شرکت داروسازی انگلیسی آسترازنگا می‌گوید واکسن کرونایش باید بر ضد گونه جدید ویروس کرونا موثر باشد و افزود بررسی‌ها تعیین اثر این جهش ادامه دارد.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز آسترازنکا می‌گوید واکسن کرونایش به نام AZD1222 حاوی مواد ژنتیکی برای ساخت پروتئین گل‌میخی کروناویروس جدید است و تغییرات این رمز ژنتیکی که در سویه جدید ویروس دیده می‌شود ظاهرا ساختار این پروتئین را تغییر نمی‌دهد.

داروسازان در تلاش هستند که واکسن‌های کرونایشان در برابر این گونه جدید با سرعت بالای انتشار که در انگلیس در حال گسترش است، آزمایش کنند.

آسترازنکا در بیانیه‌اش گفت: « واکسیناسیون با AZD1222 دستگاه ایمنی بدن را برای شناسایی بخش‌های متفاوت بسیبار پروتئین گل‌میخی سطح ویروس تعلیم می‌دهد، بنابراین دستگاه ایمنی می‌تواند در هنگام قرارگیری دوباره در معرض ویروس آن را خنثی کند.»

این گونه جهش‌یافته که به نام تبار B.1.1.7 شناخته می‌شود ممکن است باعث ۷۰ درصد واگیرتر شدن ویروس و نیاز ابتلای بیشتر کودکان به آن شده باشد.

واکسن آسترازنکا که با همکاری دانشگاه آکسفورد ساخته شده است، از یک ناقل ویروسی برای انتقال رمز ژنتیکی پروتئین گل‌میخی به بدن استفاده می‌کند.

این واکسن برای کشورهای کم‌درآمد و کشورهای با آب وهوای گرم حیاتی شمرده می‌شود، چرا که ارزان‌تر است و می‌توان آن را برای مدت‌های طولانی‌تری در دمای معمولی یخچال نگهداری کرد.

داده‌های به دست آمده از کارآزمایی مرحله نهایی واکسن آسترازنکا در انگلیس و برزیل که اوائل این ماه منتشر شد، نشان داد که این واکسن در افرادی که دو دوز کامل آن را دریافت کرده‌اند، اثربخشی ۶۲ درصدی و در زیرگروهی از افراد که ابتدا نصف دوز و بعد دوز کامل واکسن را گرفته‌اند، در پیشگیری از کووید-۱۹ اثربخشی ۹۰ درصدی داشته باشد.

گزارش شده است که هند ممکن است در هفته آینده به واکسن آسترازنکا مجوز مصرف اضطراری دهد.‌

واکسن‌سازان گونه جدید کرونای با سرعت بالای انتشار را بررسی می‌کنند | تعیین پاسخ قطعی دو هفته طول می‌کشد

کد خبر 575054

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha