شنبه ۱۵ تیر ۱۳۸۷ - ۱۵:۳۰
۰ نفر

ترجمه محمد کرباسی: ممنوعیت کشیدن سیگار در مکان‌های عمومی انگلیس در سال گذشته باعث شده است که حداقل ۲ میلیون نخ سیگار کمتر مصرف شود و طبق نظر کارشناسان، جلوی مرگ ۴۰ هزار نفر در ۱۰ سال آینده گرفته شود.

از اول سال ۲۰۰۷ دولت انگلیس با مقدار زیادی درگیری سیاسی بالاخره کشیدن سیگار را در تمامی مکان‌های عمومی از جمله رستوران‌ها ممنوع اعلام کرد. 

هر چند ابتدا مخالفان تصویب این قانون را در سلامت عمومی بی‌فایده می‌دانستند اما حالا آمارها نشان می‌دهد از هر ۴ سیگاری ۳ نفر مجبور شده‌اند در سال گذشته این دستورالعمل را رعایت کنند. 

این طرح حالا بهترین اثر را برای کاهش مصرف سیگار در طول تاریخ انگلیس داشته است. به‌طوری که آمار کسانی که مجبور به ترک سیگار در این مدت شده‌اند پزشکان را شگفت زده کرده است. 

پروفسور رابرت وست مسئول تحقیقی در این مورد در دانشگاه لندن می‌گوید: آمارهای ما حکایت از رکوردی جدید در کاهش افراد سیگاری دارد. این آمار در میان همه طبقه‌های اجتماع بسیار چشمگیر است.

حتی من هم از این قانون چنین اثر هیجان انگیزی را انتظار نداشتم. اما پروفسور وست عقیده دارد این خوشحالی نباید باعث کم کاری مسئولان وزارت بهداشت شود چون در حالی که همچنان ۲۲ ‌درصد افراد بزرگسال انگلیس سیگاری هستند احتمال کاهش آمار این موفقیت وجود دارد. 

او می‌گوید: اگر وزارت بهداشت بتواند به فعالیت‌های خود به همین شکل ادامه دهد می‌توان خیلی راحت انتظار داشت در ۱۰ سال آینده میزان افراد بزرگسال سیگاری به زیر ۱۵ درصد برسد.

مطالعه روی ۳۲ هزار فرد سیگاری نشان می‌دهد ترک سیگار آنها پس از تصویب این قانون سرعت بخشیده شده است.

در حالی که در ۹ ماه قبل از تصویب این قانون میزان کاهش افراد سیگاری ۱.۶ درصد بوده است در ۹ ماه بعد از ممنوعیت مصرف سیگار در مکان‌های عمومی این میزان به ۵.۵ درصد رسیده است.

این آمار به معنای آن است که حداقل ۴۰ هزار نفر در این مدت سیگار را ترک کرده و جانشان را نجات داده‌اند.

ژان کینگ رئیس بخش سرطان مؤسسه کنترل دخانیات انگلیس می‌گوید: این تحقیق نشان می‌دهد اجرای این قانون بسیاری از افراد به ویژه کارمندها را از خطرات دود دست دوم افراد سیگاری نجات می‌دهد.

علاوه بر این فایده دیگر آن فشار به افراد سیگاری برای ترک دخانیات است. این قانون جان بسیاری از افراد را نجات می‌دهد چون نباید فراموش کنیم که بیش از نیمی از سیگاری‌ها از بیماری‌های مرتبط با مصرف دخانیات می‌میرند. به همین خاطر ما باید هر کاری برای ادامه این موفقیت انجام دهیم.

دولت انگلیس علاوه بر اجرای این قانون مسئله عدم‌فروش سیگار به افراد زیر ۱۸ سال را هم به شدت پیگیری می‌کند. این ۲ قانون در کنار هم باعث شده است که فروش سیگار در این کشور در سال گذشته ۶ درصد کاهش داشته باشد.

مسئولان وزارت بهداشت انگلیس اکنون در حال آماده کردن طرحی هستند که جعبه‌های شیک سیگار  از پشت ویترین‌ها و از معرض دید عموم از جمله نوجوانان جمع‌آوری شود.

گروه‌های مبارزه با مصرف سیگار اعتقاد دارند برای گرفتار نشدن افراد کم سن و سال به دخانیات باید تلاش‌های بیشتری صورت گیرد.

مطالعه روی هزار بیمار مبتلا به ناراحتی ریوی نشان می‌دهد بعد از اجرای قانون ممنوعیت سیگار کشیدن در مکان‌های عمومی آنها دچار حملات بسیار کمتری می‌شوند و بیشتر از یک سوم از آنها اعلام کرده‌اند این قانون آنها را از بستری شدن در بیمارستان نجات داده است.

داما شولتن مسئول انجمن بیماری‌های ریوی انگلیس می‌گوید: این قانون یک نیروی جدید برای نجات بیماران ریوی در مقابل دود دست دوم افراد سیگاری است.

یک هوای خالی از دود سیگار یک شانس جدید برای زندگی همه افراد به ویژه بیماران ریوی حساب می‌آید.

ایندیپندنت
۳۰ ژوئن ۲۰۰۸

کد خبر 57068

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز