گروه اقتصادی: نشست تخصصی رئیس‌جمهوری با صاحب‌نظران و اساتید اقتصادی امروز برگزار می‌شود.

در این نشست که با محوریت طرح تحول اقتصادی تشکیل خواهد شد رئیس‌جمهور با اقتصاد‌دانان به تبادل نظر خواهد پرداخت.

گفتنی است این دومین نشست رئیس‌جمهور با اقتصاد‌دانان در یک سال گذشته است. نشست قبلی که مربوط به نامه 57 اقتصاد دان به رئیس‌جمهور بود نیز قبل از این با اقتصاد‌دانان برگزیده از بین نویسندگان این نامه برگزار شده بود که البته برآیند مطلوبی از نظر اقتصاد‌دانان در پی نداشت و بر خلاف آنچه از طرف دولت مطرح شد به‌نظرات و پیشنهادات دعوت‌شدگان توجه چندانی صورت نگرفت در نشست مذبور که محمد جهرمی از طرف رئیس‌جمهور جلسه را اداره می‌کرد آمارهای اعلام شده از طرف کارشناسان در مورد رشد نقدینگی و مصرف درآمدهای ارزی با تکذیب دولت همراه می‌شد.

 همچنین در این نشست که بیشتر از 5 ساعت به طول انجامید رشد جمعیت جوان که نیاز به اشتغال، مسکن و ازدواج دارد، یکی از مسائل مهم مورد بحث بود و حاضران اذعان داشتند که با توجه به رشد قیمت نفت، نباید ارز حاصل از آن وارد اقتصاد شود در این نشست رئیس‌جمهور سه سؤال کلیدی مطرح کرد که صاحب‌نظران راه‌حل آن را بیان کنند.

یکی از سؤال‌های اساسی رئیس‌جمهور این بود که راهکار استفاده از دلارهای نفتی برای توسعه و رفاه عمومی در داخل کشور که کمتر مشکلاتی مانند تورم و افزایش نقدینگی داشته باشد، چیست که در این جلسه تعدادی از اقتصاددانان نظرات متفاوتی در این زمینه ارائه کردند همچنین پس از سؤال رئیس‌جمهور اقتصاد‌دانان و صاحب‌نظرانی که در جلسه حضور نداشتند نسبت به سؤال رئیس‌جمهور واکنش نشان دادند ضمن اینکه دکتر ستاری‌فر سرپرست گروه اقتصاددانان چند ماه بعد با نگارش دومین نامه به رئیس‌جمهور زوایای مختلف پرسش ایشان را مورد ارزیابی قرار داد هر چند دومین نامه با واکنش قابل توجهی روبه‌رو نشد.

با این حال به‌نظر می‌رسد نشست امروز اقتصاد‌دانان با رئیس‌جمهور با دعوت از صاحب‌نظران گزینشی برگزار خواهد شد زیرا نشست با دعوت دولت برگزار می‌شود این نشست مشورتی و تخصصی ساعت 30 :17  امروز در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست‌جمهوری برگزار خواهد شد و طی آن ضمن گفت‌وگوی کارشناسانه درباره ابعاد بزرگترین طرح اقتصادی کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، راجع به کیفیت تداوم ارتباط و همکاری اقتصاد‌دانان با کارگروه تحول اقتصادی تصمیم‌گیری خواهد شد.

حدود 100 صاحب‌نظر اقتصادی برای حضور در نشست امروز دعوت شده‌اند که تعداد قابل توجهی از ایشان برای مشارکت در این هم اندیشی اعلام آمادگی کرده‌اند. این چندمین بار است که اقتصاد‌دانان فرصت همفکری و تبادل نظر جمعی با رئیس‌جمهور و مدیران ارشد اقتصادی کشور را پیدا می‌کنند.

محمود احمدی‌نژاد در آخرین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود نیز وعده داده بود طرح تحول اقتصادی را در معرض نقادی کارشناسان اقتصادی قرار خواهد داد پیش از این نیز وی هفته پیش در نشست مشترک با مدیران رسانه‌های کشور ابعاد و اهداف طرح مذکور را تشریح کرد. که مدیران بسیاری از رسانه‌های مطرح کشور در این نشست حضور نداشتند.

کد خبر 57055

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز