واکسن کرونای ساخت شرکت مدرنا که اخیرا اثربخشی بالای ۹۴ درصدی آن نشان داده شد، باعث می‌شود دستگاه ایمنی بدن انسان آنتی‌بادی‌های قوی تولید کند که دست کم برای سه ماه دوام می‌آورند.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری فرانسه پژوهشگران در انستیتوی ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا (NAID) که در تولید این واکسن مشارکت داشتند، پاسخ ایمنی نسبت به آن را در ۳۴ شرکت‌کننده بزرگسال جوان و سالمند را از مرحله اول کارآزمایی بالینی بررسی کردند.

به گفته این پژوهشگران که یافته‌هایشان را روز پنجشنبه ۱۳ آذر در ژورنال پزشکی نیوانگلند منتشر کرده‌اند، آنتی‌بادی‌هایی که مانع تهاجم کروناویروس جدید (سارس-کوو-۲) به سلول‌های انسانی می‌شوند، «در طول زمان مطابق انتظار اندکی کاهش پیدا کردند، اما در همه شرکت‌کنندگان سه ماه پس از تزریق دوم واکسن بالا باقی ماندند.»

واکسن کرونای شرکت آمریکایی مدرنا با نام mRNA-1273 در دوز با فاصله ۲۸ روز از هم تزریق می‌شود.

به گفته این پژوهشگران، گرچه شمار آنتی‌بادی‌ها در طول زمان در این افراد کاهش یافتند، اما این موضوع لزوما باعث نگرانی نیست.

آنتونی فاوچی، رئیس NAID و دیگر کارشناسان گفته‌اند به احتمال بسیار  دستگاه ایمنی در قرارگیری دوباره در معرض ویروس در دفعات بعدی آن را به یاد خواهد آورد و آنتی‌بادی‌های جدید تولید خواهد کرد.

یافته امیدوارکننده دیگر این بود که این بررسی نشان داد واکسن نوع خاصی از سلول‌های ایمنی را که به ایجاد به اصطلاح «پاسخ خاطره‌ای» کمک می‌کنند، فعال می‌کند، اما فقط بررسی‌های درازمدت‌تر می‌تواند ثابت کند که آیا واقعا ایمنی طولانی‌مدت ایجاد خواهند شد یا نه.

واکسن مدرنا بوسیله کمیته مشورتی سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) در ۱۷ دسامبر (۲۷ آذر) بازبینی خواهد شد و ممکن است پس از آن مجوز مصرف اضطراری بگیرد.

واکسن مدرنا ماند واکسن دیگر ساخته‌شده بوسیله شرکت‌های فایزر و بیونتک بر اساس فناوری جدیدی است که از ماده ژنتیکی به شکل RNA پیامبر یا mRNA استفاده می‌کند.

کد خبر 569944

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha