محدوده منطقه ۱۵ از بخش‌های پرترافیک پایتخت است که با شبکه‌های بزرگراهی متعددی احاطه شده و جزو مناطق پر تردد در جنوب‌شرق تهران محسوب می‌شود.

بزرگراه امام رضا

 همشهری آنلاین_سارا جعفرزاده: طبعاً در این شرایط، کنترل وضعیت ترافیک، تخلفات و ترددها تا حدودی دشوار است. در این میان، بزرگراه امام رضا(ع) به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین معابر مواصلاتی این منطقه، شرایط ویژه‌ای دارد و پلیس راهور در این بخش با چالش‌های متعددی مواجه است.

بخشی از این بزرگراه در حوزه شهری و بخش دیگر در حوزه خارج از شهر واقع شده و عدم تأمین روشنایی در خارج از محدوده شهری باعث شده تصادفات فوتی و جرحی بسیاری در این محور اتفاق بیفتد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نقاط حادثه‌خیز و راهکار مواجه با آن و همچنین اطلاع از وضعیت شبکه بزرگراهی این منطقه پای صحبت‌های سرهنگ «محمد پوستی» رئیس پلیس راهور منطقه ۱۵ نشستم.  

  •  سومین نقطه حادثه‌خیز در تهران
سرهنگ محمد پوستی /رئیس پلیس راهور منطقه ۱۵

بزرگراه امام رضا(ع) در ضلع جنوب‌شرقی منطقه ۱۵ به‌عنوان یک شبکه بزرگراهی و ترانزیتی شناخته می‌شود. در مسیر این بزرگراه واحدهای صنعتی متعدد، کمپ ویژه افغانستانی‌ها، تعمیرگاه‌های وسیع، بازار گل، مددسرای خاوران و پارکینگ خودروهای سنگین واقع شده و از طرفی‌ تردد خودروهای سنگین، اتوبوس‌های مسافربری و موتورسیکلت‌ها در بخشی از بزرگراه باعث شده حجم‌ تردد در این معبر به نسبت بالا باشد. اما مشکل به این موارد ختم نمی‌شود.

بزرگ‌ترین مشکل این بزرگراه در محدوده خارج از شهر، یعنی حد فاصل گردنه تنباکویی تا سه‌راه سیمان، عدم تأمین روشنایی است. این چالش‌های متعدد باعث شده بزرگراه امام رضا(ع) به‌عنوان نخستین محور حادثه‌خیز منطقه ۱۵ و سومین نقطه حادثه‌خیز شهر تهران شناخته شود. این منطقه یک محور جمع شونده و انتقال‌دهنده در شرق تهران است که در حال حاضر و تا مهر ماه سال جاری، با کاهش تصادفات فوتی در مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو بوده است.  

  •  احاطه شده با ۵ شبکه بزرگراهی 

شرایط منطقه ۱۵ به گونه‌ای است که در آن، هم‌ تردد از طریق معابر شهری و هم به‌صورت بزرگراهی صورت می‌گیرد. سرهنگ «محمد پوستی» رئیس پلیس راهور منطقه ۱۵ در این‌باره می‌گوید: «همان‌طور که می‌دانید حدود ۲۴ کیلومتر از جاده‌های بزرگراهی شهر تهران در این منطقه قرار گرفته که ۸ کیلومتر اصلی آن در بزرگراه امام رضا(ع) است و شرایط خاصی دارد که همکاران ما در این وضعیت باید بتوانند شرایط ایمنی جاده و ترددها را کنترل کنند.»

او به شرایط خاص بزرگراهی و بروز تخلفات متعدد اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «وجود بزرگراه‌های متعدد از جمله بزرگراه امام رضا(ع)، بعثت، بسیج و امام علی(ع) و البته راه‌اندازی بزرگراه شهید نجفی رستگار باعث شده تخلفات متعددی در این شبکه‌های بزرگراهی صورت بگیرد که زمینه‌ساز بروز تصادفات است. البته ناگفته نماند وجود برخی چالش‌ها از جمله مددسرای خاوران و عدم تأمین روشنایی گردنه تنباکویی باعث شده با مشکلات متعددی در این بزرگراه مواجه شویم.»

  •  تردد ناایمن معتادان، علت تصادفات فوتی 

یکی از مشکلاتی که در حال حاضر پلیس راهور در منطقه ۱۵ با آن مواجه است، وجود مددسرای خاوران است. هر چند این مرکز به‌عنوان یک پایگاه ارائه‌دهنده خدمات به افراد بی‌سرو پناه محسوب می‌شود اما موقعیت و ساختمان آن در مکان درستی جانمایی نشده است.

سرهنگ پوستی به‌ تردد افراد معتاد متجاهر در بزرگراه امام رضا(ع) اشاره می‌کند و می‌افزاید: «مددسرای خاوران در شهرک رضویه و قسمت کندرو بزرگراه امام رضا(ع) قرار گرفته و با توجه به اینکه افراد معتاد در ساعات ابتدایی روز از مددسرای خاوران بدون رعایت موارد ایمنی وارد بزرگراه امام رضا(ع) می‌شوند، تصادفات متعددی اتفاق می‌افتد.»

پوستی به جانمایی پل‌های عابرپیاده در این بزرگراه هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «در این بزرگراه شهرداری به فاصله هر ۵۰۰ ‌متر پل عابر جانمایی کرده است اما افراد معتاد بدون استفاده از پل عابرپیاده از نقاط مختلف کندرو بزرگراه وارد باند بزرگراه می‌شوند و تصادفات فوتی بسیاری اتفاق می‌افتد.» 

  •  مشکل تأمین روشنایی در گردنه تنباکویی

عدم تأمین روشنایی در بزرگراه امام رضا(ع) یکی از چالش‌هایی است که پلیس راهور منطقه با آن مواجه و همواره باعث بروز مشکلات متعددی شده است. سرهنگ پوستی به ضرورت تأمین روشنایی در این بزرگراه اشاره می‌کند و می‌گوید: «متأسفانه ما در بزرگراه امام رضا(ع) در محدوده گردنه تنباکویی تا سه‌راه سیمان با مشکل تأمین روشنایی مواجه هستیم و همین موضوع باعث می‌شود در شب هنگام راننده و عابر دید کافی نداشته باشند و تصادفات شدیدی ایجاد ‌شود و پلیس راهور و ارگان‌های مختلف درگیر این مشکل شوند.»

او به تعامل پلیس راهور با شهرداری هم اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: «با شهرداری در تعامل خوبی هستیم. در مورد چالش‌های این محور صحبت و صورت جلسه تنظیم شده اما در خصوص شفاف‌سازی مسائل مربوط به بزرگراه امام رضا(ع) هنور به نتیجه کافی نرسیده‌ایم. البته شهرداری تیرهای برق را در این محور جانمایی کرده اما اتصال برق صورت نگرفته که به عهده ارگان های مربوطه است. در واقع اکنون در محدوده شهری در بزرگراه امام رضا(ع)، روشنایی تأمین است اما در خارج از محدوده شهری، حد فاصل گردنه تنباکویی تا سه‌راه سیمان در خصوص روشنایی مشکل داریم.»

  •  خطای انسانی، عامل بروز تصادفات 

معمولاً در تمام مناطق شهر تهران روزانه شاهد بروز تصادفات متعددی هستیم و منطقه ۱۵ هم از این قائده مستثنی نیست و البته تصادفات به دلیل عوامل مختلفی اتفاق می‌افتد.

سرهنگ پوستی با یادآوری این موضوع، در خصوص مهم‌ترین عامل تصادف در منطقه ۱۵ این‌گونه توضیح می‌دهد: «با توجه به اینکه ما در منطقه ۱۵ با چالش‌های اجتماعی از جمله وجود مددسرای خاوران مواجه هستیم، می‌توان گفت عامل انسانی در بروز تصادفات مؤثر است.» او ادامه می‌دهد: «در بعضی نقاط هم نیاز به اصلاحات هندسی داریم که در این زمینه شهرداری هم پای کار است اما بروز برخی مشکلات مربوط به شهرداری نیست.

به‌عنوان مثال، نرده‌های زیر پل عابرپیاده را در چند نوبت نصب کرده‌ایم اما باز هم معتادان متجاهر این نرده‌ها را سرقت می‌کنند و در نهایت ما مجبور به جانمایی نیوجرسی شدیم که چندان در ایجاد زیبایی تأثیرگذار نیست و از لحاظ زیباسازی کارآیی لازم را ندارد. در واقع، سرقت تجهیزات ترافیکی و شهری، یکی از مشکلات جدی است که همواره با آن روبه‌رو هستیم.» 

  •  نقاط حادثه‌خیز منطقه ۱۵

نقاط حادثه‌خیز در هر منطقه‌ای به شبکه بزرگراهی و معابر درون‌شهری تقسیم‌بندی می‌شود. رئیس پلیس راهور منطقه ۱۵ در این‌باره می‌گوید: «در این منطقه بزرگراه‌های امام رضا(ع)، بسیج و بعثت به‌عنوان نقاط حادثه‌خیز بزرگراهی شهری شناخته می‌شوند و البته اخیراً شهرداری در یک اقدام خوب نیوجرسی در بزرگراه بعثت جانمایی کرده تا ایمن‌سازی و اصلاحات هندسی در این مسیر صورت بگیرد. البته اگر در بزرگراه بعثت نیوجرسی به سمت شرق هم جانمایی شود ایمن‌سازی در این مسیر تکمیل می‌شود.»

او به خیابان ۱۷ شهریور به‌عنوان معبر حادثه‌خیز در منطقه اشاره می‌کند و می‌گوید: «خیابان ۱۷ شهریور در ناحیه یک قرار گرفته و به لحاظ فرهنگی خلأهایی در این محور مشاهده می‌شود. این درحالی است که در این خیابان در مسیر جنوب به شمال به‌ویژه در محدوده تیر دوقلو شاهد بروز تخلفات متعدد و تصادفات بسیاری هستیم. البته در این محور اصلاحات هندسی صورت گرفته اما تأثیر چندانی نداشته و باید اهالی این محدوده تحت آموزش‌های ترافیکی قرار بگیرند.»

  •  ضرورت نصب سیستم‌های هوشمند

در نهادینه‌سازی فرهنگ ترافیکی، آموزش سهم بسزایی دارد و رئیس پلیس راهور منطقه ۱۵ معتقد است نصب سیستم‌های هوشمند در موقعیت‌های مختلف هم بسیار تأثیرگذارتر است. سرهنگ پوستی می‌گوید: «نصب سیستم‌های هوشمند از جمله دوربین‌های ثبت سرعت و دوربین‌های نظارتی در معابر و موقعیت‌های مختلف باعث می‌شود شهروندان بدانند تخلفی که مرتکب می‌شوند، ثبت می‌شود و بدون کیفر نیست. این نوع اقدامات بازدارنده تأثیرات بسیاری دارد.» او به کمبود دوربین در برخی بزرگراه‌ها تأکید می‌کند و می‌گوید: «در حال حاضر در بزرگراه امام رضا(ع) ۳ دوربین ثبت سرعت و در بزرگراه بعثت هم ۳ دوربین وجود دارد اما نیاز به افزایش دوربین‌های ثبت سرعت است تا از این طریق بتوانیم از بروز تخلفات حادثه‌ساز جلوگیری کنیم.»

  • بزرگراه اما رضا(ع)  نیاز به توجه ویژه‌ای دارد

یکی از محورهایی که همواره نیاز به توجه ویژه پلیس راهور و ارگان‌های مختلف از جمله شهرداری دارد، محور امام رضا(ع) است. پوستی در این‌باره می‌گوید: «قطعا در این منطقه از لحاظ اقدامات ترافیکی کم‌کاری نشده است اما محور امام رضا(ع) جای کار بسیاری دارد. من به همراه معاون حمل‌ونقل و ترافیک منطقه در تک تک تصادفات این محور حضور داریم و بررسی می‌کنیم که چه نوع اصلاح هندسی در محور مورد نیاز است.

در قسمت کندرو بزرگراه امام رضا(ع) چند تصادف شدید اتفاق افتاد که دلایل خاص خود را دارد. با توجه به نبود دوربین در بخش کندرو، خودروها با سرعت بالا تردد می‌کردند و به همین دلیل ۳ سرعتگیر در مسیرکندرو نصب شد که تأثیر فراوانی داشت.» پوستی می‌گوید: «شرایط در مسیر کندرو غرب به شرق به دلیل وجود مراکزی از جمله گرمخانه خاوران، کمپ افغانستانی‌ها و بازار گل و همچنین‌ ترددهای زیاد خاص است و تصادفات زیادی رخ می‌دهد. برای کنترل سرعت‌ها در این مسیر، ۲ تیم از مأموران راهور با دوربین ثبت سرعت در آنجا حضور دارند.»

  •  آموزش‌های مجازی ترافیکی  در ایام کرونا

کلاس‌های آموزشی بوستان ترافیک منطقه ۱۵ در ایام کرونا در فضای مجازی برای شهروندان برگزار می‌شود. «مسعود لواف‌زاده» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه در این‌باره می‌گوید: «با توجه به عدم امکان آموزش حضوری و برگزاری تجمعات و گردهمایی‌ها و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، کلاس‌های آموزش رفتار ترافیکی در بوستان ترافیک منطقه به‌صورت مجازی برگزار می‌شود.»

لواف‌زاده به ضرورت به روزرسانی رفتارهای ترافیکی اشاره می‌کند و می‌گوید: «قوانین راهنمایی و رانندگی مجموعه قوانین مدون و غیرقابل تغییری است که هر راننده‌ای موظف به رعایت آن است. نوع رفتارهای ترافیکی است که در صدم ثانیه باعث می‌شود راننده عکس‌العمل مثبت یا منفی از خود نشان دهد. به همین دلیل، نیاز است رفتارهای ترافیکی برای شهروندان یادآوری و به روز شوند. در این دوره‌ها، آموزش‌های روان‌شناسی ترافیک از جمله حل مسأله و مدیریت هیجان به شهروندان ارائه می‌شود.»

  •  ارتقای سلامت روان رانندگان

در کنار آموزش‌ رفتارهای ترافیکی در بوستان ترافیک، کلاس‌های «یوگا» برای ارتقاء سلامت روان رانندگان به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه می‌گوید: «در بوستان ترافیک، کلاس‌های آموزشی یوگا با هدف ارتقا سلامت روان در کنار سلامت جسم و هماهنگی بیشتر جسم و روان به‌صورت آنلاین برای بانوان برگزار می‌شود.»

او ادامه می‌دهد: «انتخاب این رشته ورزشی با هدف پیوند جسم و روان در شرایط فعلی با وجود استرس‌ها، نگرانی‌ها و کاهش تأثیرات منفی حاکم برخانواده‌ها در دوران کرونا و همچنین برای عدم امکان حضور افراد خانواده برای تفریح در خارج از منزل تدارک دیده شده است. شهروندان برای کسب اطلاعات بیشتر و بهره‌مندی و عضویت در گروه‌های مجازی آموزش ترافیکی می‌توانند با شماره ۰۹۳۸۶۳۲۲۱۰ تماس بگیرند.»

     

کد خبر 570834

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha