مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۲
۰ نفر

کتاب صوتی خبرخوان با صدای آتیلا پسیانی، به تازگی توسط نشر خوب منتشر شده است.  خانم پولت جایلز، نویسنده‌ی نام‌آشنای آمریکایی، در این اثر توانسته با چشمانی تیزبین مفهوم نژادپرستی را رصد کند. آن هم در لایه‌ی داستانی پر کشش و جذاب که جایی میان بیابان‌های خشک و آغشته به بوی باروت تگزاس روایت می‌شود!

کتاب خبرخوان.jpg

کتاب صوتی خبرخوان با صدای آتیلا پسیانی، به تازگی توسط نشر خوب منتشر شده است.  خانم پولت جایل، نویسنده‌ی نام‌آشنای آمریکایی، در این اثر توانسته با چشمانی تیزبین مفهوم نژادپرستی را رصد کند. آن هم در لایه‌ی داستانی پر کشش و جذاب که جایی میان بیابان‌های خشک و آغشته به بوی باروت تگزاس روایت می‌شود!

پرسه در میان میدان مینی به نام فرهنگ و نژاد

»کاپیتان می‌خواست گونه‌ی دخترک را ببوسد، اما نمی‌دانست کیووای‌ها یکدیگر را می‌بوسند یا نه و اگر می‌بوسند، اصلا پدربزرگ‌ها نوه‌ها را می‌بوسند یا نه. آدم هیچ‌وقت نمی‌فهمد. فرهنگ به میدان مین می‌ماند. «

جنگ و جدال میان فرهنگ‌های گوناگون محور اصلی رویدادهای رمان خبرخوان است. جدالی که خواه ناخواه منجر به ریشه دواندن مفاهیم نژادپرستانه در اذهان جمعی می‌شود. این داستان صد و شصت و دو صفحه‌ای، که در هشت ساعت روایت شنیدنی و جذاب با صدای آقای آتیلا پسیانی، داستان دختری را روایت می‌کند که در خردسالی توسط قبیله‌ای سرخپوستی به نام کیووا به اسارت گرفته شده است. جوهنا، کودک ده ساله‌ی داستان، هیچ خاطره‌ای از گذشته‌اش ندارد؛ زبان و فرهنگ اصلی‌اش را فراموش کرده و خود را متعلق به قبیله‌ی کیووا می‌داند.

پیرنگ اصلی داستان

حوادث مختلفی به وقوع می‌پیوندد که منجر به جدایی دوباره‌ی جوهانا از گروه سربازان آزاد و خانواده‌ی سرخپوستش می‌شوند. در همین حین پیرمردی به نام کاپیتان جفرسون کایل کید  که چند جنگ را از سر گذرانده و به منظور گذراندن زندگی برای افراد بی‌سواد روزنامه‌خوانی می‌‎کند، مامور می‌شود که در ازای دریافت طلا این دخترک یتیم را به بستگانش در جنوب تگزاس برساند. ماموریتی که پیرنگ اصلی داستان خبرخوان را تشکیل می‌دهد.

روایتی سینماتیک از تعصب نژادی

پولت جایلز ما را به جنگ‌های داخلی تگزاس می‌برد؛ جایی که مقررات حکومت نظامی، فساد دولتی و تعصب نژادی موج می‌زند. رمان خبرخوان همزمان با آشنا کردن مخاطبش با تاریخ آمریکا، او را چنان لحظه به لحظه‌، در سفر پر ماجرای قهرمانان اثر شریک می‌کند که او می‌تواند تمام جزئیات زندگی آن‌ها را به چشم خود ببیند. روایتی سرشار از تصویر و اتمسفر که یادآور ماندگارترین آثار سینمای وسترن است. حال و هوای سینماتیکی که تهیه‌کنندگان هالیوود را بر آن داشت که دست به ساخت فیلمی با اقتباس از آن بزنند. فیلمی با بازی تام هنکس و هلنا زنگل که به تازگی به روی پرده رفته است.

گزیده از رمان خبرخوان

در بخشی از رمان خبرخوان می‌خوانیم:

« کاپیتان کنار چراغ اتاقش نشست و کوشید در روزنامه‌هایش مقاله‌هایی بیابد که ارتباطی به روزگار نداشته باشند؛ گزارش‌های پرت وپلایی درباره‌ی اکتشافات شیمی و رویدادهای شگفت‌انگیز نجوم. آلفونس بورلی سیارکی کشف کرده و نامش را لیدیه گذاشته بود و ارل راس سوم دمای سطح ماه را ۵۰۰ درجه‌ی فارنهایت محاسبه کرده بود. این مقاله‌ها به درد روز مبادا می‌خورد. لباس‌های مسافرتش، شامل پیراهن ساده‌ی شطرنجی فلانل چغر، چکمه های بنددار و جوراب های تمیزش را سروسامان داد. تا باندرا شصت و پنج کیلومتر راه بود که باید از نواحی ناهموار جنوبی می گذشتند و اگر قرار بود کشته شوند و پوستشان را بکنند، نه خونی بودن جسدشان که پاکیزه  بودنشان مهم بود. قطعات اسلحه‌ی کالیبر ۳۸ را از هم گشود، تمیز کرد و دوباره سرهم کرد. سپس فهرستی تهیه کرد: علوفه، آرد، مهمات، صابون، گوشت، شمع، ایمان، امید، احسان.»

کتاب صوتی ایرانی

معرفی شخصیت های اصلی کتاب صوتی خبرخوان

شخصیت‌های اصلی کتاب خبرخوان از دو جهان متفاوت‌اند؛ پیرمردی هفتاد و دو ساله که هر ثانیه بار سنگین رسالتی خطیر را بر شانه‌‎های خود حس می‌کند. در مقابل، دخترکی آزاد و رها که با باورها و آیین سرخپوستان تربیت شده و ارزش‌های جهان پیرامون به چشم او تنها حجم‌هایی بی‌روح و خالی از معنا هستند. جایلز به گونه‌ای روایت و شخصیت‌پردازی رمان را طراحی کرده که همزمان می‌توان با هر دوی این جهان‌های متقابل همذات پنداری کرد.

زیستن در جهانی بیگانه

«پرده‌هایی که جلوی پنجره آویخته بودند با هیچ منطقی جور در نمی‌آمدند. نمی‌دانست چرا باید کسی توی دیوار سنگی پنجره درست کند؛ و تویش را شیشه کار بگذارد و بعد مقابلش را با پارچه بپوشاند.»

گذر از زمستان سخت

«اولین و آخرین پناهگاه کیووایی‌ها، شجاعت بود. کیووایی‌ها، نه خواهش می‌کردند، نه التماس و نه دلجویی. پس از تحمل سختی‌ها سرانجام می‌تواند یاس را از پا درآورد، می‌تواند به هر پشتیبانی دست رد بزند و تسلیم نشود. دوباره صورتش را پاک کرد و از گاری بالا رفت. آئوسای گیاکی، گیائو بوی تول. آماده‌ی زمستانی سخت باش. آماده‌ی روزگار سخت باش. موهایش را طوری به هم تابید که انگار مهیای نبرد می‌شود و به این ترتیب ساکت و آرام شد.»

درباره‌ی نویسنده‌ی کتاب خبرخوان

پولت جایلز نویسنده‌ی کتاب خبرخوان (متولد چهارم آوریل ۱۹۴۳) از داستان‌نویسان معاصر آمریکاست. او بیش از پانزده کتاب نوشته و تاکنون موفق شده است برای تعدادی از آن‌ها نامزد و حتی برنده‌ی جایزه‌های ادبی شود؛ از جمله رمان خبرخوان که در سال ۲۰۱۶ یکی از پنج نامزد نهایی جایزه‌ی کتاب ملی آمریکا بود. دوره‌ی نویسندگی جایلز را می‌توان به دو دوره‌ی قبل و بعد از سال ۲۰۰۲ تقسیم کرد؛ با این که کتاب‌های نخستش نیز از ارزش ادبی برخوردار است اما به‌خاطر رمان‌های دوره‌ی دوم نویسندگی‌اش است که او را از نویسندگان صاحب‌سبک معاصر می‌دانند. این رمان‌ها عبارت‌اند از:

(۲۰۰۲) زنان خصم

 (۲۰۰۷) هوای طوفانی

 (۲۰۰۹) رنگ آذرخش

 (۲۰۱۳) جزیره‌ی فانوس دریایی

(۲۰۱۶) خبرخوان

کتاب صوتی خوب

کتاب صوتی با صدای آتیلا پسیانی

در کتاب صوتی خبرخوان، روایت و قصه‌گویی توسط بازیگری انجام‌شده که سال‌ها شاهد تماشای نقش‌آفرینی‌های او در قاب سینما، تلویزیون و تئاتر بوده‌ایم. آتیلا پسیانی، راوی کتاب صوتی خبرخوان، علاوه بر بازیگری تجربیات موفقی هم در زمینه‌ی کارگردانی تئاتر داشته که از او هنرمندی چند بعدی و آشنا به جزئیات ریز و درشت درام‌پردازی ساخته است. این ویژگی در شخصیت پسیانی، مهم‌ترین تفاوت کتاب صوتی خبرخوان با آثار مشابه‌اش را رقم می‌زند. آشنایی او با شیوه‌ی خلق لحظه‌های دراماتیک با استفاده از بیان و صدا، باعث شده که شنونده احساسات و عواطف شخصیت‌های اثر را در لحظه زیست کند و به شکلی از همذات‌پنداری با آن‌ها برسد که شاید با خواندن کتاب نتوان آن را تجربه کرد.

بیوگرافی آتیلا پسیانی

پسیانی متولد سال ۱۳۳۶ در تهران است. لیسانس بازیگری و کارگردانی تئاتر خود را از دانشکده هنرهای زیبا دریافت کرد. فعالیت حرفه‌ای او  از سال ۵۶ با بازی در تئاتر آغاز شد. پس از آن با حضور در آثار سینماگران مطرحی مانند بهرام بیضایی محبوبیت زیادی میان مردم پیدا کرد.

اگر از دوست‌داران آتیلا پسیانی هستید فرصت شنیدن صدای دلنشین او را به همراه داستان جذاب خبرخوان از دست ندهید. می‌توانید این کتاب صوتی را به صورت لوح فشرده از سایت خوب و کتابفروشی‌ها یا از طریق اپ‌هایی چون فیدیبو و نوار تهیه کنید.  

کد خبر 578063

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha