همشهری‌آنلاین: وزیر مسکن و شهرسازی ایران از توافق ایران و سوریه در تاسیس بانک مشترک خبر داد

وزیر مسکن و شهرسازی ایران و وزیر اقتصاد و بازرگانی سوریه تاکید کردند : توسعه همکاری های اقتصادی و بازرگانی دو کشور خدمتی به منافع دو ملت است

به گزارش واحد مرکزی خبر، سعیدی کیا در پایان نشست پنجمین کمیته توسعه و پیگیری همکاریهای مشترک ایران و سوریه با اشاره به اینکه روسای جمهور ایران و سوریه و نیز سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله محبوبترین مسئولان نزد مردم منطقه هستند،تصریح کرد:خدمت به ملتهای اسلامی افتخاری برای مسئولان دو کشور است.

وی با اشاره به گفتگوهای سازنده خود با مقامات ارشد سوری به ویژه نخست وزیر این کشور گفت: در نشستهای کمیته مشترک اقتصادی، بانک مرکزی سوریه با تشکیل بانک مشترک با ایران موافقت کرد و به زودی تشکیل این بانک اعلام می شود.

سعیدی کیا خاطرنشان کرد: تشکیل بانک مشترک در ارایه خدمات به زوار ایرانی نقش بسزائی دارد و نیز دربعد اقتصادی زمینه ساز آسان سازی معاملات انتقال پول و تامین اعتبار مالی طرح های شرکتهای ایرانی در سوریه است.

وی که ریاست هیئت ایرانی در این کمیته را بر عهده دارد؛ برگزاری مستمر نشستهای دوره ای کمیته پیگیری و توسعه همکاریهای اقتصادی را اثرگذار خواند و گفت: این کمیته در هر دوره، چند مورد از موانع فراروی اجرای طرحهای مشترک را برمی دارد، همچنانکه، در این دوره مساله تاسیس بانک مشترک و قرارداد احداث نیروگاه برق تشرین عملی شدند.

وی همچنین تصریح کرد : با توجه به گفتگوهای سازنده دو طرف زمینه های زیادی برای همکاری اقتصادی و مشارکت شرکتهای ایرانی در بنای تاسیسات زیرساختی سوریه ایجاد شده است که می توان به مذاکرات برای احداث نیروگاه های تولید برق، طرحهای آب رسانی، انتقال فناوریهای نوین و نیز احداث زیرگذر منطقه حضرت زینب (س) اشاره کرد.

وزیر اقتصاد و بازرگانی سوریه هم برگزاری این دوره از کمیته مشترک اقتصادی دو کشور را موفقیت آمیز خواند و گفت: دستاوردهای این دوره بر طروات روابط ممتاز و برادرانه تهران و دمشق می افزاید.

عامر حسنی لطفی همچنین تشکیل بانک مشترک سوریه و ایران را به ملتهای دو کشور تبریک گفت و خاطرنشان کرد: نخست وزیر سوریه در دو هفته آینده به طور رسمی موافقت بانک مرکزی با تشکیل این بانک مشترک را تایید و گامهای عملی اتخاذ خواهد شد.

لطفی همچنین با اشاره به تایید توافقنامه تجارت ترجیحی میان ایران و سوریه در مجلس این کشور خواهان تصویب این توافقنامه در ایران شد و گفت: عملی شدن این توافقنامه موجب افزایش مبادلات بازرگانی و همکاریهای اقتصادی دوجانبه خواهد شد.

رئیس سوری کمیته مشترک اقتصادی دو کشور همچنین پیشرفتهای علمی و دستاوردهای اخیر جمهوری اسلامی ایران را که در رسانه ها منعکس شد، تبریک گفت و خاطرنشان کرد: ما خواهان بهره گیری از توانمندیهای جمهوری اسلامی ایران برای توسعه تاسیسات زیرساختی در صنعت سوریه و نیز فراهم کردن شرایط لازم برای انتقال تجربیات ایران در زمینه فنارویهای نوین به سوریه هستیم.

جمهوری اسلامی ایران و سوریه در پایان پنجمین دوره کمیته پیگیری و همکاریهای مشترک اقنصادی، سند همکاری امضا کردند که به موجب آن زمینه های جدیدی برای همکاریهای دوجانبه متجلی شد.

وزیر مسکن و شهرسازی کشورمان، همچنین  امروز (‌جمعه )‌از چند طرح در دست اجرای شرکتهای ایرانی در شهر حلب از جمله طرح تونل انتقال آب از رودخانه فرات به دشتهای جنوب شرق حلب دیدن و سپس دمشق را به مقصد تهران ترک می کند.


 

کد خبر 57633

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز