رئیس سازمان جهانی بهداشت می‌گوید از اینکه چین هنوز اجازه ورود گروهی از کارشناسان بین‌المللی برای بررسی منشا کروناویروس را نداده است، «بسیار ناامید شده است».

Tedros

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این گروه ۱۰ نفره قرار بود در اوائل ماه ژانویه (اواخر دی) به عنوان بخشی از یک ماموریت مدت‌ها مورد انتظار به کاوش درباره موارد اولیه عفونت کروناویروس هنگامی که وجود این ویروس برای نخستین بار در سال گذشته در شهر ووهان چین گزارش شد، بپردازد.

تدروس آدهانوم قبریسوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در یک کنفرانس خبری آنلاین در روز سه‌شنبه در مقر این سازمان در ژنو سوئیس گفت: «امروز ما دریافتیم که مقامات چینی هنوز مجوزهای لازم برای ورود این گروه به چین را نهایی نکرده‌اند.»

او افزود: «من با مقامات ارشد چینی در تماس بوده‌ام و یک بار دیگر تصریح کرده‌ام که این ماموریت یک اولویت برای سازمان جهانی بهداشت است.»

قرار بود این ماموریت به رهبری پیتر بن امبارک، کارشناس ارشد سازمان جهانی بهداشت در بیماری‌های حیوانی که از سد گونه‌ای عبور می‌کنند، انجام شود. امبارک قبلا در ماه ژوئیه گذشته (تیر) برای یک ماموریت مقدماتی به چین رفته بود.

مایک رایان، رئیس بخش اضطرارهای بهداشتی سازمان جهانی بهداشت در  این باره گفت: «امیدوارم این تاخیر فقط به علل تدارکاتی و تشریفات اداری باشد که بتوان آن را به سرعت حل کرد.»

پکن پیش از این سفر تلاش کرده است تا روایت درباره زمان و مکان ظهور آغاز پاندمی کرونا را شکل دهد و وانگ یی، دیپلمات ارشد چین به این منظور گفت «بررسی‌های بیشتری و بیشتری» نشان داده‌اند که این پاندمی در چند منطقه ظهور کرده است. رایان قبلا این فرضیه را بسیار بعید دانسته بود.

چین انتقادها درباره شیوه رویارویی این کشور با موارد اولیه کرونا در اواخر سال ۲۰۱۹ را رد کرده است

کد خبر 577819

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha