یکشنبه ۱۶ تیر ۱۳۸۷ - ۱۸:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: شورای عالی و هیئت مدیره خانه موسیقی به ریاست محمدرضا شجریان در بیانیه مشترکی بر رسیدگی و پیگیری حقوق مولفان و مصنفان موسیقی، ملکیت خانه موسیقی و ... تاکید کردند.

به گزارش همشهری آنلاین در این بیانیه که از طریق خانه موسیقی در اختیار همشهری آنلاین قرار گرفته آمده است:

شورای عالی و هیئت مدیره خانه موسیقی در نشست روز 15 تیرماه خود که به ریاست محمدرضا شجریان تشکیل شد، برخی مسائل مبتلابه موسیقی از منظر صنفی و فنی را مورد بررسی قرار داده و بر پی گیری و به نتیجه رساندن آن تاکید کردند.

متن بیانیه به شرح زیر است.

موسیقی ایران بعد از سال‌ها دارای نهادی صنفی شد و همین امر ایجاب می کند همگی هنرمندان موسیقی با همدلی و مشارکت جدی و گسترده و بیان انتقادات و پیشنهادات خود در بالیدن و تقویت این صنف 8 هزار نفری بکوشند.

طبیعی است نمایندگان  هر نهاد صنفی از جمله خانه موسیقی (شورای عالی و هیئت مدیره) هنگامی می‌توانند در برابر فشارهای مختلف ایستادگی کرده و اولویت‌های صنفی و فنی  اهالی موسیقی را پی گیری کنند که پشتگرم به حمایت جدی و همدلانه اعضای نهاد خود باشند.

بر این اساس و با توجه به بررسی های به عمل آمده شورای عالی خانه موسیقی و هیئت مدیره آن در سومین نشست خود به این جمع بندی رسیدند که مسائل زیر از نظر صنفی و فنی در زمره اولویت‌های اهالی موسیقی است که باید برای آن تدبیری اندیشید.

حقوق مولفان و مصنفان موسیقی

به رغم وجود قانون حمایت از حقوق مولفان و مصنفان ، اما همچنان این قانون با بی‌اعتنایی نهادهای دولتی و خصوصی(به خصوص در زمینه موسیقی) روبرو است و وزارت ارشاد هم به عنوان مجری قانون در این زمینه هنوز به جمع بندی نرسیده است که همانند حمایتی که از سینماگران در قاچاق سی دی و فیلم داشته ، از هنرمندان موسیقی هم حمایت کند و متاسفانه کپی های غیر مجاز و توزیع گسترده آن سبب شده است تا هم شرکت های تولیدی موسیقی دچار آسیب‌های جدی شوند و هم هنرمندان موسیقی . از سوی دیگر صدا و سیما هم به رغم شفافیت این قانون هنوز از اجرای آن و پرداخت حقوق هنرمندان موسیقی سرباز می‌زند.

 

شورای عالی و هیئت مدیره خانه موسیقی قصد دارد با رایزنی‌ها و تعامل جدی با دست‌اندرکاران صدا و سیما ،‌ارشاد و نیز مجلس شورای اسلامی  و به خصوص کمیسیون فرهنگی مجلس، پی گیر مشکلات و موانعی شود که بر سر اجرای این قانون وجود دارد.

نیروی انتظامی و برگزاری کنسرت‌ها

 چند سالی است که برگزار کنندگان کنسرت در تالارهای مختلف با پدیده‌ای تازه به نام حق خدمات نیروی انتظامی روبرو شده‌اند که تامین این هزینه را باید هنرمندان موسیقی بپردازند.

خانه موسیقی ضمن ارج نهادن به تلاش‌های برادران نیروی انتظامی در حفظ نظم وامنیت شهر ، معتقد است تا کنون قانون و آیین نامه‌ای خاص در این زمینه وجود ندارد تا هنرمندان موسیقی بر اساس آن ملزم به پرداخت چنین وجهی به برادران نیروی انتظامی شوند. ضمن آنکه قاعده این است که مجوز کنسرت را وزارت ارشاد می‌دهد و مجوز سالن و یا تالار را بخش اماکن نیروی انتظامی ، از این منظر اهالی موسیقی هیچ گونه رابطه‌کاری با بخش اماکن ندارند. بر چنین بنیادی طبیعی است که نسبت به پرداخت چنین هزینه‌ای معترض باشند.

خانه موسیقی وظیفه خود می داند در تعاملی جدی با دست اندرکاران محترم نیروی انتظامی و رایزنی با مدیران ارشاد به توافق نامه‌ای جدی در این زمینه دست یابد و امیدوار است که این تعامل باب همکاری‌های موثرتری را برای اعتلای هنر موسیقی سبب شود.

ملکیت خانه موسیقی

 از سال‌ها قبل که به همت دولت قبلی و آقای خاتمی و همکاری شهردار وقت( جناب آقای احمدی نژاد) محل کنونی خانه موسیقی در اختیار این صنف گداشته شد، زمان زیادی می‌گذرد. اما هنوز ملکیت خانه بر ملک در اختیار در خیابان فاطمی تحقق کامل پیدا نکرده است و دلیل آن هم عدم توانایی مالی خانه در پرداخت مابقی تعهدات است.

سال گذشته آقای قالیباف ، شهردار تهران،‌ وعده دادند که در صورتی که وزارت ارشاد نیمی از مبلغ باقی‌مانده( 150 میلیون تومان) را پرداخت کند، مابقی آن را شهرداری خواهد بخشید و ملک خانه موسیقی می‌تواند به نام این خانه سند زده شود.

اما به رغم آنکه وزیر محترم فرهنگ وارشاد اسلامی، جناب صفار هرندی،  چه در دیدارهای قبلی و چه در دیدار اوایل زمستان سال گذشته وعده دادند که در اولین فرصت این مبلغ پرداخت خواهد شد،‌ اما تا کنون چنین کاری صورت نگرفته است. همین امر برنامه ریزی برای کارهای جدی تر روی این ساختمان را با مشکل روبرو ساخته است .

ما ضمن آنکه مجددا از متولیان ارشاد می‌خواهیم که به وعده‌های خود عمل کنند ، در صدد آنیم برای تقویت بنیه مالی خانه و در صورت عدم تحقق وعده وزیر ارشاد، کنسرت‌هایی را برای جمع آوری این مبلغ برگزار کنیم که در نخستین گام ، استاد گرانمایه،‌ محمد رضا شجریان، که خود ریاست شورای عالی را عهده دارند، گام پیش نهاده و تقبل کرده که در جشن خانه موسیقی کنسرتی برای این منطور برگزار و درآمد حاصل از آن را به این امر اختصاص دهد.[شجریان در جشن خانه موسیقی می‌خواند] رایزنی ها با برخی دیگر از بزرگان،‌ همانند استاد فخر الدینی وارکستر ملی از حمایت ضمنی از این ایده حکایت می کند که به نظر می‌رسد با استقبال دیگر بزرگان هم روبرو شود.

 شورای عالی و هیئت مدیره از تمامی هنرمندانی که علاقه مند به مشارکت در این امر هستند،‌ دعوت می‌کند تا با مشارکت در این امر بار دیگر بر همبستگی و همدلی اهالی موسیقی بر پیگیری مطالبات صنفی خود تأکید ورزند.

در زیر این بیانیه نام اعضای شورای عالی و هیئت مدیره خانه موسیقی به ترتیب زیر آمده است:

محمدرضا شجریان، مصطفی کمال پورتراب، فرهاد فخرالدینی، شاهین فرهت،  داود گنجه‌ای، هوشنگ ظریف (اعضای شورای عالی)  محمد سریر، داریوش پیرنیاکان، رامین جزایری، حمید رضا نوربخش (اعضای هئیت مدیره) و سید ابوالحسن مختاباد (بازرس خانه موسیقی)

کد خبر 57189

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز