سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۸۷ - ۱۸:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: هیئت مدیره کانون نویسندگان خانه موسیقی تنها کانونی بود که گزارشی مکتوب و مفصل از فعالیت‌های خود را در مجمع عمومی مطرح کرد

به گزارش همشهری آنلاین در این مجمع که عصر سه شنبه، 11 تیر  با حضور 20 عضو این کانون در محل خانه موسیقی برگزارشد، پس از ارائه گزارش هیئت مدیره و بازرس انتخابات به ریاست حمید رضا نوربخش برگزار و در نتیجه سید ابوالحسن مختاباد با 16 رای، محمد رضا فیاض و بهروز مبصری با 14 رای ، فرشاد توکلی با 12 رای، بهروز وجدانی با 10 رای به عنوان اعضای اصلی هیئت مدیره و فرید خردمند با 9 رای و هما سادات افسری با 8 رای به عنوان اعضای علی البدل انتخاب شدند.

در این مجمع همچنین حمیدرضا عاطفی با 10 رای و عین الله مصیب زاده با 6 رای به عنوان بازرس اصلی و علی البدل کانون انتخاب شدند.

ریاست جلسه را حمیدرضا نوربخش، مدیر عامل خانه موسیقی بر عهده داشت و ساسان فاطمی، منصوره ثابت زاده و علیرضا پورامید به عنوان دو ناظر و منشی جلسه را اداره می‌کردند.

پیش از رای گیری ساسان فاطمی، ریاست هئیت مدیره کانون نویسندگان خانه موسیقی به قرائت گزارش این کانون پرداخت که متن کامل این گزارش را در زیر خواهید خواند:

با اطمینان می‌توان گفت که کانون نویسندگان، با 92 نفر عضو، در این دو سال اخیر به مراتب فعال‌تر از کانون‌های پرجمعیت خانه‌ی موسیقی و حتی فعال‌ترین کانون خانه‌ی موسیقی ایران بوده است. این کانون با جلسات متعدد خود (در مجموع 30 بار) به امور بنیادیِ مربوط به نحوه‌ی اداره و جذب اعضا و حتی مسائل فراگیرِ مربوط به خانه‌ی موسیقی، مثل تقویت آرشیو و کتابخانه، نوسازیِ ساختمان خیابان صبا، تنظیم پیش‌نویس اساسنامه‌ی جدید خانه‌ی موسیقی و ارائه‌ی طرحِ امتیازبندی برای عضوگیریِ کانون‌ها به هیئت مدیره‌ی خانه‌ی موسیقی پرداخته است.

هم‌اکنون تعداد 34 نفر از اعضاء این کانون از بیمه برخوردارند و بیمه‌ی افراد باقی‌مانده نیز با در نظرگرفتن اولویت مراحل قانونی خود را طی می‌کند.

این کانون در حال حاضر 39 عضو پیوسته، 33 عضو وابسته ی یک، و 20 عضو وابسته ی دو دارد. 44 نفر از اعضای این کانون در کانون دیگری نیز عضو هستند.

اقدامات کانون نویسندگان خانه‌ی موسیقی در دو سال اخیر به شرح زیر بوده است:
1. هیئت مدیره‌ی کانون، در جهت سامان‌دادن به تشکیلات داخلیِ کانون و نحوه‌ی عضوگیری‌ها، جلسات متعددی تشکیل داد و برآن شد تا، از آنجا که طیف نسبتا گسترده‌ای، از دست‌اندرکاران پژوهش گرفته تا روزنامه‌نگاران، در این کانون عضویت دارند، نام آن را از «کانون پژوهشگران» به کانون «نویسندگان» تغییر دهد. در ضمن، تصمیم گرفته شد که کانون با دو زیرمجموعه‌ی «پژوهشگران و گردآورندگان» و «روزنامه‌نگاران» تعریف شود.

بررسی تک‌تکِ پرونده‌های اعضا بر مناسب‌بودنِ این تصمیم‌گیری صحه گذاشت. گذشته از آن، هیئت مدیره، در جلسات متعدد و ضمن بررسی همه‌ی پرونده‌ها، جداولِ امتیازبندیِ فعالیت‌های اعضا و متقاضیانِ عضویت را تهیه کرد که در آن امتیازهای مربوط به فعالیت‌های مختلف پژوهشی، گردآوری و روزنامه‌نگاری تعیین و میزان حداقل امتیازها برای عضویت در رده‌های مختلفِ وابسته‌ی 2، وابسته‌ی 1 و پیوسته مقرر شد. این جداول طبق تقاضای هیئت مدیره‌ی خانه‌ی موسیقی به این هیئت ارائه شد تا مبنای جداول امتیازبندی برای دیگرکانون‌ها شود.

2. کانون نویسندگان، در طی این دو سال، چهار طرح مختلف (ابداع نوعی سه‌پایه‌ی نت، تولید نرم‌افزار موسیقی ایرانی، ابداع یک نت‌نویسیِ جدید و ابداع یک نوع مضراب جدید) که از سوی سازمان‌های دولتی جهت تأیید کارشناسی به این کانون ارجاع داده شده بودند را بررسی کرد و با تأیید دو طرح از میان آنها امکان پیگیریِ مراحل بعدیِ متحقق‌کردنِ طرح را برای طراحان فراهم آورد. از دو طرحِ دیگر، یکی به کانون سازسازان ارجاع داده شد و طرح دیگر، به‌علت خودداریِ طراح از روشن‌‌کردن جزئیات و بی‌ارتباط‌بودن تقاضای وی با وظایف و اختیارات کانون نویسندگان کنار گذاشته شد.

3. کانون نویسندگان، پس از بررسی وضعیت آرشیو و سرعت و کیفیت کارِ تبدیلِ منابع صوتیِ موجود در آرشیو به فایلِِ صوتی، با ارائه‌ی درخواست به امور مالی خانه‌ی موسیقی توانست یک دستگاه ضبط صوتِ ریل و یک دستگاه رایانه برای آرشیو خریداری و رایانه‌ی موجود را نیز به‌روز کند.

 متأسفانه با وجود پیگیری‌ها و دلسوزی‌های کانون نویسندگان برای آرشیو خانه‌ی موسیقی، هیئت مدیره‌ی خانه تمایلی به پذیرفتن این مسئله که این کانون متولی آرشیو است نداشته است، حال آنکه پایه‌گذار آرشیو هیئت مدیره‌ی سه دوره‌ی پیشِ کانون نویسندگان بوده و تنها کانونی که صلاحیت نظارتِ تخصصی بر آرشیو را دارد، کانون نویسندگان است که بخشی از اعضاء آن را پژوهشگران تشکیل می‌دهند.

امیدواریم هیئت مدیره‌ی آینده‌ی کانون این نکته را مد نظر داشته باشد و برای به رسمیت‌شناساندنِ این حق نزد هیئت مدیره‌ی خانه‌ی موسیقی تلاش کند. درضمن، استفاده از تجربیات کانون صدابرداران نیز، بدون تردید، می‌تواند در بهبود بازدهیِ کارِ آرشیو مؤثر باشد و امیدواریم حق نظارت فنیِ این کانون بر آرشیو نیز به رسمیت شناخته شود.

4. کانون نویسندگان با خرید سه میلیون تومان کتاب، از محلِ بن‌های تخصیص‌داده‌شده به خانه‌ی موسیقی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال گذشته، و اختصاص محلی برای کتابخانه در نقشه‌ی نوسازیِ ساختمان خیابان صبا، اقدامات اولیه را برای تأسیس کتابخانه به عمل آورد. لازم به تذکر است که استفاده از بن‌های اهداییِ کتاب، به‌صورت خرید عمومی برای کتابخانه‌ی آینده‌ی خانه‌ی موسیقی، با پیگیری‌های نماینده‌ی این کانون در هیئت مدیره‌ی خانه‌ی موسیقی ممکن شد و متأسفانه هیئت مدیره‌ی وقتِ خانه علاقه‌ و اعتقاد چندانی به تأسیس کتابخانه نداشت.

از هیئت مدیره‌ی آینده‌ی کانون نویسندگان انتظار می‌رود مسئله‌ی تأسیس کتابخانه و متولی‌گریِ این کانون برای آن را پیگیری کند، چرا که اینجا نیز تنها کانون نویسندگان صلاحیت نظارتِ تخصصی بر کتابخانه را دارد.

5. طرح سخنرانی های پژوهشی در خانه ی هنرمندان که از دوره ی پیش مطرح گردیده بود در این دوره نیز پیگیری شد و خانم ثابت زاده برای پیگیری این مساله از سوی هیات مدیره معرفی شدند.

6. کانون نویسندگان در سال گذشته بر لزوم ایجاد تغییرات و اصلاحات در اساسنامه تأکید کرد و با پیگیری‌های این کانون بود که «شورای بررسی اساسنامه» تشکیل شد و به‌طور مرتب به بررسی مواد مختلف اساسنامه پرداخت.

 این کانون تنها کانونی بود که پیش‌نویس اصلاحات اساسنامه‌ی خانه‌ی موسیقی را تهیه کرد و آن را مبنای بررسی اساسنامه در شورای مذکور قرار داد. بیش از 60 درصد از موارد پیشنهادیِ کانون توسط شورا و سپس توسط مجمع عمومی خانه‌ی موسیقی پذیرفته شد. یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌های کانون نویسندگان در این زمینه حذفِ آن بخش از اختیارات شورای عالی بود که آن را بالاتر از هیئت مدیره‌ی خانه‌ی موسیقی، که منتخب اعضاء آن است، و از نظر تخصصی، بالاتر از همه‌ی کانون‌های تخصصی قرار می‌داد.

7. کانون نویسندگان طرحِ نوسازیِ ساختمان صبا را با برآورد هزینه به هیئت مدیره‌ی خانه‌ی موسیقی ارائه داد و با پیگیری‌های این کانون بود که سرانجام این طرح متحقق شد و اکنون فضای مناسبی برای استفاده‌های اداری در این ساختمان ایجاد شده است که بخشی از آن نیز به کتابخانه اختصاص دارد. از هیئت مدیره‌ی آینده انتظار می‌رود که اختصاص این بخش از فضا به کتابخانه را در نظر داشته باشد و پیگیری‌های لازم را جهت تجهیز آن به عمل آورد.

8. کانون نویسندگان پیشنهاد تهیه‌ی نظامنامه‌های اخلاقِ حرفه‌ای، شامل تعیین دستمزدها، حقوق مؤلف و موارد دیگر، توسط همه‌ی کانون‌های خانه و بسته به مواردِ حرفه‌ایِ تخصصیِ هر کانون، را به هیئت مدیره‌ی خانه‌ی موسیقی ارائه داد. نظامنامه‌های مذکور، هرچقدر هم فاقد ضمانت اجرایی می‌بودند، در حل اختلافات احتمالی میان دست‌اندرکاران موسیقی براساسِ عرفی که در نظر می‌گرفتند، می‌توانستند نقش بسیار مؤثری ایفا کنند. اما متأسفانه این پیشنهاد، که تحقق آن می‌توانست اساسی‌ترین اقدام یک تشکل صنفی باشد، مورد پذیرش هیئت مدیره‌ی خانه‌ی موسیقی قرار نگرفت. امید است هیئت مدیره‌ی آینده‌ی کانون بتواند این مهم را به سرانجام برساند.

کانون نویسندگان خانه‌ی موسیقی در این دو سال اخیر ثابت کرد که می‌تواند مؤثرترین کانون خانه‌ی موسیقی در پیش‌برد اهداف تشکیلاتی و سازمانیِ خانه‌ی موسیقی باشد. هیئت مدیره‌ی کانون اعتقاد راسخ داشت که بسیاری از نابسامانی‌های خانه‌ی موسیقی معلول بی‌توجهیِ مدیریت به مسائل درونی و تشکیلاتیِ خانه‌ی موسیقی است.

 یکی از نشانه‌های بارز این بی‌توجهی آگاهیِ هیئت مدیره از وجود نهمین کانون، یعنی کانون صدابرداران، یک سال و اندی پس از تشکیل این کانون بوده است؛ و یکی از مهم‌ترین پیامدهای این بی‌توجهی را باید عضوگیریِ بی‌رویه دانست که تعداد اعضای خانه‌ی موسیقی را به تقریبا 8000 نفر رسانده است (از این میان فقط نزدیک به 4000 نفر عضو کانونی‌اند که هیئت مدیره‌ی آن در سال گذشته بیش از دو بار جلسه برگزار نکرده است).

 به‌دنبالِ اقدام هیئت مدیره‌ی خانه‌ی موسیقی نسبت به دریافت حق عضویت‌ها و تعیین ضرب‌الاجل برای آن، که باز هم به پیشنهاد و با پیگیریِ نماینده‌ی کانون نویسندگان در هیئت مدیره عملی شد، از این 8000 نفر تعدادی کمتر از 2000 نفر حق عضویت خود را پرداخت کردند. این اقدام، نشان ‌داد که، از یک سو، اداره‌ی 8000 نفر و اطلاع‌رسانی به آنها تا چه حد در نظام اداریِ نابسامان خانه‌ی موسیقی دشوار است و، از سوی دیگر، تا چه اندازه عملکرد مدیریت خانه‌ی موسیقی در ایجاد حس همبستگی و تعلق به جامعه‌ی موسیقی در بین اعضا ضعیف بوده است. همه‌چیز نشان می‌دهد که نگاه هیئت مدیره همواره رو به بیرون از خانه بوده است و مدیریت همواره از نگاه به درون خانه‌ی موسیقی برای سازماندهیِ امور داخلی تقریبا به‌کلی غافل مانده است.

اطمینان داریم که رونق خانه‌ی موسیقی فقط در گروِ ساماندهیِ امور داخلی آن است و امیدواریم هیئت مدیره‌ی آینده‌ی کانون نویسندگان به نقش مؤثر این کانون در پیشبرد این امور توجه داشته باشد و راه هیئت مدیره‌ی قبلی را در این زمینه ادامه دهد.

کد خبر 56752

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز