خاصیت و ویژگی بارز بسیج این است که در این پایگاه مردمی مرزبندی و خط‌کشی بین آدم‌ها وجود ندارد و همه با هر سلیقه، مهارت و شغلی می‌توانند جذب آن شوند و اهدافشان را دنبال کنند.

خودباوری

همشهری آنلاین _ رضا نیکنام : خاصیت و ویژگی بارز بسیج این است که در این پایگاه مردمی مرزبندی و خط‌کشی بین آدم‌ها وجود ندارد و همه با هر سلیقه، مهارت و شغلی می‌توانند جذب آن شوند و اهدافشان را دنبال کنند. درگشت وگذار در محله‌ها با شهروندانی آشنا شدیم که هرکدام در حرفه و شغلی مشغول فعالیت هستند و در کسوت بسیجی در محله‌شان دست به کارهای خیرخواهانه می‌زنند.

  • سه‌شنبه‌های صلواتی

بیش از ۳۰سال است که از دفاع‌مقدس گذشته، اما او مانند همان رزمنده دیروز سنگر آرمان‌ها و ارزش‌های دفاع‌مقدس را حفظ کرده و تلاش می‌کند همان بسیجی‌ای باشد که حضرت امام خمینی(ره) سفارش کرده بود. زمانی که به خدمت بسیج درآمد نوجوانی کم‌سن و سال بود و به جای بازی و تفریح با هم‌سن و سالانش بیشتر وقتش را در بسیج محله گذراند. از شیرین‌ترین لحظات و افتخارات زندگی‌اش این است که در دوران دفاع‌مقدس سرو صورت بسیاری از رزمندگان را، که بعدها به خیل شهدا پیوستند، اصلاح کرده و خاطرات بسیاری از آن دوران در ذهن دارد.

«علی‌اکبر کراری» پیرایشگر بسیجی ساکن محله نازی‌آباد دستی در کارهای خیر دارد. یکی از طرح‌های ابتکاری که این کاسب هم‌محله‌ای در محل زندگی‌اش به اجرا گذاشته تا کمکی به وضع اقتصادی خانواده‌ها در شرایط کرونایی کرده باشد، اصلاح صلواتی و رایگان مشتری‌ها در سه‌شنبه‌های هر هفته است.

او این کار را به نیت سلامتی و خشنودی آقا امام زمان(عج) و کنده شدن شر کرونا از سر جامعه انجام می‌دهد. بسیجی محله نازی‌آباد عقیده دارد که عنوان بسیجی متعلق به گروه و طیف خاصی نیست. هرکسی در هر شغل و حرفه‌ای که مشغول است، می‌تواند به کسب و کارش رنگ و بوی بسیجی بدهد و از آثار و برکات آن بهره‌مند شود؛ از مکانیک، برق‌کار، بنا، کاسب گرفته تا معلم، دانشجو، مهندس و...

«علی‌اکبر کراری»/ پیرایشگر بسیجی ساکن محله نازی‌آباد

تصاویر شهدای دفاع‌مقدس در گوشه و کنار مغازه روی دیوار نصب شده است. علی‌اکبر کراری با توجه به سابقه حضور در جبهه با تاریخچه شهادت بسیاری از این شهدا آشناست. وقتی مشتری‌ها درباره عکس‌ها و دوران دفاع‌مقدس از او سؤال می‌پرسند با صبر و حوصله جواب می‌دهد. بارها ماجرای ثبت‌نامش در پایگاه بسیج و اعزام به جبهه را برای نوجوانان و جوانان محله تعریف کرده است.

از کاسب خوشنام محله نازی‌آباد درباره تفاوت بسیجی امروز با رزمنده دیروز می‌پرسیم، می‌گوید: «افرادی که در آن شرایط حساس و سرنوشت‌ساز به فرمان امام(ره) لبیک گفتند و با پوشیدن جامه بسیجی داوطلبانه رهسپار جبهه شدند، با همه وجود فرهنگ ایثار، شجاعت، ازخودگذشتگی و شهادت را درک می‌کردند.

ایثارگران و جانبازانی که امروز از آنها به‌عنوان یادگاران دفاع‌مقدس یاد می‌کنیم بازمانده همان تفکر بسیجی‌اند که حضرت امام(ره) بنیان نهاد و اکنون نیز مقام معظم رهبری بر اشاعه و ترویج همان تفکر و فرهنگ اصیل تأکید دارند.»

وی اضافه می‌کند: «خوب شاید بپرسید که چون کشورمان در شرایط صلح است پس نسل کنونی نمی‌تواند حال و هوای دوران دفاع‌مقدس را درک کند، اما این‌طور نیست. نسل امروز به گونه‌ای دیگر وارد میدان شده است. در بحران کرونا در محله‌ها با نوجوانان بسیجی کم‌سن و سال مواجه شده‌ام که تلاش می‌کنند با توزیع ماسک و ضد عفونی کردن معابر به مردم خدمت کنند. حتی بعضی از آنها مسئول خرید مایحتاج ضروری سالمندان و خانواه‌های شهدا در ایام کرونا هستند.

  • کمک به همنوعان وظیفه است

«بهزاد علاقی» پزشک عمومی و از اعضای فعال پایگاه بسیج محله علی‌آباد است. او علاوه بر حضور در برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی به درمان رایگان خانواده‌های نیازمند نیز می‌پردازد و می‌گوید که کارهای خیرخواهانه‌اش دلی است و دوست ندارد در این‌باره صحبت کند.

او که از دوره نوجوانی وارد بسیج شده، می‌گوید: «در طول این سال‌ها از بزرگان بسیجی یاد گرفتم که باید در همه حال به فکر مردم بود. من از همان نوجوانی که یک بسیجی مبتدی و تازه وارد بودم با خودم عهد بستم که اگر در آینده به هدفی که دارم برسم بخشی از وقتم را صرف خدمت به همنوعان و خانواده‌های محروم و بی‌بضاعت کنم. اکنون نیز تنها به وظیفه‌ام نسبت به مردم عمل می‌کنم و سال‌ها باید زحمت بکشم تا به معنای واقعی کلمه بسیجی باشم.»

«بهزاد علاقی» / پزشک عمومی، اعضای فعال پایگاه بسیج محله علی‌آباد

علاقی در درمانگاه خیریه شهدای علی‌آباد فعالیت می‌کند و با تیم‌های ورزشی محلی ارتباط خوبی دارد. اگر بازیکنان و ورزشکاران حین تمرین دچار مصدومیت شوند برایشان تسهیلاتی در نظر می‌گیرد تا رایگان و یا با پرداخت کمترین هزینه درمان شوند.

یکی دیگر از کارهای خیر این پزشک مردمدار در دوران کرونا ویزیت رایگان سالمندان کهریزک و معلولانی است که به هر دلیل نمی‌توانند از خانه خارج شوند. علاقی عقیده دارد که با این کار می‌خواهد سهم کوچکی در کاهش خستگی کادر درمانی و پزشکی داشته باشد.

  • معرفی فرهنگ بسیج به نسل امروز

«کریم پاکند» از بسیجیان قدیمی محله ۱۷شهریور است که سال‌ها از عمرش را کنار تخته‌سیاه برای آموزش علم و دانش به دانش‌آموزان گذرانده و اکنون نیز یکی از دغدغه‌هایش کمک به تدریس دانش‌آموزان بی‌بضاعت است. بچه‌هایی که به دلایل اقتصادی نمی‌توانند گوشی تلفن همراه مناسب تهیه و از برنامه‌های آموزشی شاد و کلاس‌های آنلاین مدرسه استفاده کنند.

«کریم پاکند» / از بسیجیان قدیمی محله ۱۷شهریور

 این بسیجی قدیمی که خودش جزو خانواده شهدا و ایثارگران نیز هست، با کمک افراد خیّر تلاش می‌کند با راه‌اندازی کمپین حمایت از بچه‌های محروم امکانات تحصیلی را برای آنها فراهم کند.   او با بیان حال و هوای دوران دفاع‌مقدس از دانش‌آموزان بسیجی صحبت می‌کند که با وجود سن کم شجاعت بسیاری داشتند و وقتی اسلحه به دست می‌گرفتند تازه قامت مردانه‌شان پیدا می‌شد، می‌گوید: «نسل امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به آشنایی با فرهنگ بسیجی دارد. باید تلاش کرد که «بسیج» را طوری به آنها معرفی کنیم که برایشان جاذبه داشته باشد. نخستین درس بسیج خودسازی، خودباوری و قناعت است. بسیجی در قبال خدمت به مردم توقع پاداش ندارد و هدف اصلی‌اش خشنودی و رضایت پروردگار است.»

کد خبر 567532

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha