گروه سیاسی: وزیر امور خارجه با اشاره به گفت‌ وگوی آینده دبیر شورای‌عالی امنیت ملی و هماهنگ‌کننده سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا در 29‌تیر‌ماه گفت:

در این مذاکرات تلاش می‌شود تا چارچوب و مدالیتی گفت‌وگوهای دو طرف تدوین و برنامه کار برای مذاکرات اساسی بین‌ دو طرف ساماندهی شود.

به گزارش همشهری، منوچهر متکی که در حاشیه نشست هیأت دولت با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد،  افزود: امیدواریم در گفت‌وگوهای سعید جلیلی و خاویر سولانا، به تدوین یک چارچوب تعریف شده برای مذاکرات و شرایط و بایدها و نبایدها پرداخته شود و در چنین شرایطی، خواستار تأمل همگان تا زمان نهایی‌شدن این گفت‌وگوها هستیم.

این در حالی است که روز گذشته روزنامه ساندی‌تایمز به نقل از یک مقام‌ عالی‌رتبه وزارت دفاع آمریکا مدعی شد: بوش خطاب به مقام‌های اسرائیلی تأکید کرده است درصورتی‌که مذاکرات ایران و 1+5 به شکست بینجامد، ممکن است وی از حمله نظامی به ایران حمایت کند.

تغییر سخنگو

وزیر امور خارجه همچنین دیروز  در پاسخ به پرسش همشهری، درباره موضوع تغییر سخنگوی وزارت امور خارجه هم تأکید کرد: سخنگوی جدید به‌زودی معرفی می‌شود. سیدمحمدعلی حسینی، سخنگوی پیشین، اخیرا به‌عنوان معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه منصوب شده است.

متکی درباره تغییرات ساختاری در وزارتخانه تحت امر خود نیز گفت: 2معاونت جدید در وزارت خارجه تعریف کرده بودیم که ایجاد شود؛ معاونت آمریکا جدای از معاونت اروپا و معاونت آفریقا که از معاونت عربی و آفریقا مشتق شد.

آدم‌ربایی‌های نوین

متکی درباره استرداد یک تبعه ایرانی از گرجستان به آمریکا هم تصریح کرد: بعد از ربودن دیپلمات‌های ایرانی در بیروت، هم رژیم صهیونیستی و هم آمریکا آدم‌ربایی را به شکل‌های نوین و قدیم آن ادامه دادند.

در لبنان در طول 26 سال گذشته آدم‌ربایی‌های فراوانی داشتیم؛ در طراحی‌های جدیدی که در چند سال اخیر انجام داده‌اند با اتهام‌های واهی برخی شهروندان ایرانی را متهم می‌کنند و با فشار سیاسی به دولت‌ها خواستار استرداد آنها می‌شوند.

در لهستان پرونده‌ای داشتیم که علیه آمریکا رأی داده شد و تبعه ما آزاد شد و در تایلند تبعه دیگر ما با این ترفند در چارچوب توطئه‌های آمریکایی‌ها قرار گرفته و در مرحله اول رأی دادگاه به نفع ایران صادر شده است.

وی افزود: در تنها جایی که آمریکایی‌ها موفق شدند، در شرایط بی‌ثبات سال گذشته گرجستان بود که دادستان جوانی که با ارتباطات ویژه، قرارداد استرداد را ظرف 24 ساعت امضا کرد و بلافاصله آمریکا این درخواست را از گرجستان مطرح کرد و حکم استرداد جوان ایرانی صادر شد.

کد خبر 57919

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز