مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
۰ نفر

مطالعه اخیر محققان برزیلی نشان می‌دهد ابتلا به فشار خون بالا در هر سنی حتی برای مدت کوتاهی می‌تواند سرعت ابتلای افراد به "زوال شناختی" را افزایش دهد.

سنجش فشارخون

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از دیلی‌میل، نتایج این مطالعه نشان داده، تجربه ابتلا به فشار خون حتی برای مدت کوتاهی و در هر سنی می‌تواند سرعت ابتلا به کاهش/زوال شناختی را افزایش دهد.

متخصصان برزیلی در این مطالعه هفت هزار فرد بزرگسال را تحت نظر قرار دادند و دریافتند که حتی تجربه ابتلا به فشار خون در یک دوره کوتاه مدت نیز می‌تواند بر عملکرد حافظه، تسلط کلامی و تمرکز افراد تأثیر بگذارد.

آنها دریافتند اگر به بیماران مبتلا به فشار خون بالاتر از محدوده طبیعی ۱۲۰/۸۰ میلی متر جیوه، داروهای ضد فشار خون داده شود، سرعت ابتلا به زوال شناختی می‌تواند کاهش یابد.

تخمین زده می‌شود یک چهارم جمعیت افراد بزرگسال در انگلیس(حدود ۱۴.۴ میلیون نفر) از فشار خون بالا رنج می‌برند و از این تعداد، پنج میلیون نفر بیماری آنها تشخیص داده نمی‌شوند و در معرض خطر هستند.

درمان فشارخون بالا، روند زوال شناختی را کُند می‌کند

طی این مطالعه دکتر "ساندی بارتو" و همکارانش از "دانشگاه فدرال میناس جرایس" برزیل هفت هزار بزرگسال با میانگین سنی ۵۹ سال را طی یک دوره چهار ساله مورد بررسی قرار دادند.

محققان در این مدت، حافظه، تسلط کلامی و عملکرد اجرایی شرکت کنندگان(که شامل ویژگی‌هایی مانند توجه و تمرکز است) را آزمایش کردند.

پروفسور بارتو گفت: ما در ابتدا نیز پیش‌بینی می‌کردیم که ابتلا به فشار خون در سنین پایین، تأثیرات منفی بر عملکرد شناختی خواهد گذاشت. با این حال، نتایج ما نشان داد کاهش عملکرد شناختی در اثر ابتلا به فشار خون در میانسالی و سنین بالاتر سرعتش افزایش پیدا می‌کند.

علاوه بر این محققان اظهار کردند که زوال شناختی در افرادی که فشار خون کنترل نشده دارند، در مقایسه با افرادی که مبتلا به فشار خون هستند و آن را با مصرف دارو کنترل می‌کنند، سریع‌تر است.

پروفسور بارتو افزود: ما همچنین دریافتیم درمان موثر فشار خون در هر سنی در بزرگسالی می‌تواند شتاب و سرعت ابتلا به زوال شناختی را کاهش دهد یا از آن جلوگیری کند.

کد خبر 573171
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha