجان، آرژانتین، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بلاروس، روسیه و کشورهای دیگر انجام خواهد شد.

یک منبع آگاه نزدیک به انستیتوی گامالیای روسیه، سازنده واکسن اسپوتنیک نیز گفت نخستین تزریق‌های این واکسن جدید در اوائل فوریه (اواسط بهمن) آغاز خواهد شد وافزود که اوکراین نیز از جمله کشورهایی است که در این کارآزمایی شرکت دارند.

کیریل دیمیتریف، رئیس «بنیاد سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه» (RDIF) که مسئول بازاریابی واکسن اسپوتنیک V در خارج است، قبلا گفته بود که ترکیب این دو واکسن اثربخشی واکسن آسترازنکا ار تشدید خواهد کرد.

شرکت آسترازنکا با روسیه برای ساختن واکسن مشترک کرونا همکاری می‌کند

میانگین میزان اثربخشی واکسن آسترازنکا بر اساس داده‌های مقدماتی کارآزمایی بالینی مرحله نهایی ۷۰.۴ درصد بود، در حالیکه میزان اثربخشی واکسن اسپوتنیک V در کارآزمایی‌های بالینی بیش از ۹۱.۴ درصد اعلام شده است و با توجه به این تفاوت واکسن‌سازان روسی پیشنهاد کردن تلاشی برای ترکیب این دو واکسن انجام شود.

هر دوی این واکسن در دو دوز تزریق می‌شوند، یک دوز اولیه و یک دوز یادآور و هر دوی آنها از یک ویروس سرماخوردگی به عنوان ناقل ژن‌های کروناویروس استفاده می‌کنند.

حدود ۱۰۰ نفر در کارآزمایی مرحله اول/دوم این واکسن شرکت خواهند داشت. این افراد ابتدا واکسن آسترازنکا و ۲۹ روز بعد واکسن اسپوتنیک  V را دریافت خواهند کرد.

کد خبر 580162

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha