کارشناسان سازمان جهانی بهداشت هشدار می‌دهند که گرچه پاندمی یا دنیاگیری کروناویروس بسیار شدید بوده است، اما «ضرورتا بزرگترین پاندمی ممکن نیست» و ما مجبور خواهیم بود که زندگی کردن با کووید-۱۹ را بیاموزیم.

pandemic

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین پروفسور دیوید هیمن، رئیس گروه مشاور راهبردی و فنی خطرات عفونی در سازمان جهانی بهداشت (WHO) می‌گوید حتی با وجود شروع واکسیناسیون آمریکا و بریتانیا، «سرنوشت» این ویروس این است که به یک بیماری بوم‌گیر (آندمیک) بدل شود.

او در نشست رسانه‌ای پایانی WHO در سال ۲۰۲۰ گفت: «جهان امیدوار بوده است به ایمنی جمعی دست یابد، یعنی اگر اشخاص کافی در برابر کرونا ایمن شوند، به شکلی سرایت ویروس کاهش یابد.»

اما هیمن که اپیدمیولوژیست (متخصص همه‌گیری بیماری‌ها) در دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن هم هست، گفت ایده  ایمنی جمعی یا گله‌ای به درستی فهمیده نشده است.

ایمنی گله‌ای با مصونیت یافتن چند درصد جامعه به دست می‌آید؟ | انتشار ویروس کرونا کی متوقف می‌شود؟

او می‌گوید: «به نظر می‌رسد سرنوشت سارس-کوو-۲ (کووید-۱۹) این است که به یک بیماری بوم‌گیر بدل شود، همانطور که چهار کروناویروس انسانی دیگر به این مسیر رفته‌اند، و این ویروس با تکثیرش در سلول‌های انسانی به خصوص در نواحی با شیوع شدیدتر ادامه خواهد داد.»

«خوشبتختانه ما ابزارهایی برای نجات جان افرا داریم و این ابزارها در ترکیب به بهداشت عمومی خوب به ما امکان أموختن زندگی کردن با کووید-۱۹ را می‌دهند.»

دکتر مایک رایان، رئیس برنامه اضطرارهای WHO گفت: «سناروی احتمال این است که ویروس به یک ویروس بوم‌گیر دیگر تبدیل شود که تا حدی مایه تهدید است، اما در صورت وجود یک برنامه واکسیناسیون جهانی موثر سطح تهدید بسیار پایین خواهد بود.»

رایان گفت هدف اول واکسن نجات جان افراد و حفاظت از افراد آسیب‌پذیر است و «بعد ما به هدف بلندپروازانه  توانایی بالقوه حذف یا ریشه‌کنی ویروس خواهیم پرداخت.»

رایان هشدار داد که پاندمی بعد ممکن است شدیدتر باشد. او گفت: «این پاندمی بسیار شدید بوده است... این همه‌گیری هر گوشه‌ای از سیار را تحت تاثیر قرار داده است. اما این پاندمی لزوما بزرگترین پاندمی ممکن نیست.»

«این پاندمی زنگ هشداری برای ما است. ما اکنون داریم یاد می‌گیریم که چگونه این کارها را بهتر انجام دهیم: علم، تدارکات، آموزش و حکمرانی و اینکه چگونه بهتر ارتباط برقرار کنیم. اما این سیاره در وضعیتی شکننده قرار دارد.»

دکتر سمیه سوامیناتان، دانشمند ارشد WHO نیز در این جلسه گفت که واکسینه نشدن بر ضد ویروس به معنای آن نیست که اقدامات بهداشت عمومی مانند فاصله‌گیری اجتماعی را می‌توان در آینده کنار گذاشت.

او گفت نقش اول واکسن پیشگیری از بیماری علامت‌دار، بیماری شدید و مرگ است. اما اینکه واکسن همچنین باعث کاهش شمار عفونت‌ها می‌شود یا از انتقال ویروس بین افراد جلوگیری می‌کند، هنوز معلوم  نیست.

کد خبر 576575

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha