عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: اگر محدودیت‌ها یکباره برداشته شود دوباره به روزهای سخت، ابتلا و مرگ و میر بالای کرونا بازمی‌گردیم.

كرونا در ايران

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، مسعود مردانی عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در هفته‌های گذشته به علت سختگیری‌ها و محدودیت‌هایی که برای پیشگیری از کرونا در کشور برقرار شود، شاهد کاهش قابل توجه ابتلا به کرونا و کاهش بار مراجعه به بیمارستان‌ها بودیم، اما دوباره به علت کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و سهل‌انگاری‌ها در برخی استان‌ها شاهد روند افزایشی ابتلا به کرونا هستیم و این مساله نگران‌کننده است.

وی ادامه داد: شیوع ویروس کرونا اکنون در استان‌های شمالی رو به افزایش است و حدود ۱۰ شهر در استان‌های مازندران و گلستان در وضعیت قرمز هستند در حالی که چند هفته پیش در این استان‌ها شهر قرمز نداشتیم بنابراین اگر بازگشایی‌ها و رفع محدودیت‌ها و سختگیری در رعایت پروتکل‌ها کاهش یابد دوباره با روند افزایشی کرونا مواجه می‌شویم.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: وضعیت روزهای آینده کشور از نظر شیوع کرونا به طور مستقیم به میزان رعایت پروتکل‌های بهداشت و اجرای محدودیت‌ها بستگی دارد. اگر محدودیت‌ها برداشته شود امکان این‌که دوباره به وضعیت سخت شیوع کرونا مانند تابستان یا اوایل پاییز برگردیم بسیار زیاد است به خصوص این‌که با خطر ویروس جهش‌یافته کرونا نیز مواجه هستیم اما اگر سختگیری‌ها ادامه پیدا کند می‌توانیم روند کاهشی را ادامه دهیم.

مردانی درباره آخرین وضعیت شیوع ویروس جهش‌یافته کرونا در ایران گفت: در این مورد اطلاعات من در حد اخباری است که در رسانه‌ها منتشر شده است. آخرین اخبار شناسایی پنج نفر مبتلا به این ویروس بود. خبر دیگری از بروز موارد جدید ابتلا به ویروس جهش‌یافته کرونا ندارم.

وی افزود: ویروس جهش‌یافته از نظر میزان مرگ و میر و علائم بیماری با ویروس قبلی کرونا تفاوتی ندارد اما میزان سرایت این ویروس بین ۵۰ تا ۷۰ درصد بیشتر است و اگر این ویروس در کشور شیوع پیدا کند، تعداد بیشتری را مبتلا می‌کند و در جمعیت مبتلای بیشتر امکان این‌که تعداد موارد مرگ نیز بیشتر شود، وجود دارد.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا توضیح داد: ویروس جهش‌یافته کرونا اکنون علاوه بر انگلیس در اکثر کشورهای اروپایی و بسیاری از کشورهای دنیا و حتی برخی کشورهای همسایه مثل ترکیه دیده شده است بنابراین کسانی که سابقه مسافرت به این کشورها را دارند باید به شدت کنترل شوند.

کد خبر 580063

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha