درمانگاه شبانه‌روزی تخصصی و فوق‌تخصصی خیریه «صاحب کوثر» که به نام درمانگاه خیریه «قوامین» از سال ۱۳۷۰ در محله «تهرانسر» تأسیس شد

اورژانس

همشهری آنلاین _ مهدی اسماعیل‌پور:  امروز به‌عنوان بزرگ‌ترین و مجهزترین مرکز درمانی تهرانسر و منطقه ۲۱ به شمار می‌رود که دارای بخش‌های تخصصی و فوق‌تخصصی مختلفی است. اما با توجه به نبود بیمارستان در منطقه ۲۱ و کمبود و نیازی که در این بخش احساس می‌شد، در سال ۱۳۸۵ هیئت امنای خیریه صاحب کوثر تصمیم به ساخت بیمارستانی ۲۵۰ تختخوابی گرفت. اما به دلیل مشکلات مالی و اجرایی هم اکنون با ظرفیت ۱۰۰ تختخوابی در حال ساخت است پروژه‌ای که شهروندان منطقه ۲۱ در انتظار افتتاح آن هستند تا هنگام بیماری و نیاز به جراحی و بستری شدن مجبور نباشند به مراکز درمانی مناطق دیگر بروند. برای بررسی آخرین وضعیت ساخت و تکمیل بیمارستان که قرار بود تا پایان سال به بهره‌برداری برسد، سراغ مدیران درمانگاه خیریه صاحب کوثر رفتیم.  

روزانه صدها نفر از اهالی تهرانسر و دیگر محله‌های منطقه ۲۱ و حتی شهرهای اقماری تهران برای دریافت انواع خدمات پزشکی به درمانگاه تخصصی و فوق‌تخصصی خیریه صاحب کوثر مراجعه می‌کنند. آنجا تابلوی بزرگی که روی آن نوشته شده است: «پروژه ساخت بیمارستان ۲۵۰ تختخوابی خیریه صاحب کوثر» جلب توجه می‌کند. بیمارستانی که اهالی منطقه سال‌ها است منتظر افتتاح آن هستند. پیش‌بینی‌ها این بود که فاز نخست بیمارستان قوانین در تقاطع بلوار «گلها» و بلوار «لاله» تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.

  • راه‌اندازی بیمارستان، نیاز ضروری اهالی

کار ساخت و تکمیل ساختمان بیمارستان درحال انجام است و ده‌ها نفر مشغول انجام کارهای نهایی مانند تکمیل سقف و کف و دیوارها هستند. به نظر می‌رسد، کار زیادی تا تکمیل ساختمان بیمارستان باقی نمانده باشد. یک‌سری از تجهیزات نیز در بخش‌های مختلف جانمایی شده‌اند.
«عزیز شمسایی»، معاون مالی و اداری درمانگاه صاحب خیریه کوثر، درباره آخرین وضعیت بیمارستان و زمان افتتاح آن به همشهری محله می‌گوید: «درمانگاه تقریباً همه بخش‌های درمانی از جمله جراحی محدود و سرپایی و بخش احیا و اورژانس را داراست و غیر از عمل جراحی و بستری، همه خدمات درمانی در این مرکز به شهروندان ارائه می‌شود. با تکمیل و راه‌اندازی بیمارستان که برای منطقه ۲۱ یک نیاز اساسی به شمار می‌رود، همه خدمات درمانی از جمله بستری و عمل جراحی هم به مجموع خدمات ارائه شده، اضافه می‌شود. هم‌چنین خدمات دیگری که در بخش‌هایی مانند اورژانس ارائه می‌شود نیز تکمیل خواهد شد.

با وجود اینکه ما یک مؤسسه خیریه هستیم و درآمدهایمان محدود و مشخص است و از هیچ ارگان و دستگاهی کمک و حمایت مالی نمی‌شویم و حتی وام بانکی دریافت نکرده‌ایم، پیش‌بینی اولیه این بود که بخشی از بیمارستان تا پایان سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری برسد. آغاز تحریم‌های ظالمانه و در نتیجه آن افزایش چند برابری قیمت ارز و گرانی و تورم سنگین و در پی آن شیوع ویروس «کرونا» و محدودیت‌ها و تعطیلی‌های اعمال شده، ما را از برنامه عقب انداخت. با چند برابر شدن قیمت مصالح ساختمانی از جمله آهن و سیمان و بتن، افزایش دستمزد کارگران، بودجه‌ای که برای تکمیل بیمارستان در نظر گرفته شده بود، پاسخگو نبود. مدتی هم به سبب تعطیلی‌های اعلام شده از سوی دولت برای کنترل همه‌گیری کرونا کار تعطیل شده بود. با این وجود، اعضای هیئت امنا از جیب خودشان باز هم پول گذاشتند و اجازه ندادند تا پروژه متوقف شود و کار بخوابد. ساختمان بیمارستان و بخش‌های مختلف آن تقریباً تکمیل شده است و مراحل آخر را پشت سر می‌گذارد و اگر اتفاق پیش‌بینی نشده دیگری رخ ندهد، برنامه ما این است که ساختمان بیمارستان تا پایان سال تکمیل و آماده شود.»

  • افتتاح بیمارستان، شاید سال ۱۴۰۲

البته تکمیل ساختمان بیمارستان به معنای افتتاح بیمارستان نیست و مرحله بعد یعنی تجهیز بخش‌های مختلف آن هم پروسه‌ای پر هزینه و زمانبر است. شمسایی درباره زمان احتمالی برای راه‌اندازی بیمارستان قوامین می‌گوید: «آقای «سیدشهاب‌الدین ‌چاووشی» که حدود یک سال و نیم پیش، مدیرعامل درمانگاه شد با این هدف و نیت آمد که هرچه سریع‌تر بیمارستان تکمیل و راه‌اندازی شود. پس از تکمیل ساختمان بیمارستان، نوبت به تجهیز آن می‌رسد که در بهترین حالت و در شرایط عادی، انجام این کار نزدیک به یک‌سال زمان می‌برد. اکنون به این موضوع توجه داشته باشید که قیمت ارز از ۳ هزار تومان در یک مقطعی به ۳۰ هزار تومان رسید و اکنون هم روی قیمت ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان نوسان دارد. از سوی دیگر با تحریم‌هایی که علیه کشور اعمال شده است انتقال ارز به خارج از کشور و واردات برخی دستگاه‌ها که در بازار داخلی وجود ندارند، امکان‌پذیر نیست.

علاوه بر تحریم‌ها، محدودیت‌ها و مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا هم واردات این دستگاه‌ها را دشوارتر کرده است. هم‌چنین مراحل اداری گرفتن تأیید و مجوز فعالیت بیمارستان نیز خود زمانبر است. اگر شرایط به همین شکل باقی بماند، یعنی نه بدتر شود و نه بهتر، پیش‌بینی ما این است که به امید خدا تا سال ۱۴۰۲ بیمارستان قوامین به بهره‌برداری برسد و به مردم خدمات بدهد. اگر شرایط بهتر شد، این زمان کمتر و نزدیک‌تر خواهد شد و اگر اتفاق پیش‌بینی نشده دیگری رخ بدهد و شرایط سخت‌تر شود، آن‌وقت باز هم زمان افتتاح بیمارستان عقب خواهد افتاد. به هرحال امیدواریم شرایط بهتر شود یا دست‌کم به همین شکل بماند تا هرچه زودتر در بیمارستان ۲۵۰ تختخوابی قوامین در خدمت مردم خوب تهرانسر و منطقه ۲۱ باشیم.»

  • اورژانس از دی ماه در خدمت مردم

معاون مالی و اداری درمانگاه خیریه کوثر یک خبر خوب هم برای اهالی منطقه ۲۱ و تهرانسر دارد و آن‌هم افتتاح بخش اورژانس بیمارستان در دی ماه است: «براساس برنامه و پیشرفت کار، بخش اورژانس بیمارستان قوامین در دی ماه و در هفته‌های آینده افتتاح می‌شود و فعالیت خود را آغاز می‌کند. اورژانس بیمارستان بزرگ‌تر و کامل‌تر از بخش اورژانس درمانگاه خواهد بود. از آنجایی که نمی‌توانیم تنها بخش اورژانس بیمارستان را فعال کنیم، بنابراین اورژانس بیمارستان تا زمان تکمیل و راه‌اندازی دیگر بخش‌های بیمارستان به‌عنوان بخشی از درمانگاه فعالیت خواهد کرد.»

  • در خط مقدم مقابله با کرونا

درمانگاه شبانه‌روزی خیریه صاحب کوثر در زمینه شناسایی و درمان بیماران کرونایی نیز فعال است: «تعداد زیادی از افراد مبتلا به ویروس کرونا در این مرکز درمانی شناسایی شده‌اند. برای رفاه حال شهروندان و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ساختمان اداری درمانگاه نیز به بخش درمان اضافه شده است تا تراکم جمعیت کمتر شود. رعایت پروتکل‌ها هزینه‌های زیادی به ما تحمیل کرد اما از آنجا که نیت و هدف ما سلامت مردم است نه درآمدزایی، از انجام هیچ‌کاری برای حفظ سلامت مردم کوتاهی و دریغ نکردیم. برای مثال، زمانی که قیمت ماسک ۴ هزار و ۵۰۰ تومان بود، به مقدار کافی از آنها تهیه کردیم و در اختیار کارکنان درمان و بیماران قرار دادیم. البته خدا را شکر که امسال تولید ماسک افزایش پیدا کرد و ارزان شد. هزینه‌ای که برای تزریقات دریافت می‌کنیم، ۴ هزار و ۵۰۰ تومان است. اما ملحفه یکبارمصرفی که برای بیمار تعویض می‌کنیم، ۵ هزار تومان است.

در گذشته درمانگاه هفته‌ای یک‌ـ بار ضد عفونی می‌شد اما امروز روزی ۳ بار این کار انجام می‌شود. در بخش اورژانس نیز پس از پذیرش یک بیمار بلافاصله محیط را ضد عفونی می‌کنند. سازمان نظام پزشکی، بخش نامه‌ای صادر کرد که با توجه به شیوع ویروس کرونا، تعرفه تا ۱۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است، اما برای اینکه به مردم فشار نیاید، این افزایش قیمت را اعمال نکردیم. پرستاران و کارکنان فداکار درمانگاه هم با وجود شیوع ویروس کرونا و حقوق‌های اندکی که دریافت می‌کنند، پای کار ایستادند و حتی یک نفر هم ترک کار نکرده است. چند نفر از کادر درمان به ویروس کرونا مبتلا شدند، اما خوشبختانه تلفات جانی نداشتیم. این در شرایطی است که تعداد مراجعه‌کنندگان به درمانگاه کاهش داشته است. در گذشته، روزانه حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر مراجعه‌کننده داشتیم اما در ماه‌های اخیر این تعداد به حدود هزار و ۶۰۰ نفر رسیده است. دلیلش هم یکی مراجعه کمتر مردم به مراکز درمانی از ترس ابتلا به کرونا و دیگری محدودیت رفت‌وآمد از ساعت ۹ شب تا ۴ صبح است.»

کد خبر 575886

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha