انگلیس نخستین کشوری است که واکسیناسیون کرونا را با واکسن فایزر-بیونتک در ۵۰ بیمارستان آغاز کرده است، پرسش این است که بعد از زدن واکسن افراد

vaccinating

به گزارش همشهری آنلاین به نقل رویترز سرویس ملی بهداشت انگلیس اولویت واکسن زدن را به افراد بالای ۸۰ سال، کارکنان بهداشتی خط مقدم و کارکنان و ساکنان آسایشگاه‌ها داده است.

این واکسن با تکنولوژی جدید mRNA ساخته شده است و حاوی یک قطعه ساخته‌شده حاوی رمز ژنتیکی مربوط به پروتئین گل‌میخی کروناویروس جدید است. این واکسن باید در دوز با فاصله سه هفته تزریق شود و کارآزمایی‌های بالینی نشان‌دهنده اثربخشی حدود ۹۵ درصدی آن در حفاظت از دچار شدن به کووید-۱۹ است.

فایزر گفته است اثرات جانبی این واکسن در داوطلبان در کارآزمایی بالینی عمدتا در حد خفیف تا متوسط بوده و به سرعت برطرف شده است. شدیدترین اثرات جانبی پس از تزریق دوز دوم مشاهده شده است که شامل خستگی در ۳.۸ درصد داوطلبان و سردرد در ۲ درصد آنها بوده است. افراد سالمندتر عوارض جانبی کمتر و خفیف‌تری را گزارش کرده‌اند.

این واکسن چه نوع حفاظتی ایجاد می‌کند؟

این واکسن هفت روز پس از تزریق دومش - که در فاصله یک ماه پس از تزریق اول انجام شده است- باعث پیشگیری از کووید-۱۹ شده است.

کارآزمایی‌های بالینی فعلی طوری طراحی نشده‌اند که تعیین کنند آیا شخص واکسینه‌شده هنوز می‌تواند ویروس را به شخص دیگر منتقل کند یا نه. برخی از واکسن‌ها مانند واکسن هپاتیت A چنین حفاظتی ایجاد می‌کنند که «ایمنی استریل‌کننده» نامیده می‌شود، یعنی هم فرد در برابر عامل بیماری‌زا مصون می‌شود و هم دیگر آن را به دیگران منتقل نمی‌کند. سازندگان در این مرحله به دنبال آن هستند که تعین کنند آیا واکسن از بیمار شدن افراد جلوگیری می‌کند یا نه.

همچنین چند ماه دیگر طول خواهد کشید تا معلوم شود واکسیناسیون تا چه مدتی باعث حفاظت شخص در برابر عفونت کروناویروس می‌شود.

بنابراین افراد واکسن‌زده تا زمانی که پاسخ این پرسش معلوم شود، همچنان مانند سایر افراد از  رفتن به کافه و رستوران یا سایر گردهمایی‌های شلوغ خودداری کنند.

آیا واکسیناسیون به معنای بازگشت به زندگی عادی است؟

از آنجایی هنوز هیچ شاهدی وجود ندارد که واکسیناسیون افراد از انتقال ویروس به دیگران هم جلوگیری کند و نیز با توجه به این هیچ واکسنی صددرصد موثر نیست- دانشمندان می‌گویند همچنان باید احتیاطات بهداشتی مانند ماسک زدن، شستن دست و فاصله‌گیری اجتماعی را رعایت کرد.

به گفته دانشمندان بعید است کارزارهای واکسیناسیون همگانی زودتر از بهار یا اوائل تابستان آینده به «حجم ضروری» (critical mass) برسد که احتمال فروکش کردن شیوع کرونا به وجود بیاید.

کد خبر 571328

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha