این روزها در حالی که شیوع ویروس کرونا و پیامدهای آن بسیاری از ساختارها و روندها در اداره کشور را تحت تأثیر خود قرار داده، بدهی سنگین دولت به مردم تهران و به شهرداری پایتخت بر سر راه خدمت‌رسانی کامل و شایسته مانع ایجاد کرده است و با پرداخت آن می‌توان به توسعه حمل‌ونقل عمومی پرداخت.

مهدي شريفيان

قوانین کشور وظایف متعددی را برای دولت در خصوص رفع برخی مسائل شهرها مشخص کرده است که نوسازی بافت‌های فرسوده، تأمین هوای پاک و توسعه حمل‌ونقل عمومی و... از این‌گونه موارد است. هرچند گزارش‌ها نشان می‌دهد دولت یازدهم و دوازدهم آن‌گونه که انتظار می‌رفت در این خصوص وارد عمل نشده‌ است.

در میان مسائل مختلف همین موضوع توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی و افزایش وسایل نقلیه در این سیستم می‌توانست در روزهای شیوع کرونا به کار مردم بیاید اما با بی‌توجهی به نیازهای مالی و تأمین منابع آن متأسفانه شاهد ناکارآمدی و عدم تکاپوی این ناوگان به مردم با حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی بودیم.

در حالی که اگر هر سال میزان مناسبی از این مطالبات پرداخت و در توسعه این ناوگان هزینه می‌شد نه حجم این بدهی‌ها این چنین افزایش پیدا می‌کرد و نه مردم به سختی و مشقت در تردد با اتوبوس و مترو و تاکسی دچار می‌شدند و این کم توجهی موجب تضییع حقوق مردم نمی‌شد.

این‌گونه حمایت‌ها و پرداخت مطالبات، برای افزایش کیفیت خدمت‌رسانی باید از تمام شهرهای کشور به‌خصوص کلانشهرها انجام شود و شهرداری تهران به لحاظ افزوده شدن مشکلاتی که به واسطه پایتخت بودن دارد، باید جایگاه متفاوتی از لحاظ این رسیدگی داشته باشد. هرچند در سال پایانی دولت قرار داریم و تدوین بودجه سال آینده هم از طرف دولت انجام شده است اما می‌توان با در نظر گرفتن سهم مشخصی برای رفع مسائل مرتبط با مشکلات مردم در کلانشهرها در بودجه‌های سالانه و عمل به این برنامه‌ها، در میان مدت شاهد حل بسیاری از آنها باشیم. به‌ویژه در حوزه حمل‌ونقل عمومی که این روزها از نیازهای اصلی شهروندان در کلانشهر تهران است و با توسعه آن می‌توان به افزایش کیفیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی در پایتخت بیش از پیش امیدوار بود.  
 

کد خبر 572585

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha