دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۸۷ - ۱۳:۵۵
۰ نفر

شقایق لامع‌زاده: با آزادی «اینگرید بتانکورت» گروه شورشی فارک رو به افول و زوال قرار گرفت

زمانی که سیاستمدار زن کلمبیایی در نهایت پس از 6 سال همراه 15 گروگان دیگر از بند شورشیان فارک آزاد می‌شود، زمانی که دولت کلمبیا این گروه را به علت گروگانگیری سیاستمداران محکوم می‌کند، بیانگر رو به انحطاط بودن قدرت شورشیان فارک است.

«بتانکورت » که هفت سال پیش خود را کاندید احراز پست ریاست جمهوری کلمبیا کرد از عملیات آزادی خود به عنوان نمونه‌ای بی‌نظیر یاد می‌کند؛ وی هیچ‌گاه گمان نمی‌کرده که آمادگی‌اش برای کسب پست ریاست جمهوری کلمبیا به قیمت اسارت 6 ساله برایش تمام شود.

 عملیاتی که بر اساس اعلام منابع آگاه اطلاعاتی هیچ تلفاتی در بر نداشته و صدمه‌ای را به کسی وارد نکرده است.

رهایی این سیاستمدار زن 48 ساله کلمبیایی از دست شورشیان فارک که تاکنون در پاره‌ای موارد نیز دست به اقدامات نظامی زده‌اند حاکی از زمان قریب‌الوقوعی است که با کاهش چشمگیر فعالیت گروه‌های تروریستی روبرو شویم.

شواهد و نمونه‌ها نشان می‌دهد که فارک در نقطه افول و پرتگاه قرار دارد، از همین روی تلاش‌های خود را برای رهایی از وضعیت جاری و به اوج رساندن دو چندان کرده است.

صاحبنظران معتقدند که چه بسا فارک‌ها سعی داشته باشند از راه گروگانگیری‌های جدید، مقاومت در برابر دولت کلمبیا و حتی پذیرش ریسک فعالیت در سطح جهانی به نوعی خود را مطرح کنند.

بیم خطر رسانی فارک‌ها در جهت مقابله با پذیرش شکست سیاست‌های آنها تا حدی افزایش پیدا کرده که حتی « هوگو چاوز » رئیس‌جمهوری ونزوئلا نیز که خود را از لحاظ اندیشه‌های سیاسی به این گروه نزدیک می‌داند از آنها خواسته تا خود را تسلیم کنند.

وی همچنین خاطرنشان کرده که تلاش ۴۴ ساله این گروه برای براندازی دولت‌های این کشور که به طور دموکراتیک تاسیس شده و موفق عمل کرده‌اند، غیر قابل توجیه است.

جنگ‌های چریکی و پارتیزانی که گروه فارک به آن اقدام می‌کند متعلق به تاریخ است و دیگر در شرایط کنونی آمریکای لاتین، حضور یک جنبش چریکی و پارتیزانی بی‌معناست.

این درحالی است که هنوز شماری از سیاستمداران، نیروهای پلیس و سرباز در بند این گروه شورشی قرار دارند که به همین منظور بارها برای انجام گفت‌وگو. فرا خوانده شده‌اند.

از سوی دیگر اعتراض مردم کلمبیا به این گروه شورشی نشان می‌دهد که آنها از هیچ جایگاهی مردمی نیز برخوردار نبوده و این بار مردم در کنار دولت خواهان خلع سلاح فارک‌ها هستند.
برگزاری تظاهرات‌های مختلف علیه ادامه حیات سیاسی گروه شورشی فارک از جمله مواردی است که در تضعیف بیش از پیش این گروه تاثیرگذار است.
فارک یکی از سازمان‌های پرقدرت و ثروتمند است که در دهه ۱۹۶۰ به عنوان شاخه مسلح حزب کمونیست کلمبیا تشکیل شد.

اتحادیه اروپا در ژوئن سال ۲۰۰۲ میلادی و چند ماه پس از ربوده شدن یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری کلمبیا، نام گروه شورشی فارک را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد.

 با وجودی که فارک از یک جنبش کاملا چریکی آغاز شد، در دهه ۱۹۸۰ گروه به تجارت مواد مخدر روی آورد که منجر به جدایی رسمی از حزب کمونیست و تشکیل ساختار سیاسی به نام حزب کمونیست مخفی کلمبیایی شد.

همشهری امارات به نقل از روزنامه دی سایت

کد خبر 57247

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز