تدروس آدهانوم قبریسوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در هنگام میزبانی حدود ۲۰۰ دولت عضو این سازمان وابسته با سازمان ملل در مجمع عمومی سالانه آن تاریخ را در ذهن خواهد داشت.

ٌWHO

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز تدروس در اوراق سفیدی که طرح‌هایش برای آینده امنیت جهانی بهداشت ترسیم می‌کند،  از توسیدید، مورخ یونان باستان نقل می‌کند که از جهان می‌خواست از اشتباه‌های طاعون ویرانگر آتن در ۴۳۰ پیش از میلاد درس بگیرند.

حدود دو و نیم هزاره بعد و پس از آنکه کووید-۱۹ به مرگ ۱۵ میلیون نفر در جهان انجامیده است، پرهیز از تکرار خطاهای مرگبار در پاندمی آینده مضمون نانوشته «مجمع  جهانی بهداشت» در ژنو است.

در حالیکه نمایندگان کشورها دیدار می‌کنند، کووید همچنان می‌تازد. کشورها بیش از هر زمان درباره اینکه بهترین راه مبارزه با بزرگترین بحران بهداشتی جهان در طول یک قرن چیست، مواضع متضادی دارند. تلاش‌ها برای واکسیناسیون در جهان ناتمام مانده است.

و اینکه نقش آینده سازمان جهانی بهداشت (WHO) در پیشگیری از فراموش کردن این شیوع مرگبار و هدایت آن در جریان پاندمی بعدی چه خواهد بود- هنوز آشکار نیست.

تقویت سازمان جهانی بهداشت؟

 اوراق سفید تدروس که در این مجمع مورد بحث قرار خواهند گرفت، آینده‌ای را به تصویر می‌کشند که یک WHO تقویت‌شده در محور آمادگی برای اضطرارهای بهداشتی قرار دارد.

بخش‌های از طرح تدروس که ناظران WHO آن را یک چنگ‌انداختن به قدرت شمرده‌اند، شامل پیشنهادی برای برپایی یک شورای جهانی اضطرارهای بهداشتی است که «در پیوند و هماهنگ با» WHO خواهد بود. در مقابل کارشناسان بلندپایه مستقل پیشنهاد کرده‌اند که چنین شورایی باید مستقل و در سطح رهبران جهان باشد.

 پیشنهاد جایگزین بوسیله گروه بیست (G20) برای ایجاد یک صندوق پاندمی با اعتبار تا ۵۰ میلیارد دلار  و قدرت توزیع پول از طریق سازوکارهای اضطراری در پاسخ به شیوع بیماری‌ها را دارد، در ابتدا به عنوان رقیب بالقوه WHO شمرده می‌شد.

اکنون WHO به دنبال ایفای نقشی در این صندوق پیشنهادی احتمالا از طریق یک کرسی هیات مدیره آن است، به این معنا که این دو سازمان می‌تواند از لحاظ نظری همزیستی داشته باشند و این صندوق پولش را از طریق WHO توزیع کند.

مهمترین نتیجه از خود مجمع در امسال توافق برای تامین مالی WHO است که برای تضمین بقای این سازمان ضروری است و  توافقی که قرار است کشورهای عضو تایید کنند و به قطع اتکای این سازمان به مبالغ اهدایی و تعهدات مربوط به آنها کمک می‌کند.

WHO در حال حاضر عمدتا با کمک‌های داوطلبانه دولت‌ها و اهداکنندگان خصوصی تامین مالی می‌شود، وضعیتی که بهم به گفته این سازمان و گروه‌های مستقل کارشناسان در شرایط مواجهه آن با چالش‌های جدید قابل‌تداوم نیست، چالشهایی از جمله خطرات بیشتر پاندمی‌ها و نیز سایر مشکلات بهداشتی از شیردهی مادران گرفته تا ابولا.

توافقی که بر مبنای آن مبالغی اجباری از کشورهای عضو گرفته شود و کاهش اتکا به پول‌های اهدایی- مادامی که WHO هم تغییرات لازم برای بهبود کارآیی و شفافیت را ایجاد کند- احتمالا به تصویب خواهد رسید.

ناظران می‌گویند این نخستین گام ضروری برای قرار دادن جهان در موقعیتی بهتر برای مواجهه با تهدیدهای جدید است. اما کارهای بیشتری لازم است انجام شود.

به گفته آنان، تقویت WHO ضروری است، اما برای پیشگیری، آمادگی و پاسخدهی به پاندمی بعدی کافی نیست،‌ چرا که گرچه WHO ممکن است کارهای بیشتری از صرف مهار پاندمی‌ها داشته باشد، پاندمی‌های هم ابعادی گسترده‌تر  از حیطه کار WHO دارند.

هشدارهای توسیدید درباره آتن و اینکه چگونه طاعون این تجربه دنیای باستان با دموکراسی را به زانو درآورد، امروز هم بازتاب دارند، چرا کووید هم اقتصاد جهانی را در هم کوبیده و ضعف‌های نظام‌های سیاسی را آشکار کرده است.

هفته پیش، «هیات مستقل آمادگی و پاسخ برای پاندمی»، ساختاری که WHO برای بازبینی پاسخ جهانی به کووید ایجاد کرده است. گزارشی منتشر کرد که هشدار می‌داد علیرغم برخی پیشرفت‌ها، جهانی آمادگی بهتری برای تهدیدهای بهداشتی جدید نسبت به زمان ظهور کروناویروس در ۲۰۱۹ ندارد و حتی ممکن است با توجه به آسیب‌های اقتصادی این پاندمی در موقعیت بدتری قرار داشته باشد.

کد خبر 678278

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha