گروه سلامت: نزدیک به یک سال از زمان اجرایی شدن آیین‌نامه قانون جامع مبارزه با دخانیات می‌گذرد

و گویا روند اجرای این قانون برای جمعیت ۱۰ میلیون نفری استعمال‌کننده دخانیات، به اندازه‌ای موفق بوده که به تازگی نمایندگان سازمان جهانی بهداشت، برنامه‌های ایران در سال ۲۰۰۷ میلادی را به‌عنوان الگوی موفق درکنترل و پیشگیری از استعمال دخانیات اعلام کرده‌اند.

دکتر مصطفی غفاری، مدیرکل سلامت و محیط کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در این باره گفت: در جلسه‌ای که با حضور داگلاس بچر، مدیر برنامه کنترل دخانیات سازمان جهانی بهداشت و فاطمه آل آوا، مدیر برنامه کنترل دخانیات منطقه مدیترانه شرقی در وزارت بهداشت برگزار شد، برنامه‌های ایران در منطقه خاورمیانه و کشورهای عضو مدیترانه شرقی را به‌عنوان برنامه‌ای موفق معرفی کردند.

وی افزود: بنابر اعلام نمایندگان سازمان جهانی بهداشت، ایران در زمینه پایش مصرف دخانیات و اجرای طرح‌های جهانی برای کنترل دخانیات در میان دانش‌آموزان، دانشجویان و کارمندان و همچنین ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی بسیار موفق عمل کرده است.

دکتر غفاری، همچنین افزایش آگاهی جامعه درباره مضرات سیگار، نصب هشدارهای بهداشتی روی پاکت‌های سیگار و قانونمند کردن نحوه عرضه و فرش مواد دخانی را از دیگر برنامه‌های ایران در کنترل استعمال دخانیات برشمرد.

این در حالی است که ماه گذشته نیز وزیر بهداشت بعد از بازگشت از شصت و یکمین اجلاس سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده بود که تجربه ایران در مبارزه با دخانیات به‌عنوان مدل در اختیار دیگر کشورها قرار می‌گیرد.

دکتر کامران باقری لنکرانی گفته بود: با توجه به تجربه موفق ایران و اروگوئه در زمینه مبارزه با دخانیات به ویژه تدوین قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات، این تجربیات به‌عنوان مدل اجرایی در اختیار کشورهای دیگر عضو سازمان جهانی بهداشت قرار خواهد گرفت.

کد خبر 56839

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز